30 години сиромахомилство = постоянна бедност

13.12.2023 09:42 Иван Тодоров
Отсечката край Долна Диканя бе открита през юли 2013 г. Десет години по-късно магистрала “Струма” не е завършена и няма яснота кога ще стане това. СНИМКА: “24 ЧАСА”

Имотите поскъпнаха много, данъчните оценки не са актуализирани, но е голяма олелия, че общините не вдигат налози

Защо Румъния, която беше 2 пъти по-бедна от нас, ни изпревари с 1/3 по-висок БВП на човек? Защо не можем да се отлепим от последното място в ЕС? Има две причини – твърда и трайна политика на сиромахомилство и съпътстваща я корупция.

Пътищата ни са в окаяно състояние. Даже съседните държави, и то за последните 10 г., изградиха в пъти повече магистрали от нас. 30% от територията на столицата ни е без канализация.

Спират ни често тока. Защото подстанциите са стари и непрекъснато се повреждат, а немалка част от далекопроводите за неголеми населени места не са под земята.

Да започнем от най-елементарното - пътищата. Като оставим настрана жалкото рязане на лентички за малки отсечки на нискокачествени пътища и демонстративното обикаляне по бавно строящи се обекти, реалното положение е катастрофално. Имаме вече и световен рекорд – половинвековен юбилей на строителство на една немного дълга магистрала. Строежът на “Хемус” започна през 1974 г., а все още се търсят трасетата на 7-и и 8-и лот и ще се търси начин за узаконяването на строежа на 4-и и 5-и лот.

Все още не е изградена и половината магистрала Последната изградена отсечка на “Хемус” даже не отговаря на изискванията за магистрала, защото аварийната лента е по-тясна от допустимото.

Години наред искаха движението към България да минава по криволичещия път по Кресненското дефиле, което е гаранция за множество катастрофи, а и по никакъв начин не отговаря даже на изискванията за скоростен път.

Един скорошен пример – при 26% инфлация през периода 2021 г. и 2022 г. от 1 януари 2023 г. цената на винетките бе намалена с 10%! Ама поради калпавите пътища щели да се изпотрошат коли за много повече пари, щели да загинат хора, а други щели да стигат доста по-бавно – голяма работа. Дори само загубеното време по пътищата струва повече пари на хората от намалението. А от нищо нещо не става.

Явно от парите за магистрали се е крадяло, но не това е основната причина за окаяната липса на магистрали. След като държавата няма пари да построи магистрала – ами да се даде концесия, държавата да поеме една част от разходите, а допълнителните такси за новоизградените магистрали да се събират или чрез толсистемата, или друга изградена за такива магистрали система.

Извън това толсистемата се въведе с голямо закъснение и дълго време умишлено се държеше монопол и не се допускаха нови доставчици. Остава тайна защо толсистемата не се прилага и спрямо леките автомобили. Защо трябва да се плаща поравно за кола, която изминава примерно 2000 км годишно, и за кола, която минава 50 000 км за същото това време - 25 пъти повече?

В много държави по света вместо пътна такса или в допълнение към нея определен

процент от акциза върху горивата се начислява за строителство и ремонт на пътища

Така се отчита не само изминатото разстояние, но и големината на колата. Защото големите харчат повече и пропорционално изхабяват повече пътищата.

Как общините да изграждат добра инфраструктура без пари? Не е измислен още такъв начин. Но настана голяма олелия, че със Закона за местните данъци и такси се предлага вдигане на данъците във връзка с недвижимите имоти, защото се актуализирала данъчната им оценка. И то след като тези оценки не са актуализирани повече от 10 г., през което време не само инфлацията е над 43%, но и

пазарната оценка се е повишила с над 60%

Това означава, че всякакви данъци, свързани с недвижимите имоти, са намалели с над 60% спрямо реалната стойност на имотите. А как с намалени приходи общините ще изграждат читава инфраструктура? Това означава, че актуализацията на данъчната оценка на недвижимите имоти със средно 35% даже не възстановява намалените данъци. Тоест въобще не става въпрос за увеличаване на данъците, а само за частичното им възстановяване.

