Евтим Милошев: Темата в "Есента на демона" удивително съвпадна с насилието срещу Дебора и как държавата ни гарантира сигурност

04.11.2023 14:00 Паола Хюсеин
Евтим Милошев
Христина Апостолова и Димитър Рачков по време на снимките на “Всичко за сина ми”. В средата е актрисата Рая Пеева, която също има роля в сериала.
Евтим Милошев и режисьорът Павел Г. Веснаков по време на снимките на сериала "Всичко за сина ми"
Христина Апостолова и Евтим Милошев в офиса на компанията им "Дрийм тийм"
Христина Апостолова и Димитър Рачков по време на снимките на “Всичко за сина ми”. В средата е актрисата Рая Пеева, която също има роля в сериала.

Геодезистът Евтим Милошев, който никога не е практикувал образованието, което получава в Университета по архитектура, строителство и геодезия, едва ли е подозирал, че ще накара стотици хиляди зрители да чакат негов сериал. Именно това се случва с "Есента на демона" - втория сезон на "Дяволското гърло", чиято премиера трябва да е напролет догодина. Продуцентът Милошев обаче вече получи висока оценка, след като сериалът бе награден със "Златна роза" в 41-ото издание на най-стария филмов фестивал у нас.

Отличието всъщност е естествено продължение на професионалния му път досега, в който са записани такива бисери като "Столичани в повече", "Откраднат живот", "Дървото на живота", детския "Румбата, аз и Роналдо". Предстоят му още.

- Г-н Милошев, зрителите все още чакат втория сезон на “Дяволското гърло” - “Есента на демона”, който Нова тв вероятно ще излъчи догодина. Съвсем наскоро обаче той спечели “Златна роза” и така се превърна в първия сериал в историята на кинофестивала, удостоен с тази награда. Това е голяма чест и сигурно се чувствате много специален. Как се случи?

- За първи път в историята на най-стария кинофестивал в България има отделна категория “Филмови сериали”. Националният филмов център я въведе тази година. И да, за нас е чест и привилегия като създатели на сериала “Есента на демона” да сме носители на тази първа “Златна роза” . Журито оцени иновативния подход на водене на разказа, стилистиката, средата, в която се развива историята – това е криминална драма, случваща се в един от най-красивите и величествени градове на България – Велико Търново.

- Как се оценява сериал на филмов фестивал, какво гледа журито?

- Журито гледа първа серия от поредицата. Това е базата, върху която стъпва и дава своите аргументи по отношение на визуалния разказ. Такава е и практиката по света. Първият сезон на “Дяволското гърло”, който снимахме в Родопите, беше номиниран през 2020 г. в най-големия форум за сериали – C21 International, в Лондон. Това беше единственият проект, номиниран от цяла Източна Европа. Там по същия начин селекцията се прави на база първа серия.

- Значи журито не е стигнало до края и не знае кой е убиецът, образно казано?

- Не, не знаят, но не това е важното за журито и не това е критерият, по който се оценяват сериалите в състезателната програма.

- С кои други сериали се състезавахте за “Златна роза”?

- С “Вина” на БНТ и “Отдел “Издирване” на Нова телевизия.

- Какво печели сериалът с наградата “Златна роза”?

- Когато се види кои филми и кинематографи, кои режисьори и актьори през годините са печелили “Златна роза”, осъзнавам колко важно е признанието на критиката. Сериалите най-после намериха своето място на картата на филмопроизводството в България. Нещо, за което лично работих упорито през последните години. Ето защо за мен това е най-голямата награда.

- Кога ще бъде излъчен “Есента на демона”? От Нова тв казаха, че ще обявят в началото на 2024 г.

- Програмната политика е приоритет на Нова телевизия. “Дрийм тийм” имаше готовност сериалът да бъде показан тази есен, но телевизията, която оцени много високо проекта, избра той да бъде акцент в програмата през пролетта на следващата година. Ние, като създатели, положихме огромни усилия – творчески и организационни, “Есента на демона” да се случи по най-добрия начин.

Безкрайно благодаря на Велико Търново и общината там. Още сме в предизборна обстановка, но без политически контекст искам да благодаря на кмета Даниел Панов и на жителите на Велико Търново. Целият град с всичките си институции и жители беше зад нас, помагаха ни безрезервно и изразиха своята човешка съпричастност към нашия труд.

Простичък пример – влизаме да снимаме в една къща, а от другата излизат и казват: “Защо само при съседите ще снимате, искаме и при нас”. Не се отнасяха към нас като към екип, който нарушава нормалния ритъм на живот, а обратното – даваха ни приятелство и гостоприемство.

Това се случва от септември до декември миналата година в Търново. От юли до септември тази година пък в София снимахме следващия проект – “Всичко за сина ми”, в историческия център на столицата. Преживяхме тъкмо обратното – навсякъде трудности, навсякъде ни гонят, осветлението пречело нощно време, доноси, жалби в общината, макар че имахме всички разрешения. Общината ни подкрепи, все пак София е и град на киното.

