Центърът на София уж затвори за 38 592 стари коли, но глоби може би след половин година (Обзор)
- Зоната на чистия въздух ще важи до 28 февруари, а после ще се направи анализ
- 70% от шофьорите няма да слязат от автомобилите, а ще търсят обходни маршрути
Забранената зона за стари коли в центъра на София заработи - без глоби и на ръчна. От 1 декември до 28 февруари автомобилите със стандарт Евро 1 и Евро 2 не могат да влизат в карето между булевардите “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий”, “Скобелев”, “Опълченска” и “Сливница”. Целта на забраната е да се намали замърсяването на въздуха в централните части на града с канцерогенните фини прахови частици.
През този ринг преминават 171 079 коли на ден, като 38 592 от тях са от първа екологична група и още 20 хил. от втора, за които забраната би трябвало да важи от декември 2024 г., показва анализ на компанията за решения за управление на движението “Трафик Х”.
Въпреки че забраната влезе в сила от 1 декември, глоби не се знае кога ще бъдат налагани.
Проблемът е, че тече обжалване на обществената поръчка за софтуер, който да разпознава нарушителите през общинските камери и да им налага санкции.
“Това ни поставя в ситуация той да не може да бъде използван и човешкият елемент става решаващ.
Всичко ще се прави ръчно
Този процес ще е тромав и тежък и е трудно да оценим в момента какви забавяния ще има в обработката”, обясниха от Столичната община. Възможно е да минат месеци, преди даден нарушител да бъде известен за това. Като според експерти, с които “24 часа” разговаря първите писма, за предупреждения и нарушения вероятно ще бъдат пратени след половин година.
“При първо установено нарушение се съставя административен акт и нарушителят се предупреждава писмено, Санкции се налагат при всяко установено нарушение след първото”, обясниха от общината.
Глобите са от 50 до 500 лева, а за юридически лица от 200 до 1000 лв. При въвеждането на зоната няма да се налагат максималните санкции.
Въпреки че забраната бе въведена преди година, липсваше адекватна информационна кампания, а много от шофьорите в първия ден бяха неприятно изненадани.
Целта на въвеждането на нискоемисионните зони не е търсене на санкции, а постигане на екологичен ефект. След въвеждането ще се направи детайлен анализ и ще бъде предложено на СОС как да продължим в бъдеще и какви да са стъпките за 2024 година, обясниха още от общината.
Друг от проблемите е, че зоната е малка и ще действа само три месеца през зимата. Това предполага малък ефект върху качеството на въздуха. Според първоначалните анализи 70% от засегнатите от забраната шофьори ще търсят алтернативни маршрути и няма да слязат от колите.
От общината напомнят, че забраната не важи за живеещите в зоната и инвалидите.
Хората, които имат платено локално паркиране в зоната автоматично влизат в регистър за изключения от забраната. Живеещи, които нямат локално паркиране в зоната, както и хора с увреждания трябва да подадат заявление до Центъра за градска мобилност, за да влязат в регистъра. До петък това бяха направили собственици на 183 автомобила.
Повечето от шофьорите в центъра на София в петък знаеха за забраната, но не бяха доволни от мярката, показа анкета на “24 часа”. Заради ниските доходи хората карат стари коли и това не е правилна политика, каза един от шофьорите. Друг пък беше категоричен, че е
все едно да опънеш един конец и от едната му страна въздухът ще е чист, а от другата - не
Както “24 часа” писа - ограниченията ще се затягат поетапно - от края на 2024-а в малкия ринг през зимата няма да пускат и колите, попадащи във втора екологична група - със стикер Евро 3 (бензиновите, произведени до 1998 г.), както и дизели Евро 4 и 5 (тези до 2007 г.)
Наредбата предвижда и втора зона - “Голям ринг”, с граници между “Сливница”, “Данаил Николаев”, “Ситняково”, “П. Яворов”, “Атанас Дуков”, “Х. Ибсен”, “П. Ю. Тодоров”, “И. Е. Гешов” и бул. “К. Величков”. За него забраната за коли от първа екологична група влиза в сила от декември 2025 г. А две години по-късно - и за тези от втора група.