252 камери снимат наглите по празниците, местят ги през месец на черните участъци
Мобилните устройства засичат и нощем, но с инфрачервена светлина, която шофьорите не виждат
Камерите са без светкавица и не е възможно да ме снимат през нощта. Репликата на Жоро е в отговор на възмущението на жена му, че кара бързо, без да знае къде са камерите за скорост на Пътна полиция.
И двамата пропускат нещо важно - карат по основен булевард в Кърджали. В последните месеци по него имаше няколко катастрофи с излезли заради висока скорост от платното коли. Затова от Пътна полиция са маркирали участъка като рисков и слагат там триноги камери, които са 105. Те, както и мобилните устройства (общо 147 броя) се местят всеки ден на определени предварително участъци. Стоят там най-малко един и максимум три месеца, докато обстановката на пътя не се нормализира. Всяка областна дирекция на МВР прави анализи къде стават повече катастрофи заради висока скорост. Има например участъци с много инциденти, но те са заради неправилни маневри и там няма камери.
Обикновено участъците с камери са около 3 км. Те не се слагат на мястото на катастрофа, а на дистанция в интервала от 150 до 200 метра преди него. Целта е шофьорите да видят камерата и да навлязат в проблемния участък с по-ниска скорост. Точното място за поставянето на камерата зависи от вида ѝ. Стационарните, които са в кутии, не се местят. Те са на места, където поне 3 години е имало натрупване на катастрофи. По-сложни са за поставяне и за тях трябва разрешение за строеж.
Стационарните камери са най-малко от всички - само 22. В София например са 3. Едната е на “Орлов мост”. Шофьорите се заблуждават, че тази камера няма светкавица, защото не е в кутията. Закачена е на отделна кука. Камерата е от вида MultaRadar SD580. Засича скорост от 3 до 300 км/ч и следи колите в 6 платна едновременно на разстояние до 180 метра. Засича скоростта им от 80 м при приближаващи и на 100 м за отдалечаващи се автомобили. Снима любители на високите скорости и на по-голямо разстояние, но номерът не се вижда ясно и не може да се наложи санкция.
Същият е случаят със SENSYS SSS Droplet RS240, каквито са другите 2 стационарни камери в София. Те са на околовръстното шосе в посока кв. “Младост”, близо до Националния исторически музей, и до Телевизионната кула в Ловния парк. При тях обаче светкавицата е в кутията на камерата. Засича нарушители при приближаващ или отдалечаващ се трафик на дистанция от 1 до 99 м и може да следи до 4 платна едновременно. И двете стационарни камери мерят скоростта на принципа на доплеровия ефект. Това става с отчинане на интервала на вълни и изчисление на времето между тях.
147-те мобилни камери нямат светкавица. Те обаче снимат номерата с инфрачервена светлина. Тези устройства стоят в патрулките на полицаите, които обикновено паркират встрани от пътя или в отбивка. Те са от вида TFR1-M и също разчитат на доплеровия ефект. Обсегът на радара е до 150 м.
Най-страшни за шофьорите са 105-те триноги. Така например ARH CAM-S1 се слагат между пътните платна, където има мантинела. Засичат движението и в двете посоки чрез излъчване на лазерни импулси към колите и приемане обратно на отразените сигнали. Записват едновременно по няколко нарушители при три ленти на движение. Обхватът на измерваната скорост при тях е до 300 км/ч. Интервалът на дистанцията за измерване е от 25 до 600 м.
С тях са измерени и рекордните нарушения в страната тази година. Жоро например е сниман вечерта на 31 август в 23,22 ч да кара със 134 км/ч при ограничение от 50. Заради превишението с 84 км/ч е глобен с 1000 лв. Те са разпределени така - 700 лв. за превишението с над 50 км/ч в град и по 50 лв. за всеки 5 км отгоре. Платил е, но 3 месеца го вози съпругата му, защото му е отнета книжката. А в нея има 18 контролни точки по-малко.
С второ подобно “геройство” блеснал мъж в Ямбол на 15 юни. В 11,41 ч, когато в града било пълно със завършващи ученици, той летял със 120 км/ч при ограничение от 50. Това е друг принцип за поставяне на камери - до училища, когато има големи струпвания като за откриване или закриване на учебната година. Затова ще плати 1800 лв., ще си вземе карта за градския транспорт за 3 месеца и ще остане без 21 точки.
Любител на високите скорости е и мъж, заловен със 128 км/ч в Силистра. На 23 февруари в 11,23 ч той карал със 78 км/ч над ограничението. Така успял да победи в класацията за най-голяма глоба - 1900 лв., тъй като и преди е хващан да кара с над 50 км/ч в населено място. 3 месеца ще е пешеходец и е с 21 точки по-малко.
Рекордьор по превишена скорост е бургазлия, летял в града в 2,28 ч през нощта със 164 км/ч при ограничение от 50. Глобен е 1300 лв. Много са и шофьорите, заловени с по-висока скорост, но те са снимани на магистрала, където ограничението е 140 км/ч. Затова не попадат в класацията за най-големи превишения. Абсолютният рекорд за измерена скорост тази година е 219 км/ч. Глобата е 850 лв. - за над 50 км/ч извън населено място първоначалната сума преди натрупването на по 50 лв. за всеки 5 км/ч е 600 лв. Точки не се отнемат, защото по закон се води по-малко опасно нарушение.
Жена е на второ място за превишение на скоростта- 86 км/ч над позволената. Карала със 136 км/ч в Габрово. Ще бъде глобена с 1050 лв. Когато ѝ връчат санкцията, ще вземат книжката ѝ за три месеца и 12 контролни точки.
Заради многото такива нарушители като нея, които са с невръчени глоби, от Пътна полиция ще проведат акция през уикенда в цялата страна. Отскоро шофьорите вече получават и есемеси, мейли и съобщения по вайбър, с които ги уведомяват за наложените глоби. Целта е да се вдигне събираемостта, която е от около 50 процента.