Деца ще проучват на терен замиращи села - събират идеи как да се възродят

02.11.2023 13:44 Румен Златански

Нов предмет - животознание, беше въведен за учениците от пети и осми клас  в пловдивското иновативно училище “Любен Каравелов”. Децата ще проучват на терен замиращи села, после ще предлагат как да се възродят, съобщи директорката  Славка Щерева. Той е съобразен с програмата на Министерството на образованието и науката и държавните стандарти и е утвърден от педагогическия съвет на училището.

“Така децата ще се научават да търсят и намират разрешение на актуални проблеми. Един от тях безспорно са замиращите села в страната. Затова основната задача ще бъде как да спасим нематериалното и материалното наследство. Учениците са разделени на групи и всеки от тях ще има определена роля. Заедно с преподаватели посещават малки населени места в Пловдивска област. Те сами  ще избират мястото, което да отговаря на критериите по проекта”, уточни директорката.

Филолог, математик и географ са начело на групите

Първата група ще има за задача спасяването на словесното богатство в района. Децата ще изследват говорите и езиковото наследство, например пословици и поговорки. Математик е начело на другата група. Заедно  ще проучват архитектурните особености на региона. Трета група са  географите,  които ще изследват  релефа и полезните изкопаеми по тези места.  Има и музикална група, което ще организира концерти пред местните жители, за да съживят културния живот в селището.

Първият срок ще е за теоретична подготовка. Работата на терен ще започне от втория. Дотогава учениците вече ще трябва да са избрали селата, в които ще започне практическата им работа. За децата ще бъде осигурен транспорт.

На място те ще се запознаят и с работата на местните, ще научат хора с какви професии са необходими. Ще проведат и среща  с органите на властта там. Така се осъществява връзка с историята и гражданското образование. В края на учебната година учениците учениците ще излязат  с предложения как да бъдат възродени тези села. 

Самите деца харесват този начин на изучаване на предмета, защото

имат възможност да общуват с местните жители

Това развива мисленето и творческите им заложби и ги прави по-активни участници в учебния процес.

“В нашето училище от 6-7 години работим по програмата “Училища за пример”. Исках да поемем по една нова посока на преподаване и учителите ни да бъдат по-добре подготвени. За мен беше ясно, че ни трябва помощ отвън. “Заедно в час” отговаря на приоритетите, които сме си заложили - ученикът да е в центъра на процеса, той да е активната страна. Първият учител новатор Георги Стоев вече е известен в града, негови добри практики се цитират в цяла България на различни обучения”, добави още Славка Щерева. 

14 преподаватели от СУ “Любен Каравелов” 2 години се обучават по програмата. Учителите  се събират, обсъждат теми и решават как може да направят уроците си по-интересни за децата.

“Миналата учебна година проведохме иновативен урок на конференция в Арбанаси.   В него бяха  включени предметите биология, география, музика и информационни технологии. Преподавателите и децата  проучваха билките в България.  Учениците използваха наученото за местонаходищата у нас  на лековитите растения . Знанията по биология са им помогнали при ходенето им на терен за билки, от набраните са създали хербарии. Научили са и

какви песни се пеят за билките

в различните краища.  Със знанията по информационни технологии са изработили интерактивна карта на билките в страната, която публикуваха в ютуб и всеки може да я разгледа”, обясни директорката.

Седмокласници пък са демонстрирали чрез интерактивен урок как се спасява Земята от наближаващ към нея метеорит.  В часовете по физика и математика са изчислили неговата траектория, след което са го “унищожили”. Родителите, които присъствали на урока, били силно впечатлени.

В училищета редовно правят анализ как върви обучението на децата и как се променят нагласите им.

“Основната цел е да направим знанията, които получават учениците, по-приложими в живота. Затова ги стимулираме да се включват по-активно със свои предложения и идеи в уроците”, заяви преподавателката по литература Лидия Бакалска. Според нея е много важно да се развиват междуличностните отношения между децата след голямата изолация заради COVID пандемията и в училището  работят активно за това.

Стимулират се  учениците

да не наизустяват факти, а да участват по-активно в проекти,

като представят свои модели и предложения. Развиват се активно и  дигиталните им умения. Децата правят презентации и доклади. През последните години работят с платформи, създават  сайтове, мисловни карти и електронни книги.  

“Наясно сме, че резултатите ще дойдат в по-късен етап. Работим с колеги от други училища и обменяме опит и знания. Така си помагаме взаимно. Съчетаваме индивидуалното обучение на децата с работата им в екип. Проектът предвижда и

учениците да дадат оценки как се справят учителите

с преподаването”, разказа Лидия Бакалска.

СУ “Любен Каравелов”  е с много модерна материална база. Разполага с  нов плувен басейн, който се ползва безплатно от учителите и учениците. Всичките  паралелки са с разширено и профилирано изучаване на музика. В училището се влиза с изпит по този предмет.  Има над 450 ученици и 70 учители.

Други от Просветни

А трябва ли да знаеш за Белчо и Сивушка?

На млада участничка в “Стани богат” ѝ звучи като да са зайци. В мрежата едни се забавляват, а други отбелязват: На себе си се смеем Отговорът на млада участничка в тв предаването “Стани богат”

Факултетът по журналистика към СУ отбеляза 50 години от създаването си

Факултетът по журналистика и масова комуникация към СУ "Св. Климент Охридски" отбеляза с академично тържество 50 години от създаването си. То се организира съвместно от ръководството на ФЖМК и Съюза

Директорката на ЦЕРН при българския научен елит, откриват изложба за 25 г. наше участие

Докато войната разделя Израел, Палестина и Иран, центърът в Женева събира изследователите им в общи проекти Д-р Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пристигна в България

INSAIT ще представи първия изкуствен интелект на световно ниво

Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) ще представи нов изкуствен интелект от последно поколение, създаден да работи на български език

За вдигане на заплатите и 3 януари - неучебен настоява учителски синдикат

"Синдикатът "Образование" направи проверка на нарастващото напрежение в сектора "Средно образование" във връзка с липса на политическа отговорност от българските депутати и риск от неприемане на

>