България губи поне 8 млрд. лева на година, защото не е в Шенген (графика)

04.01.2024 15:11 Христо Николов
Изчакванията на камионите по някои от граничните пунктове сега стигат до 6 часа и оскъпяват износа от страната. Пълноценното приемане на България в Шенген може да увеличи родния БВП с 8 млрд. лв. СНИМКА: ТОНИ МАСКРЪЧКА

Всяка десета стока за ЕС отива по въздух или вода,  от март този износ ще се отпуши

Влизането на България в Шенген носи не само облекчения за пътуванията, но има и преки икономически измерения. Според министъра на икономиката Богдан Богданов пълноценното приемане на страната ни и отпадането на граничните проверки ще доведе до ръст с между 3 и 5% на българския брутен вътрешен продукт. В момента той е над 160 млрд. лв., което означава, че България губи поне по 8 млрд. лв. на година.

От март, когато би трябвало страната ни да влезе в Шенген по въздух и вода, ще се отпуши износът за поне 4,2 млрд. лв. Това е стойността на стоките, които са отишли към други страни от ЕС през миналата година с въздушен и корабен транспорт. Това е горе-долу една десета от целия износ на България, показва справка на НСИ, предоставена на “24 часа”.

Отпадането на граничните проверки ще означава по-малко разходи за бизнеса и по-бързо придвижване на стоките. Положителният ефект може да е и по-голям, защото промяната може да накара все повече износители и спедитори да се насочат към корабите и самолетите.

Данните се отнасят за времето от януари до септември 2023 г. и сочат, че целият износ на страната за ЕС през това време е на стойност 42,1 млрд. лв.

Облекчението с отпадането на проверките от март за водния транспорт

ще се отрази най-много на износа за Италия и Испания

Почти половината от него е морски. Например за Италия през тези девет месеца сме изнесли стоки за 4,7 млрд. лв. Стоки за 1,3 млрд. лв. са били изнесени по море, за 45 млн. лв. - със самолет, а за останалата сума - с влакове и камиони, за които България и след март ще продължи да се подлага на по-задълбочени проверки. Те обаче отпадат за морския транспорт и корабът, който потегля примерно от Бургас и пристига на италианско пристанище, вече ще се смята за доставка в рамките на шенгенското пространство.

Още по-голям е делът на морския транспорт в износа ни за Испания - от 1,7 млрд. лв. общо 849 млн. лв. се падат на морския транспорт, а други 21 млн. - на въздушния. По шосе за тази държава са били изнесени стоки за 916 млн. лв. Железопътен транспорт са ползвали износителите на съвсем малко стоки - няма и един милион лева.

Речният транспорт, за който също влизаме в шенгенското пространство,

се използва ограничено от българските износители

С такива кораби през този период от България има износ за едва 202 млн. лв. Над половината от него е за съседна Румъния - 124 млн. лв.

Донякъде - стоки само за 27 млн. лв., с речен транспорт изнасяме и за Германия, но това е пренебрежимо ниска стойност, тъй като това е най-големият европейски пазар за нашите стоки. Миналата година там е изнесена българска продукция за 8,7 млрд. лв., но огромна част от износа - за 8,1 млрд. лв., е бил с автомобилен транспорт, а 231 млн. лв. - с железопътен. Със самолет за Германия сме изнесли стоки за 209 млн. лв.

Колкото до Австрия - страната, която до последно беше противник на присъединяването на Румъния и България към шенгенското пространство, почти целият ни износ е със сухопътен транспорт.

За Австрия през периода януари-септември 2023 г. са изнесени български стоки за 1,3 млрд. лв. На камионите се падат 1,1 млрд. лв., а на влаковете - 92 млн. лв. С речни кораби са изнесени стоки за едва 14 млн. лв., а със самолети - за 100 млн. лв.

Българският износ за Нидерландия, която също беше противник на влизането ни в Шенген, е голям за българските мащаби - за 1,2 млрд. лв. 896 млн. лв. от него е бил превозен с камиони, независимо че от Калотина дотам се пресичат 5 граници. В определени периоди изчакванията по тези гранични пунктове продължават по над 6 часа.

Данните за вноса в България от страни-членки на ЕС показват почти същото съотношение -

стоки за 4 млрд. лв. са внесени у нас по въздух и вода,

а общата стойност на вноса е 43 млрд. лв. Т.е. пак само около една десета от транспорта е бил въздушен или воден, а всичко останало е осъществявано с камиони или влакове.

На практика пълноценното приемане на България в Шенген ще е това, което ще даде далеч по-бърз достъп на българските стоки до пазарите в Западна Европа. В момента българските тирове губят по 120-150 млн. лв. годишно заради изчакването само при преминаването на румънската граница.

Други от От страната и света

Нова идея: Правят групите в парламента с подписи на лидерите, за да се завърти рулетката за правителство

След размяната на постове между ГЕРБ и ПП-ДБ през уикенда среща може и да има, но от нея май няма да се роди кабинет Всички формации в 51-ото народно събрание да подпишат споразумение

Двама под 18 г. и един под 14 г. задържани за боя в мола

Две момчета между 14 и 17 години и едно под 14 г. са задържани за боя в столичен мол, научи "24 часа". Те са били хванати след незабавни действия на криминалисти от 4-о РУ

4,5 млн. лв. за нови коли за депутатите, които още нямат шеф и реално не работят

Вземат 70-те возила за 4 г. и след това ги връщат, фирмата ще поеме обслужване и застраховки 4,5 млн. лв. без ДДС ще даде парламентът за нови 70 коли на депутатите, които ще вземе на лизинг за 4 г

Главчев: България и Румъния изпълниха своите задължения за Шенген

Основно България и Румъния изпълниха своите задължения. Това каза служебният министър-председател Димитър Главчев в предаването на bTV „Защо, господин министър" по повод пълноправното членство на

Лондон: Руски хакери се готвят да оставят милиони без ток

Вече е имало кибератаки срещу няколко британски общини Русия подготвя серия от кибератаки срещу Обединеното кралство и други съюзнически държави, които да доведат до оставането на милиони хора без

>