Наближава краят на вноса на руски петрол - дали през март или октомври, ще е през 2024 г.

15.12.2023 15:55 Георги Ангелов, старши икономист, “Отворено общество”
ОПЕК запази очакванията си за търсенето на петрол през настоящата и идната година СНИМКА: Pixabay

"Лукойл" обяви, че обмисля да продаде бизнеса си в България. Това не е учудващо - по същия начин "Лукойл" продаде и рафинерията си в Италия когато беше забранен вносът на руски петрол. В България също наближава краят на вноса на руски петрол - дали през март или октомври, явно ще е през 2024 г.

В Италия също имаше заплахи, че ако спре руският петрол рафинерията ще спре и цените на горивата ще се вдигнат до небесата. Това не се случи. Нещо повече, в Италия правителството отговори на заплахите с контразаплахи - ако рафинерията спре, правителството незабавно ще поеме нейното управление. Подобно нещо направи и Германия с рафинерията на "Роснефт", който отказваше да премине на неруски петрол - и в момента тази рафинерия се управлява от германското правителство, което активно търси купувач. Опитите на руски петролни компании да изнудват европейски правителства удариха на камък.

Продажбата на бизнеса на "Лукойл" в България има няколко аспекта. От една страна, това е стратегически актив, важен за националната сигурност. Но още по-важно е, че бизнесът е вертикално интегриран, което препятства конкуренцията на пазара на горива. В един и същи собственик са както рафинерията, така и почти всички складове на едро, така и доста бензиностанции.

Не бива да се допуска тази вертикална интеграция да продължи, независимо кой е собственик. Като условие за разрешаване на сделката, е логично Комисията за защита на конкуренцията (или Парламентът) да наложи задължителни изисквания за продажба на поне 80% от складовете на едро и бензиностанциите (при това, складовете на едро не бива да са в един и същи собственик, а в поне няколко конкурентни фирми). По този начин вертикалната интеграция ще се премахне и пазарът на горива ще стане по-конкурентен.

(От фейсбук)

Други от Лични

Три причини за влакчето на ужасите по пътищата

1.Лошо качество на строителството. Корупционни практики в строителството на пътища, пари в чували, некачествена работна ръка, лоши проекти, лоши евтини материали

Упражненията за сметка на деца по всички възможни начини ще обърнат каруцата

Защо, бе хора, погрешно изпаднали в ролята на управляващи, защо, бе, всеки ден ни късате джигера с нещо? Въвеждат в ПЪРВИ КЛАС - час по ДОБРОДЕТЕЛИ И РЕЛИГИИ

За Бога, братя, (не) купувайте!

Точно преди 5 г. - през март/април, 2020 г. - направих първите си инвестиции в акции. Възползвах се от големия срив на финансовите пазари, причинен от ковид-пандемията

Москва усилено въоръжава Белград като свое прокси изпълнение на "мокри поръчки" на Балканите

Насърчаван от кремълските си покровители, режимът в Белград години наред води системна и безогледна антибългарска кампания като част от своя възроден проект за "сръбски свят" или "велика" Сърбия

Стоян на Михалев думаше...

Тая история можеше да е смешна, ако не беше тъжна... Познавам Стоян от много години. Още от времето на Киора. Познавам го и от времето, в което беше шефче в Музикаутор

>