Иван Церовски: Ако клиентите ни се провалят, това означава, че не сме си свършили работата
- Банкерството е професия, която управлява не само пари, но и доверие, казва изпълнителният директор на ББР
- Банката е отпуснала 108 млн. лева кредити на малки и средни фирми, има печалба от 35 млн. лв. и най-добро съотношение между разходи и приходи - 34,5%
- След много дебати за ролята на ББР, успя ли банката да се превърне в институция, подкрепяща малкия и средния бизнес, г-н Церовски?
- Да, наистина това е нашата цел – не само на ръководството на банката, но и на правителството. Към края на октомври 2023 г. са отпуснати 108 милиона лева нови кредити само за малки и средни предприятия, които са нашият фокус от миналата година. Това е рекордна сума за банката. Имаме и много нови програми и продукти, които са насочени изцяло към тези предприятия. Подпомагаме ги и при кандидатстване по европейски програми и усвояване на европейски средства.
- Какви са резултатите на ББР за тази година?
- Печалбата ни за 10-те месеца е около 35 милиона лева. Имаме едно от най-добрите съотношения между разходи и приходи за банковата система – 34,5%. Това показва, че добре използваме активите и средствата, с които разполагаме и генерираме възможно най-много приход за държавата.
- Къде и как виждате банката в близко бъдеще?
- ББР ще продължи да подпомага предимно малките и средните предприятия. Важна посока в работата ни е сътрудничеството с международни финансови институции. Тази година подписахме два договора с Европейската инвестиционна банка и с Банката за развитие на Съвета на Европа на стойност 700 милиона лева за финансиране. Това е сериозно признание за ББР.
Станахме също прилагащ партньор на Европейската комисия и получихме гаранция по програмата InvestEU, която е на стойност 125 млн. лева. Смело мога да кажа, че 2023 г. е тази, която поставя в нов мащаб сътрудничеството с международните институции.
- Имате 18 години опит в сферата на банковото дело. Кое е най важното, което научихте?
- На първо място това е доверието – както нашето към клиентите, така и тяхното към банковите институции. Защото кредитът реално не се плаща от фирмата, а от човека, който стои зад нея. Неизменно след това идва професионализмът. Банкерите не просто трябва да сме добри финансисти и да прогнозираме числа, от нас се иска да сме креативни и адаптивни. Светът се променя динамично, а с него и нуждите на потребителите и нашият подход.
- На 6 декември банкерите имат професионален празник. Добре ли управляват парите ни?
- Пред банкерите има големи предизвикателства заради пандемията, войната в Украйна и напрежението в Близкия изток. Тези събития оказват влияние не само на международните пазари, но и на местно ниво. Това прави работата на банките много по-трудна. Повишава се рискът клиентите да не могат да си платят кредитите, бизнесът да навлезе в нова криза, инфлацията да се покачи. Надявам се, че както ние, така и колегите приемат сериозно тези предизвикателства, защото, ако клиентите ни се провалят, означава, че ние не сме си свършили добре работата.
- Ако трябва да довършите изречението един банкер трябва да бъде... какво бихте казали?
- Непоклатим! Защото трябва да носи сигурност на всички – и на клиентите, и на акционерите, които са му доверили за управление своя капитал. Това е така още от създаването на нашата професия, когато банкерите са били пазители на златото и авоарите на богатите търговци. И днес то продължава да е все така валидно.