Нямам нужда от приятел, искам компютър - или защо децата под 2 г. въобще не трябва да гледат светещи екрани
Експерти смятат, че информационните технологии увреждат новите поколения и те стават по-крехки и лишени от социални умения
През последните седмици технологичният предприемач Илон Мъск говори много за рисковете от агресивното навлизане на информационните технологии в нашия живот. Макар да е изкарал част от милиардите си точно с разработването на такива, създателят на “Тесла” смята, че изкуственият интелект (ИИ) може да унищожи човечеството в един момент, ако бъде оставен безконтролно да се развива. Все пак Мъск продължава да вярва, че ползите от него са повече от рисковете. И като такава той посочи помощ за децата със затруднения да се социализират. “Един от синовете ми има проблеми в развитието и му е трудно да си намери приятели. ИИ приятел би бил нещо прекрасно за него”, обясни милиардерът. Според него ИИ също така може да бъде най-добрият и търпелив учител.
Изказването му прозвуча доста стряскащо за някои специалисти, които изследват как информационните технологии се отразяват на развитието на човечеството. “Синът на Мъск не е сам, защото младите са все по-самотни. Проучване в Обединеното кралство показа, че хората на възраст между 16 и 34 г. са изложени на пет пъти по-голям риск от хронична самота, отколкото тези на 65 или повече години. Установен бе и следният парадокс - най-запалените потребители на социални медии и “свързващи” технологии са най-самотни”, пише британският професор по технологии и общество Андрю Макстей в сайта Меdium. Според него това може да се обясни с факта, че колкото и по-съвършени да стават по отношение на улавянето и генерирането на подходящ отговор за потребителите си, чатботовете не могат напълно да пресъздадат емпатията, от която човек има нужда, за да се социализира. “Тя не означава само да казваш правилните неща или да се държиш по подходящ начин. Емпатията има морални и живи измерения. Това не е просто размито предпочитание на хората пред компютрите. Пълната версия на емпатията е свързана с отговорността към другите хора и че човек става по-човечен поради съпричастни действия”, обяснява Андрю Макстей.
Затова и експерти смятат, че информационните технологии увреждат новите поколения и те стават по-крехки и лишени от социални умения. Те са по-гневни и е по-вероятно да се обидят, тъй като
социалните медии оформят
възгледите им,
че обществото е в постоянен конфликт, което от своя страна води до идеи за микроагресия и конкуренция за статуса на жертва, казва професорът по психология Джонатан Хайд пред британския седмичник “Спектейтър”. Според него всичко това уврежда емоционално подрастващите и в момента се сблъскваме с най-голямата криза на психично здраве в цялата позната история на децата. Доказват го растящите случаи на самонаранявания и самоубийства сред тях.
“Социалните медии са малко погрешно название. Вече не става въпрос за свързване на хора, а за представяне на платформа. Може би това е добре за възрастни, но не и за деца,
защото могат да казват
неща публично,
включително на непознати, и след това да бъдат засрамени потенциално от милиони хора... Децата не трябва да са в социалните мрежи, преди да навършат 18 г., а да си играят на живо. Просто е лудост, че им позволяваме да правят тези неща”, обяснява Джонатан Хайд. Той забелязва негативната промяна, когато поколения, които са израснали със смартфони, стават негови студенти в Нюйоркския университет. Докато социалните мрежи ги тъпчат с малки парченца неща, избрани от алгоритъм за емоционална възбуда, способностите им да се съсредоточат върху каквото и да е било намаляват.
По тази причина професорът по психология съветва да не се купуват модерни телефони с интернет връзка на деца под 14-годишна възраст и да не се допускат до никакви социални мрежи до навършване на 16 г. “Дайте им обикновен телефон, от който могат да изпращат съобщения до близки и приятели, и им разрешавайте повече игри без надзор”, посочва Джонатан Хайд.
Заради увеличаващите се доказателства за рисковете, които крият информационните технологии върху развитието на подрастващите, Шведската педиатрична асоциация издаде специални насоки към родителите. Тя ги съветва да не позволяват на деца под две години да гледат светещи екрани, а тези между 2 и 5 г. да имат достъп до тях най-много за час на ден.
“Въпреки че цифровите технологии могат да представят полезна информация, да осигурят забавление и да предложат възможности за контакт с други хора, мозъците на малките деца все още не са узрели достатъчно, за да поемат ползите. Напротив, изследванията показват, че развитието на подрастващите може да бъде повлияно отрицателно от ранното им използване”, посочват от асоциацията. Техни проучвания са показали, че малчугани, които редовно използват екрани на смартфони, таблети и компютри,
са по-раздразнителни,
имат по-лоша концентрация
и помнят информация само наполовина по-дълго от младежите, които не го правят. Също така по-често развиват поведенчески проблеми или детска депресия. “За разлика от книгите дигиталните източници на информация понякога имат вградени механизми за подсилване, които карат дори малките деца да искат да използват екрана все повече и повече. Тъй като съдържат бързи преходи, интензивни цветове и звуци, съществува повишен риск от развитие на чувствителност към незабавни награди”, обясняват шведските специалисти.
Световната здравна организация издаде подобни насоки още през 2019 година, съветвайки децата под 3 години да не гледат телевизия или да играят игри на таблет, а на по-големите да не се разрешава повече от час на ден пред светещи екрани. Много родители обаче не успяват да се придържат към тези препоръки, тъй като за повечето от тях информационните технологии са най-евтината “детегледачка” за малчуганите им, когато са заети.