Правителството отговаря на кмета на Бургас: Дигитализацията ще намали бюрокрацията
Двучасово "заседание" на правителство, внушителен брой кметове и председатели на общински съвети - 156 от 265 общини. Така на 23 ноември стартира първото от 5-те събития от проекта на "24 часа" и Института за пазарна икономика "Общините - перспектива 2027 г."
Кметове и общинари от големи и малки региони чуха и питаха властта - премиера Николай Денков, финансовия министър Асен Василев, регионалния Андрей Цеков, министъра на иновациите Милена Стойчева, на околната среда Юлиан Попов и зам.-министъра на икономиката Ирина Щонова, в чийто ресор са икономическите зони.
"24 часа" се ангажира да събере отговорите на централната власт за кметските въпроси. Ето какво попита кметът на Бургас Димитър Николов.
Как ще се намали бюрокрацията в диалога с общините
Мисля, че е важно за всички нас - кметовете и местната власт, да си говорят с държавата и с министрите. Как правителството ще намали бюрокрацията в отношенията си с общините?
Искам да призова кабинета да осигури по-голяма самостоятелност на местната власт и възможност тя да взима решения. Аз лично съм много доволен от новата политика на Еврокомисията да насърчава местната власт да се сдружава.
Отначало се шокирахме - как така ще работим със съседни общини, които са от други партии? Някои от нас трудно си говорят. Но ето че европейските средства и възможността да развием успешни проекти ни накараха да си говорим.
И ако може, уважаеми г-н Василев (обръща се към финансовия министър Асен Василев), да заложите към този мегафонд от 1 млрд. лева (става дума за Фонда за общински инвестиции, който трябва да заработи в рамките на бюджет 2024) възможност
общините да търсят партньорство и да участват в по-мащабни проекти, решавайки регионални проблеми. Защо не ние с кмета на Варна да не работим заедно по отношение на магистрала "Черно море" или някаква друга икономическа връзка.
Ние, кметовете, ще бъдем местните двигатели и ще свършим половината от работата на ресорните министерства, което не е лошо - успехът ще е за цялата страна.
Обръщам внимание и на една много важна тема - може би извън София, и това е демографията. Да решаваме проблемите така, че да накараме нашите жители да останат при нас, в градовете, да не се местят да живеят и да търсят по-високо заплащане в столицата или в чужбина.
И при нас да си реализират бъдещето със семействата. Това е една молба и призив.
Със сигурност националното сдружение на общините е готово на диалог, поемайки част от разходите, да намерим този баланс за тази по-голяма самостоятелност.
Мисля, че там е ключът от решението.
Правителството отговаря: Решението е в
дигитализацията – ето какво се прави
Единственият път за намаляване на бюрокрацията е чрез дигитализация на администрацията. Тя е важна, защото елиминира порочните практики и осигурява прозрачност на всички процеси.
Затова създаването на дигитална среда за административните органи е сред основните приоритети в работата на правителството.
По-конкретно, предвижда се отпадане на изискването за удостоверителни документи. Много скоро гражданите няма да са принуждавани да предоставят вече налична в регистри на администрацията информация.
Няма да се изискват удостоверителни документи и информация, налични в друга администрация.
През септември бяха приети промени в Закона за електронно управление, съгласно които ресорният министър ще създаде и ще поддържа информационна система за централизирано изграждане и поддържане на регистри.
Чрез нея ще бъде възможно намаляването на бюрокрацията не само в общините, а в цялата държавна администрация, както и за лицата, осъществяващи обществени и публични функции.
С промените в закона за цялата администрация ще бъде приложен и принципът за еднократно събиране и създаване на данни.
За намаляване на бюрокрацията ще се надграждат и проактивни услуги, т.е. гражданите ще могат да ги получават като свое право, а не след като ги заявят.
Предприети са мерки и за трансформация на модела на административно обслужване – Министерството на електронното управление създаде и поддържа хоризонтални системи, чрез които ще се постигне цялостна модернизация на публичната администрация.
Към момента всички 265 общински администрации и 35 районни предоставят административни услуги по електронен път чрез утвърдения Единен модел за заявяване, заплащане и предоставяне на електронни услуги.
Разработени и публикувани на Портала за електронното управление – EGOV.bg, са 190 електронни услуги, предоставяни от общински администрации.
Те се надграждат до ниво с минимално изискуема за попълване информация и са достъпни и през мобилни устройства.