Повече практически задачи залагат в програмите по информационни технологии

08.11.2023 15:33
ученици

Повече практически задачи са заложени в програмите по компютърно моделиране, което се изучава в начален етап и по информационни технологии за гимназистите. Това става известно от проектите за актуализирани учебни програми, които са публикувани в сайта на Министерството на образованието и науката (МОН), съобщи пресцентърът на ведомството.

Повечето часове по компютърно моделиране за трети и четвърти клас ще се организират под формата на комбиниран урок, в който учениците получават нови знания и изпълняват и практически задачи. В проекта на нова актуализираната учебна програма за трети клас е поставен акцент върху управлението на потребителски профил и умението на учениците да споделят готови проекти в онлайн среда за визуално блоково програмиране. В област на компетентност "Информация" приоритетно са заложени умения, свързани със запазване на информацията в дигиталните устройства във вид на файлове, които може да се съхраняват в папки. Премахната е като очаквана компетентност "описване на познати геометрични фигури".

В актуализираната учебна програма за четвърти клас темите запазват същите основни области на компетентности и цели за учениците, като ще се разглеждат въпроси, свързани с информация, дигитална идентичност, работа във визуална среда, управление на програмируеми устройства и създаване на образователни игри. Отпадат понятията "данни" и "мерни единици" за измерване на информацията, които по принцип са заложени в учебните програми по предмета "Компютърно моделиране и информационни технологии" в прогимназиален етап и е по-удачно да се разглеждат в пети или шести клас.

По информационни технологии в осми и десети клас е добавена нова тема "Програмиране и изкуствен интелект" с включени различни дейности, съобразно етапа от обучение на учениците. За осми клас те са свързани с изграждане на умения за създаване на заявка за търсене при взаимодействие с "умни" агенти, създаване на програмни инструкции на скриптов език, решаване на ясни и добре дефинирани задачи и прилагане на програмни инструкции на скриптов език, решаване на нови, но аналогични и сходни с решавани преди това задачи.

Дейностите за десетокласниците включват откриване на зависимости в набор от данни с помощта на вградени функции (min, max, sum, average и други), задаване на заявки към средства с изкуствен интелект, работа със сензори в дигиталните устройства и приложения, които генерират големи количества данни, които се използват за трениране на системи с изкуствен интелект.

В осми клас отпадат дейности, свързани с инсталирането на драйвери на конкретно устройство, познания за графични файлови формати за публикуване в интернет и други. В десети клас отпадат дублирани дейности с тези на деветокласниците, като например работа с формуляри и циркулярни писма. 

Компетентностите, заложени в учебните програми, отразяват изискванията на Европейската рамка за дигитални компетентности DigComp 2.2, като всичките пет области на компетентност се покриват напълно от тях, поясняват от МОН.

 

Други от Просветни

"Лошият" в клас: какво (не) могат учителите, какво (не) искат родителите (Графика)

Като на съдебен процес е - невинен до доказване на противното. Учителят трябва да направи 25 неща, преди да накаже недисциплиниран Идея: няколко дни детето да учи само̀ вкъщи Ученици се биха в

Цоков: Националният музей на образованието вече половин век е мост между миналото и бъдещето

Националният музей на образованието вече половин век е мост между миналото и бъдещето. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на тържеството за 50-годишния юбилей

Министър Цоков: Над 4000 ученици придобиват умения чрез проект на МОН

Над 4 000 ученици придобиват умения чрез практики в рамките на проект на МОН за модернизиране на професионалното обучение. Това съобщи министърът на образованието и науката проф

Българска ученичка е световeн шампион на олимпиада по английски език

Шестокласничката Мира Косева спечели титлата „Глобален победител" на международната олимпиада по английски език Kangaroo Global Linguistics 2024 г. Тя спечели първо място в ниво A1 и завоюва

Цоков: В над 370 училища се строят нови спортни площадки

В 205 училища ще бъдат създадени изцяло нови спортни площадки на открито, а в други 171 образователни институции тези пространства ще бъдат изцяло обновени. Инвестират са над 50 млн

>