Как се опазва от конкуренти лекарство, разработено от изкуствен интелект
Отличничка от инициативата на "24 часа" работи по алгоритъма
Мария Дренчева, 12-класничка от Софийската математическа гимназия, работи по сложен проект за опазване на данни, обработени от изкуствен интелект.
“Няколко химически лаборатории имат модел на свое лекарство (молекула) - дава пример тя. - Те тренират изкуствен интелект, който да им помогне да го създадат. Може обаче да имат интерес върху общите си данни. Най-често те са конфиденциални, тоест не могат да бъдат споделени с трети страни, за да се извърши машинното обучение на изкуствения интелект.
Проектът, с който се занимавам, изследва доколко при такова машинно обучение данните могат да останат конфиденциални, за да бъде трениран ефективно изкуственият интелект. Ние се опитваме да проследим дали с математически алгоритъм е възможно те да бъдат възстановени, ако някой злонамерено иска “да ги открадне”. Ако е възможно, то трябва да има защита, която обикновено се състои в добавяне на шум към тях, за да не бъдат напълно точни и съответно по-трудни за възстановяване.”
Мария Дренчева е сред участниците в новия изследователски стаж на INSAIT stars, където под ръководството на ментор се занимава с проекта за защита на данни при тренировки на изкуствения интелект.
Мария е сред участниците в организирания от Министерството на образованието и науката форум “Образование за утрешния ден”, който ще се проведе днес в “София Тех парк”. Мария е част от кампанията на “24 часа” “Отличниците на България”.
Във форума учители, директори, ученици, университетски преподаватели, предприемачи и представители на неправителствени организации ще споделят опит и добри практики за ефективно използване на дигиталните технологии за подобряване на качеството на преподаването и ученето. Участниците ще се запознаят с вдъхновяващи примери за това как дигиталните технологии се прилагат успешно в образователната сфера. По време на форума те ще имат възможност да посетят и образователно изложение, където различни организации ще демонстрират дигитални и STEM базирани ресурси, материали, инструменти и разработки в помощ на училищната система. В изложението ще участват и пет училища, които ще представят добри примери в прилагането на дигитални технологии в обучението. Това са Технологично училище “Електронни системи” към Техническия университет в София - ТУЕС, Професионалната гимназия по електроника в Правец, ОУ “Васил Левски” в Разград, Природо-математическата гимназия в Кюстендил и СУ “Иван Вазов” - Вършец.
С видео презентация във форума ще се включи Андреас Шлайхер, ръководител на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) и директор “Образователни политики” в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
“Тъй като става дума за образованието и изкуствения интелект и как двете неща са свързани, идеята ми е да предадем посланието, че България е страна, в която се създава изкуствен интелект. Образователната система не трябва просто да създава хора потребители, които използват изкуствения интелект и сляпо го прилагат без да го разбират. Трябва да създава и хора като тези в INSAIT, които са изследователи. Благодарение на INSAIT България е водещата страна в Източна Европа в разработките, свързани с изкуствения интелект. INSAIT съществува от малко повече от година и половина, а вече има изключително много разработки, които са едни от най-престижните. Изкуственият интелект е следващата голяма технологична революция”, обяснява Мария Дренчева.
Тя се занимава със състезателна математика. Само тази година е участвала в няколко международни конкурса по математика в три национални отбора. От европейската олимпиада в Словения се връща със златен медал с максимален брой точки. И от другите две състезания има спечелени медали. Дори да следва в чужбина, иска след това да се върне в България. Една от големите ѝ мечти е да работи в INSAIT и да се занимава с научни изследвания.
Две учителки от село до Карнобат създадоха най-много уроци за дигиталната раница - по 41
Двете учителки, разработили и публикували най-много уроци в дигиталната раница в цяла България, преподават в един клас в едно и също училище - ОУ “Христо Ботев” в село Екзарх Антимово, община Карнобат.
Стоянка Митева, класен ръководител на учениците от втори клас, има одобрени и публикувани за национално ползване в платформата 41 дигитални урока по български език и литература, математика и родинознание - най-много от всички преподаватели по всички предмети в страната. Равна с нея е единствено учителката, която води занималнята на същия клас - Гергана Колева, която също има точно 41 свои урока в дигиталната раница.
Двете преподавателки обаче не се конкурират, напротив - допълват се, за да могат децата да усвоят максимално добре учебния материал.
“Самата платформа дава възможност уроците да бъдат използвани по много различни начини. Ако един урок бъде представен пред учениците в сутрешните часове за нови знания, след това част от него заедно с упражненията може да се използва за затвърждаване на наученото. В случай че учениците са пропуснали нещо от новия материал, с помощта на дигиталните уроци, които сме подготвили, ние го затвърждаваме и по този начин получаваме обратна връзка”, споделят учителките. Постепенно и други преподаватели в училището проявяват интерес към дигиталната раница и възможностите, които дава тя. За създаването на дигитални уроци учителите по всички предмети в цялата страна разполагат с огромен набор от електронни образователни ресурси – презентации, 3D модели, анимации, видео.
Те могат да предоставят разработените от тях уроци за свободно ползване в дигиталната раница. Ако те бъдат одобрени и публикувани в платформата, авторите им имат право на заплащане в размер на 179 лв. за всеки урок. (24часа)
Стоянка Митева и Гергана Колева