Бай Ганьо и Андрешко пред урните - кой е за пример, кой за присмех

09.11.2023 14:54 Маргарита Петкова
Бай Ганьо чете “Бай Ганьо”. ХУДОЖНИК: ИЛИЯ БЕШКОВ

Двамата литературни герои не могат да се тълкуват еднозначно

Винаги съм казвала, че от литературните произведения можем да научим много повече за епохата, политическите процеси и хората, отколкото от историческите хроники. Най-малкото защото историята я пишат победителите, а писателят отразява това, което го вълнува, без да върви в обоза на едната или другата армия. Армия е условно казано, заменете с доктрина, платформа, идеология, кампания или каквото се сетите. Емблематични литературни герои стават ту за пример, ту за присмех, кому както е удобно.

Мен в училище са ме учили, че бай Ганьо е социален герой, рожба на капиталистическото  общество. Такива бяха директивите и методиките. Не забравяте за победителите, нали? И ние се смеехме  на мускалите в пояса, на дебелашкото  поведение, на недоверчивостта и напористото нахалничене на Ганьо Сомов. (Ако някой не знае - Бай не е малкото име на героя, а уважителното народно обръщение към по-големия човек, идещо от бате.) Та - то си беше смешно, в неформалната разговорна реч си влязоха изрази като “Въх, изцапах ви бохчата” и “Я, тъй както съм легнал, мога ли да изям една круша”, та чак до особено популярното в последните трийсетина години “И едните, и другите са маскари”.

Какво се оказва, драги госпожи и господа? На практика

бай Ганьо е вечен

И при тия, и при ония. И при по-предишните, и при по-следващите, все е тъй, както и да го въртиш и сучеш. Това потвърждава надигналата главица още в ученическите ми години идея, че Ганьо Сомов е не социален, а национален герой. Литературен герой, не херой, подчертавам дебело. И това не е мое откритие, знайно си е, просто зависи от директивите и методиките, което обаче не променя същността на героя и внушението на неговия автор. От една страна, няма ли я у всеки втори от нас пресметливостта, мнителността, авантаджийството, щото тия круши, нали, откъде ги взимате, то е ясно, че се купуват, ама по си е друго, ако тъй издалеко подхванеш, та да се види може ли пък да се хванат на бас ще ли изядеш една круша легнал, тарикатлък му викат. Да не говорим за нахалството, с което си проправяш  път до пазара на розово масло или до изборната урна, четете, четете, всичко е описал Щастливеца.

ОБАЧЕ! Където и да ходи, каквото и да прави,

бай ви Ганьо не се отрича от произхода си,

от рода и от родината си. Много е смешна сцената в банята, нали? Даже срамничка малко иде, да му се чудиш на акъла на тоя грамаден космат мъж, дето по детски някак се чувства щастлив, че и горд, удряйки с юмрук гърдите  си с гръмкото “Булгар! Булгар!”. Май някои трябва да си наведат главите от срам, не че са българи, а че удобно го премълчават. Разни хора, разни идеали, бай Алеко... Как беше - пази, Боже сляпо да прогледа, ех, Ристу, ех Христофоре, виждате ли как неусетно от литературата отиваме към действителността, щото тук му е мястото да споменем “Нейсе, запуши я”... Скромно.

Елин-Пелиновият Андрешко е също между директивите и методиките. Ние го учихме като положителен герой, сега са го нарочили за напълно отрицателен. Защо? Първо, защото е селянин. Хитър селянин. (О, Одисей хитроумний, наведи глава и се срамувай за троянския кон, посредством който превзе Троя, тъй, де!) Взел, че закарал държавния служител в блатото, че го оставил там за през нощта, нарушава законите, подрива властта, къде се намира той? Ми в селото си се намира, не в Харвард. Мами бирника, та да спаси кожата на бедния Станойчо. То че няма как да я спаси, няма, на сутринта ще изтегли чиновника и той ще си секвестира  каквото има за секвестиране, ама Станойчо поне житцето ще омете от хамбара, та да не умрат отглади децата.

А кой го е карал толкоз челяд да завъжда,

кой му е виновен, че е беден, държавата си иска данъците, тя на това се крепи. Според мен се крепи на хората - от Станойчо през Андрешко до бирника, ама малката правда и голямата правда винаги не са били една и съща правда.

В историята черното и бялото са според както ги определят победителите. В литературата черно на бяло е отразено какво е било, без значение от стила и похвата. Все едно романтизъм, натурализъм, социалистически реализъм или обикновен реализъм, както авторът го влече и талантът му на какво е подчинен. Всичко има поне две страни, всичко може да се обърне с хастара наопаки, всичко може да се тълкува според вярата и убежденията, а най-вече според на кого как е изгодно. И - според кой как го разбира, когато чете, когато му обясняват или когато му внушават.

Затова е литературата - за размисъл кое е пример, кое присмех. Ама “нали ги знаеш какви са българите”, “станахте пияници, пропаднахте, развалихте се - ще станете неспособни данъкоплатци и ще съсипете държавата.” Та такива ми ти работи, по-внимателно с литературните герои, “казвам, санким, ако обичате”.

Други от Анализи

Най-кратката прогноза за срещата ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ: Защо?!

Уважаеми колеги от българския народ, Макар по-рано днес да изглеждаше, че може да има някакъв изход от политическата криза чрез нов вид "сглобка" между първата сила в парламента ГЕРБ-СДС и втората

Заплахата Китай: "На карта е заложена сигурността на Европа"

Китай представлява заплаха за структурата на сигурността в Европа, а ние чак сега го осъзнаваме, казва Абигейл Васелие. Тя ръководи експертната група за китайската външна политика в института за

Поне 10 грижи и празници в календара на хората през декември. Политици, няма кой да ви гледа театъра!

Какво ни очаква в последния месец на годината Животът ни малко или много е подчинен на календара. Няма как да се ориентираме  във времевия отрязък освен чрез денонощията

Защо хиляди войници дезертират от руската армия?

Хиляди руски войници са дезертирали от началото на войната срещу Украйна. С това те излагат на риск не само собствения си живот, но и живота на близките си

И на 45 г. да сте, внуците ви викат “баба” и “дядо” - несправедливо, понякога обидно

В повечето чужди езици има различни думи за възрастните и прародителите, защо не и в българския Недостатък на българския език е, че много от възрастните хора – на видима възраст над 70-75 г

>