Как да развиваме икономика на иновациите с 3% знаещи?
Днес публикуваха резултатите от PISA тестовете за 2022. Установяването, че сме много назад, не е лесно за приемане.
Най-страшното вече се случва: много функционално неграмотни и неспособни на критично мислене млади хора навлизат на пазара на труда. Как да развиваме икономика на иновациите, високите технологии и интензивните на знания услуги с онези 3%, които имат капацитет за това?! А те дали остават в България изобщо?
Ето и някои факти от доклада за България:
- Учениците в България имат по-ниски резултати от средните за ОИСР по математика, четене и природни науки
- Около 3% от учениците в България са в групата на най-добре представящите се по математика, което означава, че са постигнали ниво 5 или 6 на теста по математика (средно за ОИСР този дял е 9%). На тези нива учениците могат да моделират математически сложни ситуации и могат да избират, сравняват и оценяват подходящи стратегии за решаване на проблеми за справяне с тях.
- 2% от учениците са постигнали ниво 5 или по-високо по четене (средно за ОИСР делът е 7%). Тези ученици могат да разберат дълги текстове, да се справят с понятия, които са абстрактни или контраинтуитивни, и да установят разграничения между факти и мнения въз основа на имплицитни знаци, отнасящи се до съдържанието или източника на информация.
- 1% от учениците са в групата на най-добре представящите се в природните науки, което означава, че са били компетентни на ниво 5 или 6 (средно за ОИСР този дял е 7%). Тези ученици могат творчески и автономно да прилагат знанията си в разнообразни ситуации, включително непознати.
- Ако условно разделим учениците в България в зависимост от социално-икономическия статус на семействата им, ще видим, че резултатите по математика:
- на най-бедните ученици са по-ниски от тези на най-бедните ученици в ОИСР.
- на най-богатите ученици са сравними с резултатите на най-бедните ученици от Естония и Япония.
- Много ученици споделят, че климатът в часовете по математика не е благоприятен за учене:
- около 41% от учениците в България споделят, че не могат да работят добре в повечето или всички часове (средно за ОИСР този дял е 23%).
- 48% от учениците не слушат какво казва учителят (средно за ОИСР: 30%).
- 46% от учениците се разсейват с помощта на цифрови устройства (средно за ОИСР: 30%) и 40% се разсейват от други ученици, които използват цифрови устройства (средно за ОИСР: 25%).
(От фейсбук)