Децата от малки грамотни за парите  – правят нова секция в “Дигиталната раница”

17.11.2023 21:00 Румен Златански
Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, кметът на Пловдив Костадин Димитров и областният управител Илия Зюмбилев (от ляво на дясно) присъстваха на форума.
Наталия Митева, зам.-министър на образованието и науката
Проект BG05M2ОP001-2.012 “Образование за утрешния ден” е финансиран по оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж” 2014-2020 г.

Със специален софтуер уроците стават по привлекателни с 3D

В платформата "Дигитална раница" ще бъде създадена специална подсекция за финансовата грамотност.

Това съобщи заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева по време на форум в Пловдив. На него бяха отчетени резултатите от работата на последния програмен период.

Тя поясни, че този въпрос е много важен в образованието на учениците и в подготовката за бъдещата им реализация. Ще бъдат използвани водещи специалисти.

"Проведохме

серия от събития, свързани с медийната
грамотност,

с партньори от гражданския сектор. Те са достъпни за ученици и учители. Темата за медийната грамотност остава ключова в дневния ред както в световен план, така и за нас", заяви още зам.-министър Митева. Тя добави, че продължава активно попълване на "Дигитална раница".

Сред тях са теми, разработвани, съвместно с УНИЦЕФ за безопасността на децата в интернет и програмата "Заедно в час", която се подпомага от посолството на САЩ и неправителствени организации.

С всички свои партньори МОН работи активно, за да може да събере и адаптира наличните ресурси за медийна грамотност. Предвижда се създаването на още уроци за учители и ученици. Целта на министерството е през тази учебна година в дигиталната раница да бъдат

събрани достатъчно количества ресурси по 
различни проекти

в това число по "Еразъм +"  и национални програми. Предстои създаването на специална подсекция за учители и за темите за медийната грамотност и ресурси за деца със специални нужди или таланти.

"Всички ученици от 1-и до 12-и клас и техните учители могат да ползват "Дигиталната раница". Сега я промотираме по-масово. В момента се провеждат обучения, финансирани от МОН по линията на големия европейски проект "Образование за утрешния ден", който създаде "Дигиталната раница", заяви зам.-министър Митева.

Ще бъдат обучени над 18 хил. учители от цялата страна за работа с интерактивни дигитални инструменти. Включен е специален софтуер, който предлага интерактивни визуализации, и чрез него учителите могат да пуснат кръговрата на водата например в 3D, да си съставят собствени уроци, ползвайки тези обекти. Така

уроците ще станат по-достъпни и по-интересни за учениците

За всеки разработен и одобрен урок Министерството на образованието и науката плаща по 179 лева.

"Повече от 330 000 деца са подкрепени от проектите на МОН за равен достъп до образование и формиране на умение", съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на форума в Пловдив.

Той поясни, че по проектите от  програма "Наука и образование за интелигентен растеж" у нас са усвоени над 200-250 милиона лева.

Общо 169 хил. ученици, учители и медиатори са получили подкрепа по проекта "Равен достъп до училищното образование в условията на кризи".

Министър Цоков поясни, че техническите устройства, раздадени в училищата по време на пандемията от COVID-19, се ползват и днес - най-вече в часовете по информационни технологии и компютърно моделиране и за подготовка на дипломни проекти.

Благодарение на допълнително обучение по различни предмети много ученици в тях успяха да постигнат добри резултати на националните външни оценявания и на държавните зрелостни изпити. Заедно с децата как да работят с образователни платформи, са се обучили родители и медиатори.

14 000 гимназисти усвоиха професии в стажове във фирми

Училищата с паралелки за професионална подготовка, въвели дуалната система на обучение, са били финансирани за оборудване, работни облекла и помагала. 11 000 гимназисти са получили възможност за работа още като ученици по проект "Подкрепа на дуалната система на обучение", стана ясно на форума.

Други 14 000 са усвоили тънкостите на различни професии по време на стажове в реална работна среда във фирми и предприятия от цялата страна по проекта "Ученически практики", а над 44 000 - по проекта "Студентски практики".

Мнозина вече имат трудови договори и след завършването си са започнали постоянна работа в дружествата, в които са изкарали стажа си.

Проф. Галин Цоков подчерта, че грижата за образованието на децата в детските градини, както и за тези със специални образователни потребности, също са сред важните приоритети на МОН. Именно към тях са насочени проектите за приобщаващо образование в предучилищното и училищното образование.

Благодарение на тях 84 000 деца от уязвими групи
са били подпомогнати в детските градини по проектите на образователното министерство, за да се адаптират и интегрират. Достъп до образование са получили и 12 000 деца и ученици със специални образователни потребности и хронични заболявания.

Министърът на образованието беше категоричен, че  постигнатото ще бъде надградено. Една от реформите в тази насока е промяна в учебното съдържание и неговото преструктуриране. Така учениците ще могат да формират компетентности, а не само да възпроизвеждат знания.

Предвидени са и промени в Закона за професионалното образование и обучение - разработването на нов списък на професиите
за професионалното образование и обучение и на нови държавни стандарти за квалификация по професии.

Кметът на Пловдив Костадин Димитров, който участва на форума заяви, че градът се гордее с постигнатите резултати на своите ученици и учители.

"В мое лице - вие имате един предвидим партньор. Знаете моите усилия за ситуиране на Математическата гимназия в нова сграда в жилищен район "Тракия", успяхме да запазим парцела, сега водим разговори с МОН, за да имаме финансиране относно този незапочнат проект", каза Костадин Димитров.

Други от Просветни

А трябва ли да знаеш за Белчо и Сивушка?

На млада участничка в “Стани богат” ѝ звучи като да са зайци. В мрежата едни се забавляват, а други отбелязват: На себе си се смеем Отговорът на млада участничка в тв предаването “Стани богат”

Факултетът по журналистика към СУ отбеляза 50 години от създаването си

Факултетът по журналистика и масова комуникация към СУ "Св. Климент Охридски" отбеляза с академично тържество 50 години от създаването си. То се организира съвместно от ръководството на ФЖМК и Съюза

Директорката на ЦЕРН при българския научен елит, откриват изложба за 25 г. наше участие

Докато войната разделя Израел, Палестина и Иран, центърът в Женева събира изследователите им в общи проекти Д-р Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пристигна в България

INSAIT ще представи първия изкуствен интелект на световно ниво

Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) ще представи нов изкуствен интелект от последно поколение, създаден да работи на български език

За вдигане на заплатите и 3 януари - неучебен настоява учителски синдикат

"Синдикатът "Образование" направи проверка на нарастващото напрежение в сектора "Средно образование" във връзка с липса на политическа отговорност от българските депутати и риск от неприемане на

>