Нови текстове за президента и главния прокурор в ремонта на Конституцията след 8.ХII. (Обзор)
Ще променят тези за служебните правителства и за Инспектората към ВСС, комисията готова да работи и в почивните дни
“Имайте ни повече доверие, много неща няма да са във вида, в който бяха внесени. Текстовете за главния прокурор и прокуратурата ще са балансирани, ще помислим още веднъж за служебното правителство. Няма да бъдат засягани правомощия на президента”. С тези думи шефът на комисията по конституционни въпроси Радомир Чолаков закри третото обществено обсъждане на промените в основния закон.
Второто първо гласуване на поправките е предвидено за този петък - 8 декември, като точка първа.
Ремонтът на Конституцията почна през лятото. Поправките бяха внесени в края на юли от депутати от ПП-ДБ, ГЕРБ и ДПС. На 6 октомври получиха подкрепа от 161 гласа - само формациите вносители. Против бяха БСП, “Възраждане” и ИТН. Тъй като
не бе постигнато
мнозинство
от 180 гласа,
ремонтът тръгна
по бавната писта
и поправките
трябва да бъдат
подложени
на ново първо
гласуване
“Разчитаме, че ще бъде даден седемдневен срок за предложения. Ако е така, той изтича на 15 декември и още на 16-и ще бъде свикано заседание на комисията, която да разгледа предложенията”, увери Чолаков днес. 16-и е събота, което означава, че юристите от ресорната комисия са готови да не почиват, за да се движи ремонтът на в график.
Преди две седмици председателят на парламентарната група на ДПС Делян Пеевски прогнозира, че второто гласуване ще е още на 12 декември, а третото
на следващия
ден -
13 декември
Второто гласуване е текст по текст, а третото е отново в цялост. При “бавната писта” вече е достатъчно мнозинство от 160 гласа, с каквото трите партии разполагат. Че ще има промени във внесения проект, потвърди във вторник и премиерът Николай Денков. Напомни, че е получено становището на Венецианската комисия и в момента текстовете се преработват. Открои, че ще се помисли измежду какви фигури да се избира служебният премиер при прекрояването на служебното правителство, досега назначавано от президента.
Колко време за предложения ще си дадат депутати, ще се разбере в петък. След първото гласуване може да се поиска и 3-дневен срок за предложения, стига пленарната зала да одобри това. Да не се бърза с приемането на промените и да се даде време между първо и второ четене, за да се преработят текстове. На това мнение са все повече юристи два дни преди новия опит да се задвижат поправките.
Освен със съдебната власт - където е фокусът, и с правомощия на президента за служебното правителство промените се занимават и с това дали вече и хора с двойно гражданство да стават министри и депутати. Въвежда се и индивидуалната конституционна жалба. Повечето становища за предлаганите текстове са негативни. Според някои дори част от тях са противоконституционни. За време призова асоциацията на прокурорите във вторник, подобни мнения изразяват и от адвокатурата. Самият Чолаков призна, че по ключовия въпрос за Висшия съдебен съвет няма сближаване на позициите. Според него предложения има и Министерството на правосъдието. Той обясни, че ако не се постигне сходство в позициите закадровия орган, всеки ще гласува по съвест,
а после
Конституционният
съд ще решава
Според предлаганите промени ВСС се разделя на два съвета. Мнозина обаче са на мнение, че те трябва да имат обединяващо ги звено. През последните две седмици комисията по конституционни въпроси проведе три обществени обсъждания. Първата бе по текстовете, свързани с главния прокурор, втората за разделянето на Висшия съдебен съвет на два съвета. Третото, което бе във вторник, бе посветено на Инспектората към ВСС и индивидуалната конституционна жалба.
След публикуването им те бяха критикувани от академичната общност и съсловните организации, Пленумите на ВКС и на ВАС, прокуратурата, главния прокурор, които внесоха в парламента и свои предложения. Дори към текста, подкрепян по принцип от всички - индивидуалната конституционна жалба, няма яснота.
Кои са най-спорните предложения
Главният прокурор да е административен ръководител само на Върховната прокуратура и от неговите ангажименти да отпадне контролът за законност и методическото ръководство.
Противниците на предложението са на мнение, че така може да се създадат 28 главни прокурори, които да правят каквото си поискат.
Висшият съдебен съвет (ВСС) да се раздели на два изцяло отделни съвета - на съдиите и на прокурорите.
Противниците на предложението смятат, че това е първа стъпка към изваждането на прокуратурата от съдебната власт. Разделянето се подкрепя изцяло от Венецианската комисия, която е отдавнашен радетел на подобна идея.
Парламентарната квота в Прокурорския съвет да се състои от шестима, които да бъдат избирани от парламента, а само двама от прокурорите и един от следователите.
Противниците на текста смятат, че така политиците ще се намесват пряко в работата на прокуратурата.
Председателите на Върховния касационен и Върховния административен съд и главния прокурор да не се назначават и освобождават с президентски указ.
Според тези, които не подкрепят предложението, така се нарушава балансът на властите.
Главният прокурор да се избира само от Прокурорския съвет
Юристите, които не одобряват идеята, смятат, че обвинител №1 трябва да се избира и от съдебния съвет, защото “съдиите имат поглед върху работата на прокуратурата”, а избран само от прокурорския съвет с преобладаващо мнозинство на парламентарната квота ще го направи политически зависим.
Инспекторатът към ВСС да стане Инспекторат към съдебната система, който да не проверява за конфликт на интереси и имуществените декларации, но да следи за спазването на закона и съдопроизводството.
Така на практика се създава четвърта съдебна инстанция, която ще се намесва в съдебните решения, смятат противниците на предложението.
Хора, които имат и още едно гражданство освен българско, да бъдат избирани за министри и депутати.
Подобна възможност се дава в Нидерландия и Канада. Според противниците на предложението не е ясно при евентуален конфликт чий интерес ще защитава държавник с двойно гражданство.
Служебният премиер да се избира измежду шефовете на КС, БНБ и шефа на парламента.
Шефът на КС не може да е, защото има несъвместимост според закона за КС, председателят на НС пък е партийна фигура, е становището против.