Най-богатият в сблъсък с техно гиганти - защо Илон Мъск отиде при Нетаняху
Донякъде изненадващо, най-богатият и един от най-влиятелните хора на планетата Илон Мъск летя вчера до Израел, видя се с с президента Ицхак Херцог, посети заедно с премиера Бенямин Нетаняху кибуц, атакуван от бойци на "Хамас" по време на нападението от 7 октомври и изрази силна подкрепа за Израел в конфликта с "Хамас".
Какво стои зад тази необичайна визита? Илон Мъск е милиардер и визионер (в бизнес империята му са "Тесла", компанията за космически полети "Спейс Екс" и социалната мрежа "Екс", бившата "Туитър"), но не се занимава с геополитика (въпреки че само за последните два месеца си говори с британския премиер Риши Сунак и с турския премиер Реджеб Ердоган). Той е предложил на Нетаняху да участва в бъдещото възстановяване на Газа. И се е съгласил да не осигурява на Газа връзка през сателитите на Старлинк без разрешението на Израел.
Визитата на Мъск в Израел идва 10-ина дни, след като дузина компании гиганти като Apple, Disney, IBM и Comcast замразиха рекламите си в Екс, социалната мрежа на Мъск. Ако и други го направят,
"Екс" може да загуби 75 милиона долара от приходи от реклами
до края на годината, според "Ню Йорк таймс".
Проблемите за "Екс" започнаха по две линии. Първо, Мъск бе обвинен, че на 15 октомври е написал "Това е вярно" под пост в Екс на потребител, който лансира конспиративно-антисемитска теза. Това му докара остри критики, включително в официално изявление на Белия дом и медии подхванаха наратива, че Мъск проявява антисемитизъм.
Отговорът на предприемача в "Екс" бе: "Тази седмица имаше стотици фалшиви медийни твърдения че съм антисемит. Нищо не може да е по-далеч от истината. Желая само добро на човечеството и благоденствие и вълнуващо бъдеще за всички."
В същото време "Media Matters", американско НПО, атакува с картинки как в "Екс" реклами на Apple и Oracle стоят до съдържание с език на омразата. Тъкмо това накара компаниите да замразят рекламите си в млежата на Мъск.
В отговор Мъск заведе дело за клевета срещу НПО-то, а от социалната мрежа заявиха, че това, което показват активистите от "Media Matters" е
манипулирана от тях импресия.
Изпълнителният директор на Екс Линда Якарино написа: "Нито един автентичен потребител на Екс не е видял рекламите на IBM или Oracle до съдържанието, което сочи Media Matters. Само двама потребители са видели рекламата на Apple до това съдържание, поне единият от които е Media Matters".
"Вие сте в челните редици на световния прогрес с най-модерните технологии на планетата - написа в профила си в "Екс" Ицхак Херцог след срещата - докато за съжаление в социални медийни платформи, включително някои, които ръководите - има толкова много от старата болест на антисемитизма. Вие имате важна роля в предотвратяването на разпространението на омразата срещу евреите и отричането на ужасите на клането от 7 октомври. Трябва да работим заедно в тази посока".
А след срещите си в Израел Мъск, който с визитата си очевидно е искал да изпрати послание, написа в "Екс" "Действията говорят по-силно от думите".