- Площадът около “Св. Александър Невски” бе в ремонт цяло лято, как снимахте?

- Когато планирахме да снимаме по тези специални софийски места, не знаехме, че предстои ремонт. Затова се наложи да адаптираме сценария в движение. Пускахме един прожектор, който да осветява “Александър Невски”, и той ни вършеше работа, за да бъде фон в нощните сцени. Хората, които живеят в кооперациите на ул. “Московска”, написаха жалби до общината, че видите ли, този прожектор им пречи да спят. При положение че това е центърът на града, който винаги е облян в светлина, а и там има някаква мода да се събират хора да дрифтят с колите, пускат си чалга, забавляват се... Но изведнъж се оказа, че точно нашият екип развали целия микросвят на тези няколко кооперации. Ето ти два свята - как снимахме във Велико Търново и как - в София.

- Какво се случва в “Есента на демона”, пак ли ще има толкова мистериозни случаи като в “Дяволското гърло”?

- “Есента на демона” като продължение на “Дяволското гърло” е криминална драма като сюжетна определеност. Това е една история, разказана в 12 епизода. Няма нищо общо с първия сезон освен двамата главни герои - Теодора Духовникова като Мия Язова и Владо Карамазов като Филип Чанов.

По стечение на обстоятелствата (зрителите ще разберат как) Мия и Филип се събират във Велико Търново и попадат в процеса на една поредица от много тежки криминални престъпления - убийства, извършени с голяма жестокост и с препратки към историята. Заедно с местното полицейско управление те разследват тази поредица от убийства. Но това не е разказ просто за насилието или за някой психопат, на когото му е хрумнало по екстравагантен начин да убива хора.

Винаги, когато снимаме нашите проекти, си поставяме свръхзадача - искаме да разглеждаме и разказваме обществото и времето, в което живеем. Темата удивително съвпадна с това, което се случи през последните месеци след случая “Дебора” в Стара Загора. Вълната от възмущение срещу насилието постави големия въпрос – как държавата да се справи с агресията и как да гарантира сигурността на гражданите си. Имаше много сериозна публична реакция на всичко това, което се случва, и натиск върху политическата система да направи така, че да живеем по-защитено и да не бъдем обект на такова брутално насилие.

Та значи това, което разказваме в “Есента на демона”, е разказ за насилието като резултат от липсата на справедливост, за това кой може да правораздава и дали жертвата винаги е овъзмездена след правораздаването. Кое създава такива страшни демони в обществото, че да се стига до такива крайни състояния като истинския случай на Дебора или тези, които са измислени в един художествен разказ? Така или иначе, насилието съществува и за жалост, се оказва една от най-актуалните теми.

Разбира се, има и други паралелни сюжети, свързани с разказването на човешката природа, с битката между статуквото и новото - това е нещо, което всеки ден го живеем. Отразени са процеси, които се случват в света, но и при нас в България - промяната от фосилните горива към зелената енергия. Стремим се да включваме сюжети, които са актуални, поляризират обществото и предизвикват реакция.

- Защо е важно тези сюжети да присъстват в един съвременен сериал?

- Каквото и да гледа зрителят – криминална драма, комедия или екшън, той трябва да се проектира в героите, които движат историята. Продукцията трябва да докосва зрителя в неговите всекидневни възприятия на обществото и на средата, която потребява и в която живее. Да не звучи самохвално, но това е едно от големите достойнства на проектите на продуцентската ни компания “Дрийм тийм” – винаги имаме много точен отговор на въпроса какво разказваме и каква е голямата тема. Проектираме историите в контекста на днешния ден и на времето, в което живеем.

- Кой е автор на сценария?

- Отново Иван Спасов, който е автор и на сценария на първия сезон. Почеркът му и отличната му работа си личат. Той даде много добра сценарна основа, върху която продукцията да стъпи и да изгради повествованието.

- Доколко са истински историите, които разказвате в сериала?

- Винаги имаме много сериозно отношение към това, което разказваме, за да не изглежда бутафорно, самоцелно, нафантазирано, колкото да обслужи сценария. Затова и този път в “Есента на демона” ползвахме доста сериозна експертиза, за да бъде историята достоверна.

- Другият ви проект - “Всичко за сина ми”, е семеен сериал, как го направихте?

- Това е комедийна драма или драматична комедия, малко се размиха напоследък жанровите определености. Според автора на сценария Христина Апостолова това е емоционален екшън, защото е буря от човешки емоции. Идеята беше нейна, тя написа сценария, БНТ го хареса, одобри го за производство и така се стигна до реализацията. Това е историята на самотен баща, комик по професия, изключително популярен и обичан от публиката. Мъжът е изцяло посветен на 11-годишния си син, често му разказва истории за това колко прекрасен човек е била починалата му майка. Животът тече в обичайния си ред, докато в една топла лятна петъчна вечер на вратата не се появява… майката. Оказва се, че тя изобщо не е умряла и бащата е принуден да жонглира в света от лъжи, който сам е създал. Това поражда поредица от драматични, на моменти дори трагични ситуации за героите, но у зрителя, който гледа отстрани, всичко това предизвиква усмивка.

