Динозаврите, планетите, сърцето, уроци от 1-и до 12-и клас - всичко е интересно и подредено в дигиталната раница

05.12.2023 15:16 Ярослава Прохазкова
Насвади описва предимствата на платформата.
Снимка на сърце
На Земята
Храм "Св. Александър Невски"

Какво има в дигиталната раница - проекта на Министерството на образованието и науката, който помага на учители и ученици?

В уникалната “чанта” има огромен обем от близо 30 000 електронни образователни ресурса - интерактивни презентации, изображения, анимации, видео- и аудиоклипове, 3D модели, виртуална и добавена реалност са на разположение за безплатно ползване от ученици, учители и родители. Всеки от образователната система има достъп до нея със своя edu.mon акаунт. Това разказа за “24 часа” Светослав Насвади, експерт програми и проекти в Министерството на образованието и науката.

Дигиталната раница е част от проекта “Образование за утрешния ден”, който е за 103 млн. лв. Учениците имат достъп до всички качени уроци от 1-и до 12-и клас. Винаги може да се върнат назад,

за да преговорят някой позабравен урок,

който пък е основа за нещо, което се учи в момента. Могат да си правят и автотестове, като се опитат да усвоят урок от по-горен клас, т.е. за по-напреднали.

Въпреки че родителите нямат свой edu.mon акаунт, те не са изолирани от дигиталната раница. Те се регистрират в Национална електронна информационна система за предучилищното и училищното образование. Така че и те виждат това, което вижда детето, и могат да наблюдават цялото му развитие. Цялата информация от електронния дневник също отива в платформата. Ако семейството има две или три деца в различни училища, родителите виждат всичко накуп - в платформата “Дигитална раница”.

На ниво училище пък може да се прецени

дали хартиените учебници да стоят в шкафчетата в класните стаи,

а вкъщи да се работи с лаптопа или обратното. Така се намалява тежестта на физическите раници, обясни Светослав Насвади.

Това дава възможност на децата да черпят знания не само от учебниците за съответния клас, които са публикувани в електронен формат в платформата, но и от многобройните материали по различни предмети, налични в менюто Mozaik, както и в библиотеката на дигиталната раница.

Учителите могат да създават дигитални уроци. Ако искат да са видими до всички в платформата и да се използват от колеги, преминават през одобрение - от учител от средното училище и от университетски преподавател.

Хонорарът е 179 лв. на урок

Съществува и опцията урокът да е за ползване само за учениците на конкретния учител. Тогава не е необходимо да минава през оценяване.

“Създаването на дигитално учебно съдържание от самите учители е основна цел на проекта. Това не е еднократен акт, а процес, който цели да промени мисленето на учителската гилдия, като в процеса създаде и окуражи група от учители не просто да потребяват готово съдържание, а да създадат авторско.

За целите на изграждане на капацитет у учителите са предвидени обучения първо на 100 обучители - университетски преподаватели, които впоследствие ще работят с бъдещите учители в педагогическите специалности”, обясниха от Министерството на образованието и науката.

MozaBook е професионална дигитална система, предназначена специално за подпомагане работата на учителите и е изготвена според техните нужди. Тя е една от най-популярните платформи, предлагащи образователни ресурси.

Над 50 държави на всички континенти използват платформата за обучение

Разработена е в Унгария и събира хиляди разнообразни материали и визуализации на над 32 езика. Добре позната е и сред много от българските учители. И досега училища и отделни преподаватели я използваха срещу платен абонамент. Сега вече всички ресурси на MozaBook са на разположение на всеки един учител и ученик напълно безплатно през дигиталната раница.

Дигиталните образователни ресурси  са изключително полезни за учителите при подготовката на техните уроци по всички образователни направления. В платформата са налични многобройни материали в най-различни области на познанието – например за

устройството на човешкото тяло, климата,

животните и растенията, географски обекти, химични процеси, технологии, информатика, икономика и др. Учител по биология например би могъл при подготовка на урока си да използва наличен 3D модел на човешкото сърце, за да визуализира пред учениците как то функционира. Може да добави и различни фигури, анимации и всякакви други ресурси по темата.

Дигиталното образователно съдържание (електронният урок), което ще създават учителите, може да бъде:

MozaBook се интегрира безпроблемно с вече съществуващи ресурси във формата на Power Point презентации или PDF файлове. Това дава възможност на учителите да трансформират стандартни презентации в динамични дигитални уроци, като добавят интерактивно съдържание.

Чрез платформата MozaWeb учениците могат да изготвят онлайн своите домашни, като също ползват огромния обем електронни ресурси, наличен в дигиталната раница. В същото време учителите могат да влязат, за да проверят домашните онлайн.

В последните месеци близо 18 000 преподаватели участваха в обучения за работа с ресурсите на дигиталната раница. 

Предвижда се дигиталната раница да бъде адаптирана и за ученици със специални образователни потребности.

По проекта вече е осигурена техника за училища за деца със сензорни увреждания  като четящи устройства и устройства за възпроизвеждане на звук.

Светослав Насвади, експерт програми и проекти в МОН: Безплатна е и за ползване, и за създаване на съдържание

Плюсът на дигиталната раница, който искам да откроя, е това, че тя е абсолютно безплатна интерактивна дигитална платформа.

Над 30 000 единици е образователният ресурс към момента и продължава да се увеличава. Безплатен е за всички в образователната система.

Всеки ученик може да влезе и да го използва. Всеки учител също може да го ползва, но и да се научи да създава дигитално образователно съдържание, отново безплатно. Обикновено платформите в помощ на създаване на съдържание са платени. Министерството на образованието и науката обаче чрез проекта “Образование за утрешния ден” предоставя тази възможност без пари.

Над 400 урока вече има подадени за одобрение, от които над 200 са го получили. Квалификацията на учителите трябва да продължава, защото не всички са ползвали дигитална платформа. Искаме педагозите да я ползват все повече и най-вече в частта да създават съдържание. Не го правим само за да напълним раницата, по-скоро учителят да добие самочувствието, че създава такова съдържание - интерактивно и съвременно.

Децата са много активни. Те истински се забавляват дори работейки с дигиталната раница. Дъщеря ми е на две години и половина. Много рядко ѝ давам да се занимава с електронни устройства. Случвало се е обаче сама да намери това музикално клипче, което иска в ютюб. Може да си намери и снимки в галерията в телефона ми.

Динозавърът оживява в клипа.

Други от Просветни

Есенният Фестивал на знанието в Тракийския университет с атрактивна програма

Атрактивна програма и множество събития организира Тракийският университет в Стара Загора за предстоящия есенен Фестивал на знанието, който ще се проведе на 3 октомври, съобщават от университета

Вижте кога ще е измерването на умения в областта на природните науки за 9. клас

Измерването на умения в областта на природните науки за деветокласниците се планира да се проведе на 14 и 15 октомври и ще се осъществи на електронни устройства

№3 в българския шах Надя Тончева иска да учи биоинформатика

Дай шахче, дай шахче. Така 6 и половина годишната Надя Тончева изнудва баща си преди години. Тогава са на планина, много деца, много шум, много движение. И той казва: Дайте да ви покажа нещо

Училищният двор - сърцето на квартала в София. След последния звънец да събира за спорт, отмора или забавления

Училищният двор ще се превърне в сърцето на всеки квартал в София. След последния звънец той да бъде притегателен център за всички - за спорт, отмора или забавление

Цоков: Студентите в 18 специалности се освободени от такси, това увеличава интереса

Студентите в 18 специалности не заплащат такси за обучението си. Благодарение на това се увеличава интересът към защитени специалности от важни професионални направления като физически и химически

>