Борислав Цеков: Двойното гражданство отваря възможност за външно влияние
Изменението в Конституцията за двойното гражданство е много тревожен въпрос - хората няма да го одобрят. Около това мнение се обединиха конституционалистите доц. Наталия Киселова и доц. Борислав Цеков в студиото на "Денят започва" по БНТ.
"Така се премахва един от елементите на националната държава - официален език, забрана за двойно гражданство за висши конституционни постове. Това отваря държавата за външно влияние", посочи Цеков.
Киселова даде пример със съседките ни Гърция и Румъния, където всеки, който иска да заема каквато и да е публична длъжност, трябва да има само национално гражданство.
"От влизането в сила на закона през 1998 г. се отваря възможността лица, които кандидатстват за българско гражданство, да запазят и другото си гражданство. Българската държава не знае колко лица, които са придобили нейно гражданство, имат и друго. Няма и изискване ако български гражданин впоследствие придобие друго гражданство, да уведоми за това българската държава".
Промените ще имат сериозно значение, защото засягат доста разпоредби и правни институти в българското право, смятат двамата експерти. По думите им Конституционният съд вече няма да поправя грешките на политиците:
Ако КС се намеси, ще е по някой от детайлите, които няма да променят фундаменталното", смята Наталия Киселова. Според нея промените в съдебната власт са на принципа "проба - грешка". На подобно мнение е и Борислав Цеков, който коментира и разделянето на ВСС на две:
"След 2-3 години като се види отново, че няма ефект върху качеството на правосъдието, тогава сигурно тези същите хора ще кажат: "Дайте да го разделим на три - и следователите да са отделно".
Цеков определи като добро засилването на парламентарния контрол върху служебното правителство и определянето на конкретни срокове за назначаването на "тримата големи" в съдебната власт.
Разбирането, че ще има постоянно действащ парламент дори при оставка на правителството е нож с две остриета, коментира още Наталия Киселова.
"Ако се стигне до това председателят на НС да е служебен премиер, той няма как да бъде едновременно и председател, и служебен премиер, защото сам на себе си ще си пише контрол. По-скоро се надявам НС, което си отива, да не злоупотребява и да прави промени в законите, които да вържат ръцете на служебното правителство".
Ако нещо се оспорва по същество пред Конституционния съд, вероятно ще е фактът, че процедурата по измененията на основния закон е била прекалено бърза и на второ четене е трябвало да се търсят 180 гласа, а не 160. Вторият въпрос е разделянето на ВСС, смятат Киселова и Цеков.