Употребяваните коли в регистър, за да видим ремонтите им, преди да купим
- Над 70% от регистрираните коли в страната са над 15-годишни
- Идея: такса при внос и продажба на стар автомобил, събраните пари да отиват за бонуси за електричка
Да бъде създаден регистър на употребяваните коли в България - това е било обсъждано на среща в петък за екологичната мобилност. Тя е била организирана от министъра на транспорта Георги Гвоздейков. В нея са участвали екоминистърът Юлиян Попов и представители на министерството на иновациите, МВР, сдружението на общините в България, асоциации на автомобилните производители и неправителствени организации.
Идеята за създаването на регистър дошла от браншови организации на вносителите. В него ще се вписва всеки автомобил, който не е купен нов от официален дилър.
Целта е да има информация и проследяемост на собственици, километраж и направените ремонти.
Подобни данни, но на хартия се събират в Германия.
На срещата е обсъждано в регистъра да има и данни за регистрациите, застраховките, техническите прегледи и други данни за състоянието на автомобила. Така всеки, който иска да купи употребяван автомобил, можел да намери информация за него. Освен това се цели да се пресече и използването на крадени части при ремонтите.
През 2018 г. имаше подобна идея - тогава бяха подготвени три отделни закона, които да заместят сегашния за движение по пътищата. С единия от тях се предвиждаше да има регистър на сервизите и попълване на данни за всеки ремонт, както и за частите, които са ползвани. По-късно обсъждането на въпросните три проектозакона бе спряно заради многото спорове около текстовете в тях.
По време на срещата в петък са предоставени и данни, че в България над 70% от регистрираните коли са над 15-годишни, а тези до 5 г. са едва 4,5%.
Относно развитието на електромобилността Гвоздейков е казал, че един от основните стимули за увеличаване на броя на електрическите коли е изграждането на повече зарядни станции. “Не само цената е водеща при избора дали да бъде закупен автомобил с двигател с вътрешно горене, или електрически. Липсата на зарядни станции също оказва влияние и затова е необходимо държавата и бизнесът да работят заедно за по-бързото изграждане на необходимата мрежа”, заяви транспортният министър. Според него трябва внимателно да се обмислят законодателните промени, които целят да увеличат дела на автомобилите с нулеви емисии.
Обсъден бил и напредъкът по подготовката на Закон за насърчаване на електрическата мобилност, както и различни механизми за подпомагане на собствениците на електрически автомобили. Предстои детайлно да бъдат разгледани предложенията.
Сред обсъжданите теми са били и облекчения при покупка на кола на ток. Една от идеите е да се въведе такса при вноса и продажбата на употребявани автомобили. Събраните средства щели да се дават като бонус при купуването на електрически коли.
През миналата година при изготвянето на новата програма “Околна среда” България предложи да се дава отстъпка от 6135 евро при покупка на електромобил, ако се върне с двигател с вътрешно горене с категория до евро 4. ЕК обаче не се съгласи с това. Според неофициална, но потвърдена от няколко източника информация, екоминистерството е предложило в бюджета за 2024 г. да бъдат предвидени 100 млн. лева за бонуси при покупката на кола на ток. Няма обаче голяма вероятност предложението да бъде прието заради недостига на средства.