6 опитни пилоти вече могат да “карат” въздушните линейки (Обзор)
Премиер и министър им връчиха лицензите
Първата от шестте машини ще пристигне в средата на януари
Шестима пилоти вече могат да “карат” въздушните линейки. Те получиха в сряда от премиера Николай Денков бреветите (свидетелствата си за летателна правоспособност - бел. ред.), след като преминаха обучение на хеликоптер “Леонардо”. Първата от шестте машини ще пристигне в средата на януари, с което се слага началото на спешната медицинска помощ по въздух.
Екипът, който ще лети с първия хеликоптер, е от най-опитните у нас. Трима са летци в Държавния авиационен оператор (бившия правителствен Авиоотряд 28) и летят на Ми 8. Други трима са от “Хели ер” - компания, която се опита да стартира спешна помощ по въздух.
В борда на директорите на държавния авиационен оператор “България Хели Мед Сървиз”, който ще стопаниства медицинските хеликоптерли, е и Кольо Колев - бивш шеф на “Еър Бан”, първата авиокомпания, която преди години стартира такава дейност.
Досега най-често говорим за хеликоптерите, щастлив съм, че вече започнахме да говорим за хората, които са не по-малко важни.
Вие сте героите на това, което
предстои,
обърна се Денков към пилотите. Той посочи, че координацията между различните институции и служби, както и връзката с телефон 112 ще позволи да се реагира максимално бързо с наличната техника и ще бъде от полза за всички.
“Това са пилоти, които ще имат шанса да дадат старт на системата за спешна медицинска помощ по въздуха. Това са може би най-подготвените в България. Важното е, че въпреки скептиците, въпреки критиците това е правилният начин, по който трябва да бъде изградена системата за спешна медицинска помощ в България. И това са европейските правила, които се прилагат в цяла Европа”, заяви министърът на транспорта Георги Гвоздейков. Той съобщи, че в бюджета за следващата година са заложени средства за авансово плащане за поръчка на допълнителните два хеликоптера, с които общият им брой ще стане осем.
Пилотите, които са обучени на новата машина в модерен център на производителя край Милано, получиха бреветите в хангара за хеликоптери във въздушната база на Гранична полиция. Там ще бъде и временната база за първия хеликоптер. Другата - за втората машина, която ще е у нас през юни, е във Висшето военновъздушно училище “Георги Бенковски” в Долна Митрополия. Предстои обявяване на
обществена поръчка за
шестте оперативни бази
от системата за спешната медицинска помощ по въздух в София, Пловдив, Сливен, Габровница, Долна Митрополия, Търговище. Времето за изграждането им ще бъде в паралел с пристигането на хеликоптерите, което ще става на половин година.
Втората и третата машина ще бъдат оборудвани с лебедки, за да се изтегля от земята носилка с пострадал. За тази дейност ще има оператор, а вторият и третият екип ще бъдат обучени да управляват машините и с тази допълнителна дейност.
Относно това кога хеликоптерите за спешна помощ ще могат да летят през нощта, Гвоздейков бе лаконичен, че европейските изисквания определят покриване на критерии от всеки нов авиационен оператор. Според пилотите това може да стане през 2025 г.
Веселин Андреев, който от 10 г. е пилот в държавния авиационен оператор, казва, че ще лети и в правителствения авиоотряд, и в спешната помощ по въздуха.
Според него първият екипаж от опитни пилоти ще облита площадки, ще прави тренировъчни полети, а в първите години ще се въртят по шестте бази с дежурства, докато следващите екипажи добият опит.
Валерий Шопов е бил пилот на хеликоптер 10 г. в селскостопанската авиация, втори пилот на Ми 8 и командир на правителствената машина. В отряда е от 2002 г. Летял е на “Аугуста” и “Леонардо”. “Имаме опита и можем да вдигнем Ми 8 през нощта, но това е нов хеликоптер и ни трябва време. Концепцията е по-различна, обяснява той.
Огнян Янков е кадър на “Хели ер”. 4 г. е бил и летателен директор на компанията. За него казват, че е от най-опитните. Той е поставял големите стълбове на преносната електрическа мрежа в България.
Юлиян Богоев също е бил в “Хели ер”. “8 г. бях на частен договор при турски хирург, който направи първата фирма в Турция за въздушни линейки. Той имаше 4 хеликоптера и съм обиколил Бодрум, Мармарис и т.н. Беше иноватор, който реши да направи частна фирма, работи със застрахователни компании. Опитът оттам, който имам, е доста голям”, казва пилотът. “Точно това ще правим тук сега”, допълва го Янков.
Екипажите на шестте хеликоптера
ще бъдат от 36 пилоти,
обяви премиерът. Но това е постепенен процес, с всеки хеликоптер ще се “произвеждат” и пилотите за този тип машина. В екипите са и механиците, и медиците, които са най-важни, каза министър Гвоздейков. Те се обучават от здравното министерство, имало много млади лекари, които искали да се занимават със спешното спасяване. Те са амбицирани, добре подготвени физически и според министъра няма да е проблем да изпълняват мисията си.