Куриерът почти винаги идва навреме, но е по-скъп (графика)
От 2021 г. досега нарастването на цените е с по 17 процента на година
40,5% от всички потребители в България са пазарували онлайн
Наближаващите коледни и новогодишни празници значително ще вдигнат оборота на магазините заради усилената покупка на подаръци. Хората, които ще ги пращат по куриер, трябва да са подготвени, че той най-често идва навреме, но цената му е вече по-висока.
Поскъпването е с малко, но постоянно. И то идва от добавки за избор на услуги – от врата до врата, до офис, следене на доставката, SMS известяване, доставка в определен ден и час и т.н. Прилича на сегментираното ценообразуване при нискотарифните компании, при които
за всяка услуга са заплаща отделно и извън основната цена
на билета. “24 часа” направи експеримент, за да провери с колко са се увеличили услугите на една от куриерските компании през тази година.
На 24 януари заявихме пратка от София до Горна Оряховица с тегло от 1 кг, от офис до офис. Искахме SMS известяване, ползвахме среден полиетиленов плик без джоб.
Цената - 6,28 лв.
На 24 април тази услуга струваше 6,13 лв., т.е. има поевтиняване с 2,38 на сто заради намаляването на цената на горивата.
На 9 ноември обаче цената вече бе 6,50 лв. Като основна причина бе такса “Горива”, която от юни се увеличава, при някои компании с до 20%, заради поскъпването на бензина, дизела и толтаксите.
Големите в бранша обявиха и общо вдигане на цените. От 1 септември при “Спиди” то е с 4,85%. Оттам посочват, че допълнителни услуги като наложен платеж, обявена стойност, тестване преди плащане и други няма да се оскъпяват. Дружеството удължава промоцията за доставки, адресирани до автоматите му. До края на годината цената остава 3 лева за пратки до 3 кг, а причината е интересът от страна на онлайн търговци и крайни получатели.
От “Еконт Експрес” съобщиха, че от 1 ноември цената на куриерските им услуги в България, Гърция и Румъния
се вдига с 5%
Това означава, че за всеки 1 лев е нужно да добавите 5 стотинки.
Според данните на НСИ цените на куриерските услуги са се вдигнали с нови 1,2% само през септември в сравнение с август, след като месеци наред преди това не бяха мърдали.
В предишните 3 години
тарифите се вдигнаха по-сериозно два пъти
Първият беше в началото на пандемията, когато бяха най-големите ограничения и куриерските пратки поскъпваха с по 3 до 5% на годишна база всеки месец.
Втория път по-голямо поскъпване се получи заради горивата, които тръгнаха нагоре. От края на 2021 г. почти до началото на 2023 г. е имало месеци, в които годишното нарастване на цените на куриерските услуги е стигало и до 17,1%.
През тази година нещата сякаш се поуспокоиха, но през септември пак има 17,2% нарастване на годишна база заради силната зависимост от горивата.
Тенденциите в пазара на куриерските услуги са очертани в доклада на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за 2022 г., по-нови данни няма. Според КРС сегментът на неуниверсалната пощенска услуга формира 96% от пазара, като този дял нараства с 15,1 на сто спрямо 2021 г. Универсалната пощенска услуга - познатите писма и колети, в която доминират “Български пощи”, продължава да намалява
и има дял едва от 4%
Като пари целият пазар на пощенските услуги за миналата година е 776,2 млн. лв. (виж инфографиката). От 2012 г. насам темпът на растеж е стабилен, а през 2022-а на годишна база ръстът е 13,7%.
Делът на куриерските услуги е 707,9 млн. лв. Основната част от приходите се формира от пратки в страната – 74,7 на сто, докато делът на международните е 24,3 на сто.
Основна част от парите идват от пазаруването онлайн. По данни на пощенските оператори през 2022 г. приходите от тези пратки са нараснали с 23%. Според на European Ecommerce Report делът на електронната търговия от БВП на страната през 2022 г. е 2,14%, достигайки до 1,64 млрд. евро.
По данни на НСИ 40,5% от всички потребители в България са пазарували онлайн, което е ръст от 7% спрямо 2021 г.
94,4 на сто са купували от български търговци, 32% от такива в ЕС и 18% извън ЕС.
Тенденцията е за увеличаване на дела на стоките, закупени от чужбина. Поскъпването на куриерските услуги
не се харесва на онлайн търговците
и именно затова много от тях вече искат такса за доставка или я включват в цената на стоката. Има ръст и на броя на пощенските парични преводи, и на приходите от тях.
Регистрира се спад при хибридната поща. Това са услугите, които се предлагат на големи комунални компании. Например енергото праща в такава поща списък със сметките и операторът ги разпечатва, пакетира под формата на писма и ги разпраща.
Според КРС нараства броят на автоматизираните точки за достъп до пощенските мрежи на операторите - т.нар. шкафове за доставка, което оптимизира логистиката и увеличава екологичната устойчивост в пощенския сектор.
Три компании си поделят бизнеса
В куриерския бизнес е налице доста голяма концентрация. Три компании държат 81,2% от пазара, като през последните три години делът им се увеличава.
Първи за 2022 г. са “Еконт Експрес” с 38,4 на сто, втори са “Спиди” - 34,6 на сто, на трето място са “Ди Ейч Ел Експрес България” - 8,2%. Всички останали държат 18,8 на сто от бизнеса.
През 2022 г. броят на пощенските оператори с пазарен дял над 1% е 10 и се запазва спрямо 2021 г. Общо
фирмите, които предоставят куриерски услуги, са 73 при 163 регистрирани оператора
Това показва, че над половината от тях изобщо не работят.
КРС прогнозира, че през следващите години се очаква в резултат от разрастването на електронната търговия да навлязат нови участници. Променените потребителски нагласи създавали нови бизнес модели – онлайн платформи, които комбинират технологичните решения с куриерски услуги.
Например вече има голяма търговска онлайн платформа, регистрирана като пощенски оператор, а друга компания успява да направи най-голяма мрежа от шкафове за доставка.
В сегмента на неуниверсалната пощенска услуга са още хибридната поща, пряката пощенска реклама и пощенските парични преводи.
Дружествата, предоставящи услугата “хибридна поща” през миналата година, са “Български пощи”, “Дайрект Сървисис”, “ДВ Пост”, “Европът 2000”, “МИБМ Експрес” и “Тип Топ Куриер”, като се наблюдава спад с 1 оператор спрямо предходния период.
През 2021 г. услугата “пряка пощенска реклама”
се е предоставяла само от “Български пощи”,
през миналата година към историческия оператор в този подсегмент на пазара се присъединява и “МИБМ Експрес”.
КРС е издала 3 нови индивидуални лицензии за извършване на пощенски парични преводи на “Новатио”, “Фаст Пей ХД” и “Деливъри Солюшънс”. С новолицензираните дружества броят на пощенските оператори, които извършват тази услуга, достига 36. От тях през 2022 г. дейност са извършвали 20.
Компаниите, които салицензирани в сегмента на универсалната пощенска услуга, са 13, като за 2022 г. 6 са обявили, че не са предоставяли такива услуги. Универсалната пощенска услуга включва традиционното писмо, наречено кореспондентски пратки с различно тегло, малки пакета, печатни произведения, пощенски колети, пощенски пратки за чужбина и др. Данните за този пазар за миналата година показват, че обемът му е 32 млн. лв. Запазва се тенденцията на спад, като регистрираното намаление спрямо 2021 г. е 12,3%.
Лидер на пазара на тази услуга са “Български пощи” с дял от 82,5%, втори са “Еконт Еспрес”, които държат 13,8%, за всички останали делът е 3,6 на сто.