СЗО: Тютюневата индустрия вербува деца с маркетинга на електронните цигари
Световната здравна организация (СЗО) обвини тютюневата индустрия, че разпространява дезинформация и умишлено вербува деца с маркетинга на електронни цигари, предаде ДПА.
Индустрията "финансира и популяризира фалшиви доказателства, за да твърди, че тези продукти намаляват вредата", каза агенцията на ООН в Женева и отправи призив за по-строги разпоредби за тези продукти.
"Децата биват вербувани и хващани в капан от ранна възраст да използват електронни цигари и могат да се пристрастят към никотина", предупреди ръководителят на СЗО Тедрос Аданом Гебрейесус, цитиран от БТА.
Организацията иска страните да направят електронните цигари по-малко привлекателни, като забранят ароматите, намалят съдържанието на никотин и наложат данъци върху продуктите.
Електронните цигари се рекламират от тютюневите компании като никотинови продукти, които могат да намалят рисковете за здравето в сравнение с конвенционалните цигари.
СЗО посочва, че при използването на електрически никотинови изпарители също се отделят токсични вещества, които могат да причинят рак и да увеличат риска от сърдечносъдови заболявания.
От организацията казват още, че съществува и риск от увреждане за неродените деца в майчината утроба и на умственото развитие на непълнолетните потребители.
СЗО отчита, че във всичките й региони процентът на децата на възраст между 13 и 15 години, които използват електронни цигари, е по-висок от този на възрастните.
Организацията отбелязва, че в Канада процентът на употреба на електронни цигари сред тийнейджърите на възраст между 16 и 19 години се е удвоил между 2017-2022 г. В Англия броят на младите потребители се е утроил през последните три години.
СЗО казва, че електронните цигари не са подходяща алтернатива за намаляване на употребата на тютюн, а по-скоро увеличават вероятността потребителите да се насочат към конвенционалните цигари поради пристрастяващия им ефект.