Интересен е централният актьорски състав. В главните роли са Христина Апостолова (жената на Милошев - б.а.), Димитър Рачков (бившият мъж на Апостолова - б.а.) и Петър Милошев (синът на Евтим и Христина - б.а.). Искрено се надявам зрителите да се забавляват така, както това се случваше с нас по време на снимките. Сюжетът все пак е художествена измислица, но преплитането между действителните актьори и героите на повествованието само по себе си представлява интерес.

Премиерата на сериала предстои през следващата година.  Режисьор на “Всичко за сина ми” и на “Есента на демона” е Павел Г. Веснаков – много талантлив кинематографист, с когото винаги изпитвам удоволствие да работя.

- Вие дълго време бяхте в работна група, която пишеше промени за Закона за филмовата индустрия. Какво се промени?

- Ние бяхме работна комисия, създадена със заповед на министъра на културата, и в нея имаше представители от всички асоциации във филмовата индустрия. Това беше закон, който не беше пипан твърде дълго време, може би над 20 години – това е ужасно много време за индустрия, която динамично се развива. Този закон дава добри възможности. По-скоро проблемите идват от правилника за приложението му, който създава много трудности. Отново минахме през работна група, в която направихме предложения за промени в правилника. Входирали сме ги при настоящия министър и чакаме решения, които да създадат условия законът да функционира правилно, за да може идеята и духът му да развиват филмовата индустрия в България. Много е важно институциите да си свършат работата, за да се случи всичко това. Защото, въпреки че говорим за култура, истината е, че ако няма политическа воля, нищо не се случва.

- Не се ли превърнаха тв сериалите в ябълката на раздора, след като кинаджиите, които снимат игрални филми, недоволстват, че и телевизии ще получават пари по този закон?

- Не е вярно, че телевизиите могат да получават пари според тази мярка. Идеята е чрез независимия продуцент да се подпомогне и развие художественият потенциал на проекта.

- Една от най-големите интриги на местните избори сега беше участието на известния журналист Антон Хекимян. Вие сте работили със Слави Трифонов, който също влезе в политиката. Вие самият имате ли намерение или желание да се занимавате с политика, канили ли са ви?

- Когато падна комунизмът, бях на 20 години. Аз съм от поколението, което създаде студентската програма “Ку-ку” – ние израснахме с прехода. Като се огледам около мен, повечето хора, с които съм учил и работил, са заети в политическия процес или са част от него.

Не мога да скрия, че съм имал много сериозни предложения от водещи политически партии. Не е коректно да ги посочвам, след като не съм направил този избор. Не виждам в себе си и голяма мотивация да го направя, защото това, с което се занимавам, ми доставя удоволствие. Не знам какво ще ми предостави утрешният ден, но днес съм щастлив, че не съм в политическия процес, че снимам проектите си, че работя с колегите. Това ми дава друга мотивация и друг смисъл.

- Какво ви предстои, снимате ли нещо друго, за което още не сме чували?

- В момента разработваме нова тема. Вдъхновени сме, защото е много любопитна за нас, а за зрителите ще бъде нещо различно.

Други от Интервюта

Малолетни сами се снимат голи в Онлифенс за пари

Георги Еленков е юрисконсулт на Национална мрежа за децата (най-голямото обединение на граждански организации и експерти в България, работещи за деца и семейства) и координатор на Мрежата за правна

Адриан Николов, ИПИ: В Северозапада плюс още 6 области училищата са с лоши резултати. Но гладът за работници расте

Трябва да говорим за числова грамотност - тя е важна колкото езиковата По-добро образование дава 30 млрд. лв. повече богатство у нас до 2045 г. За пръв път в историята заетите над 55 г

Йонко Мермерски: Описват Доналд Тръмп като неадекватен, а той си е съвсем на място

С ракетите от Украйна срещу Русия Байдън или прави капан на Тръмп, или му дава коз за преговори Когато бизнесът работи на принципа на меритокрацията, а не на квотите

Илиан Илиев: Годината за нас беше турбулентна, но вкарахме 15 000 на стадиона, вместо да се бият с полицията отвън

Илиан Илиев е давал десетки интервюта за "24 часа", но за първи път го прави като треньор на националния отбор по футбол. Затова при уточняването на темите всички от спортния отдел се събраха на т

Камен Колчев: Съветвам да не инвестирате в имоти, при влизане в еврозоната цените ще паднат с 10-20%

Ако имахме добре работеща държава,  икономическите ни показатели щяха да са като на Естония и на Полша, казва председателят на Съвета на директорите на "Елана финансов холдинг" В САЩ 50%

>