130-годишният проект за тунел под Шипка няма да започне и тази година, а може би и догодина
Еколози са обжалвали ОВОС-а и съд им е уважил искането, а проектът се бави
Проектът за прокопаване на тунел под връх Шипка заедно с доизграждане на обходния път на Габрово няма да стартира тази година, а може би и догодина. Това стана ясно от отговорите на регионалния министър Андрей Цеков на въпроси на депутати от „Възраждане" и БСП в парламентарния контрол.
Договорът за тунела под Шипка – съоръжение, чието изграждане има вече 130-годишна история, бе сключен през 2022 г. Той е за инженеринг, т.е. изпълнителят трябва първо да го проектира, и да започне да го стори на следващ етап. Самото строителство ще трае 1280 дни, т.е. около 3 години и половина от датата на получаване на строителното разрешение.
"До там обаче съм песимист, че ще се стигне през тази година", каза от трибуната Цеков.
Договорът е на обща стойност 358 млн. лв. и бе подписан още при редовното правителство на Кирил Петков с консорциум между „Пътни строежи – Велико Търново" АД, „Хидрострой" АД и „Пътинжеренигстрой-Т" ЕАД.
Срокът за самото проектиране е 240 дни, но още при започване на работата се оказало, че има много пропуски в заданието, което при работа със стари данни за терените не е никак чудно, каза от парламентарната трибуна Андрей Цеков.
Така още по време на служебното правителство срокът за проектиране бил удължен с още 192 дни и на практика още не е изтекъл.
Когато сегашното правителство дошло на власт – през юни м.г., новото ръководство на МРРБ установило, че има и явни фактически грешки в кадастралните карти на Габрово и Стара Загора, които първо трябва да се поправят и едва тогава проектантът да продължи да работи. Това наложило удължаване на срока за проектиране с нови 164 календарни дни.
Към момента тези грешки в кадастъра още не са отстранени и всичко това според министър Цеков означава, че едва ли проектът ще е готов до края на 2024 г.
Но не е само това – има и екологични съображения, които също все още не са изчистени. Оперативна програма „Транспорт и транспортна свързаност", по която се финансира съоръжението, изисква да се представят доклади по ОВОС за терените, през които ще минава новият път, а там се намира Природен парк „Българка". МОСВ е дало положително становище, но самото решение за одобрение на екомерките е обжалвано от еколози. На 9 февруари миналата година Административният съд на София е отменил това решение, решението на съда се обжалва от държавата във ВАС, но все още няма окончателно решение, обясни Цеков.
Заради всичко това все още няма и попълнена апликационна форма за кандидатстване, обясни министърът. В бюджета на АПИ като съфинансиране на този проект за 2024 г. са предвидени 32 млн. лв., които според Цеков има голяма вероятност да не бъдат усвоени.