Отделен е въпросът, че самите данъчни ставки могат да се вдигат от всяка община. Но това си е тяхна работа. Отдавна беше време всеки общински съвет да определя различни ставки за различни населени места и вида на имотите.

ВиК вече е основно в ръцете на държавата. Има няколко останали общински дружества, а в София има водна концесия. Вдигането на цените средно в страната е съпоставимо с инфлацията и означава, че реалните цени за ВиК услугите не са се увеличили сериозно. С това равнище на разходите на практика е почти невъзможно да се подмени остарялата мрежа. Резултата може да го види всеки – непрекъснато някъде избиват течове, пътните платна се разкопават и даже само след месеци се появяват неравни кръпки.

Съответно при ремонта няма вода и филтрите се задръстват с мръсотия. И това - за да не се плащат няколко лева месечно отгоре. Съвсем отделен е въпросът, че някои дружества се опитват да си увеличат цените и да отчитат какви ли не ненужни разходи. А това е възможно само поради занижения контрол.

Честите спирания на тока също са причинени от невъзможността ЕСО и ЕРП-тата да правят достатъчно инвестиции. Съответно са налице едни и същи стари подстанции, които непрекъснато дават дефекти. А когато няма пари за подземни електропроводи и те висят във въздуха, сума ти населени места остават без ток при всеки малко по-отчетлив снеговалеж и/или силен вятър.

Как например ЕСО да изгради повече мощни високоволтови далекопроводи към съседни държави, чрез които да може да се изнася и внася повече електроенергия, след като

държавата му взема 100% от печалбата?

Не е ясно. Трябва всеки път да убеждава и да моли държавата, т.е. да убеждава чиновници и да няма предвидимост.

През 2022 г. не бяха изпълнени предвидените в бюджета 2,6 млрд. капиталови (инвестиционни) разходи, което представлява близо една трета от разходите за инвестиции на държавата. Това е 1,6% от БВП за 2022 г. Очакваме да видим какво ще се случи с инвестиционните разходи за 2023 г. А тези разходи в голямата си част се плащат на български фирми и платените пари се връщат и стимулират потреблението. Но за разлика от неинвестиционните разходи при инвестиционните се създават условия за растеж на икономиката и в частност – за нови инвестиции. Държавата даде приоритет върху ударен и непропорционален скок на пенсиите в разрез с швейцарското правило, за да се привлекат гласовете на пенсионерите и не дреме особено за инфраструктурата. А без инфраструктура няма как да се отлепим от последното място в ЕС и да догоним даже Румъния. А това означава, че пенсионерите ще продължат да вземат най-ниските пенсии в ЕС.

И въобще – не може да е атрактивна една икономика и начин на живот, при които токът спира, водата спира, пътищата са по-лоши не само от европейските, ами и от тези на съседните държави, а милиони хора живеят на воден режим.

Други от Анализи

Заплахата Китай: "На карта е заложена сигурността на Европа"

Китай представлява заплаха за структурата на сигурността в Европа, а ние чак сега го осъзнаваме, казва Абигейл Васелие. Тя ръководи експертната група за китайската външна политика в института за

Поне 10 грижи и празници в календара на хората през декември. Политици, няма кой да ви гледа театъра!

Какво ни очаква в последния месец на годината Животът ни малко или много е подчинен на календара. Няма как да се ориентираме  във времевия отрязък освен чрез денонощията

Защо хиляди войници дезертират от руската армия?

Хиляди руски войници са дезертирали от началото на войната срещу Украйна. С това те излагат на риск не само собствения си живот, но и живота на близките си

И на 45 г. да сте, внуците ви викат “баба” и “дядо” - несправедливо, понякога обидно

В повечето чужди езици има различни думи за възрастните и прародителите, защо не и в българския Недостатък на българския език е, че много от възрастните хора – на видима възраст над 70-75 г

Щедростта на политиците направи половината пенсионери еднакво бедни

Вноската догодина няма да се вдига, ръстът ще е по швейцарското правило Щедростта на политиците към пенсионерите стигна своя неизбежен край. Битката за любовта им доведе до това

>