Частните жп превозвачи - таксите за преминаване поскъпнаха 2,7 пъти. Министърът - не поскъпнаха, поевтиняват с 32%
Увеличени са цените на експресната услуга, на тъй наречените непланирани влакове, каквито са 90% от частните
Един час раздели днес две противопоставящи се пресконференции. Първата беше на железопътните превозвачи за поскъпване на таксите за ползване на железопътната инфраструктура 2,7 пъти, втората - на министъра на транспорта Георги Гвоздейков и на ръководството на Националната компания "Железопътна инфраструктура", които заявиха, че няма поскъпване, а намаление на таксите.
Ето какво се случи:
В 12 ч на пресконференция председателят на Асоциацията на предприятията в железопътния превоз Пенко Несторов, заяви, че с новите такси, които са от вчера 1000 тона влак ще плаща по по 7,85 евро на км, след вчерашната промяна. До вчера този влак би струвал 4,89 евро на км.
Частните жп превозвачи бяха разгневени от поскъпването на таксата "разписание", която била 0,50 ст., сега е между 2 и 8 лв. Най-високата - 8 лв., е за влаковете за комбиниран транспорт, които карат карат контейнери и ремаркета на тирове, в противовес на политиката на ЕС да намали въглеродния отпечатък, казват превозвачите.
Нередно, незаконно, нещата са нетърпими, каза още Несторов. У нас превозвачите плащали пет основни такси, а в Германия - една и тя била 3,14 евро на км.
Даниел Недялков, директор на "Булмаркет" заяви, че от месеци се опитват да се срещнат с министър Гвоздейков, с регулатора - Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", и с НКЖИ. Несторов заяви, че след като това не се случва, се обръщат към медиите. 9 жалби имало депозирани в регулатора, който да провери обосноваността на поскъпването.
Жп превозвачите изчислиха, че за таксата "разписание", което било един лист хартия, за контейнерен влак, каквито били 90% от товарните, от турската до сръбската граница ще се плащат 3200 лв..
Всъщност
става въпрос за поскъпване на услугата
за непланираните влакове,
каквито били 99% от транзитно преминаващите. По разписание в годишния график били само влаковете, които превозват продукцията на големите минни компании. Как един торов завод ще знае колко време ще престои корабът, който му докарва суровината, питаха превозвачите. Превозвачите заявиха, че повечето превози са непланирани, тъй като при планиран, ако се наруши разписанието, се плаща за неизползвания капацитет на мрежата. Нещо като при доставките на природния газ с клаузата "вземай или плащай".
Нередно било тези повишени разходи да се прехвърлят върху клиентите им. Ако превозвали горива, торове или каквито и да било други продукти, това щяло да доведе до поскъпването им, а оттам да се напомпа инфлация.
Те заявиха, че ще информират европейския комисар по транспорта Адина-Йоана Валеа, а като най-крайна мярка, че ще протестират.
В 14 часа министър Гвоздейков и ръководният екип на НКЖИ започнаха своята пресконференция. Министърът уточни, че никога не е отказвал срещи, че вратата му е отворена и че превозвачите търсели сензация.
Той заяви, че никакви такси не са поскъпнали, а са увеличени цените на допълнителни услуги на Националната компания "Железопътна инфраструктура", плащанията за железния път не са променяни от 2008 г., като за това време превозите на частните жп компании са поскъпнали с 223%. Нещо повече -
инфраструктурната такса (за преминаване) за
догодина ще бъдат намалени с 32%,
от това превозвачище щели да спечелят 4,4 млн. лв. на година, каза Гвоздейков. От НКЖИ поясниха в писмено съобщение, че след предвидената промяна таксата за влак с тегло 1000 тона, например, ще намалее от 2,50 лв./км на 1,66 лв./км. Стана ясно още, че с 15% ще бъде намалена таксата за неизползван капацитет.
Пет пъти е отлагано, и при служебното правителство, поскъпването на тъй наречените експресни услуги, каза още министърът. Увеличава се цената на експресните услуги, каза той и направи аналогия с куриерските услуги.
Увеличават се тарифите за непланирани товарни превози извън годишното разписание. Актуализацията на тези услуги се прави за пръв път от 15 години насам и касае тарифите за допълнително предоставяните от експресни услуги, потвърдиха и от НКЖИ.
От компанията пишат, че на превозвачите се осигурява възможност да удовлетворят максимално бързо своите клиенти и товародатели, като заявят експресна промяна в графика за пътуване.
В зависимост от времето на подаване на заявка за капацитет са определени три вида заявки:
Стандартна - получена минимум 48 часа преди желания начален час на тръгване на влак. Цената се променя от 0,50 лв./км на 1,61 лв./км.
Нормална - получена по-малко от 48 часа преди желания начален час на тръгване на влака и не по-късно от 10 часа на предишния ден. Цената се променя от 0,75 лв./км на 2,42 лв./км.
Експресна - получена след 10 часа на предишния ден, преди деня на тръгване на влака. Цената се променя от 1 лв./км на 3,22 лв./км. При експресната заявка необходимостта на превозвачите от осъществяване на допълнително възникнал непланиран превоз се удовлетворява за 2 часа, каквато възможност няма в другите страни, казват от инфаструктурната компания.
На въпрос на "24 часа" от НКЖИ отговориха, че 90% от влаковете са частните превозвачи са непланирани. Това означава, че за тях действително има поскъпване. Те обаче можели да си изберат една от трите услуги, а не да избират най-скъпата.