Радио Китай: Товарните влакове между Китай и Европа проправят нов път за културен и икономически обмен
Преди повече от две хилядолетия с керваните по Пътя на коприната двата края на обширния евразийски континент се свързват и научават една за друга. Днес товарните влакове между Китай и Европа проправят нов път за културен и икономически обмен. Пътувайки по множество маршрути те създадоха нов модел на международен транспорт в рамките на Азия и Европа и се превърнаха в запазена марка на инициативата „Един пояс, един път“, пише радио Китай.
Лиенюнган е началната точка в източния край на Новия Евразийски сухопътен мост. Сега, с движението на товарните влакове той се превърна в най-удобен излаз към Централна Азия. Оттук тръгват 74 маршрута, по които стоки от Китай стигат до близо 1000 гари в повече от 150 страни и региони.
„Казахстан има достъп до Тихия океан, което означава нов икономически потенциал“, казва Тимур Шаймербеков, експерт по международни отношения. През последните години, благодарение на инициативата „Един пояс, един път“, китайските железници пуснаха товарни влакове до Централна Азия, Германия, Полша и други страни, които тръгват от градове като Чунцин, Чънду, Джънджоу, Ухан, Лиенюнган, Иу и свързват вътрешния хинтерланд с морските пристанища.
Мултимодалният транспортен център в демонстрационната зона на Шанхайската организация за сътрудничество (ШОС) в Циндао е място, откъдето селскостопански продукти и памучни прежди отплават на изток, а домакински уреди и автомобили поемат с влакове на запад. Той също така е платформа, свързваща Централна Азия с морето.
Саид, 28-годишен мъж от Узбекистан, работи в демонстрационната зона през 2021 г. „Когато започнах работа, трябваше да приемам само една или две групи гости от Централна Азия всеки месец. Сега все повече бизнесмени идват на посещение тук и не е необичайно да достигат до 10 групи на месец“, обяснява той.
През последното десетилетие между Китай и Европа са пътували 77 000 товарни влака, с които са транспортирани 7,31 милиона контейнера със стоки на стойност повече от 340 милиарда долара, достигайки до 217 града в 25 европейски страни.
На 14 септември влак № X8015 напусна гара „Удзяшан“ в Ухан, натоварен с електронни компоненти, авточасти и други стоки, произведени в Хубей. Те напуснаха границата през КГПП Алашанкоу в Синдзян, а дестинацията им бе Москва. Това е 188-ият товарен влак между Китай и Европа, тръгващ от гара „Удзяшан“ през тази година. Досега от Ухан тръгват седем маршрута, включително до Солигорск в Беларус, Уралск и Кокшетау в Казахстан.
Ухан е само олицетворение на развитието на китайско-европейските товарни железопътни маршрути. През последното десетилетие те се превърнаха в нова артерия на сухопътния транспорт между Азия и Европа. В Китай са оформени три основни изхода – през западната, средната и източната граници при Алашанкоу, Хоргос, Еренхот, Манджоули и Суейфънхъ, с 86 маршрута до 112 китайски града. На запад, през Балтийско, Черно море и средиземноморския железопътен транспорт, влакът осъществява връзка с Великобритания, Северна Европа, средиземноморското крайбрежие и вътрешността на европейския континент, като основно покрива цяла Евразия. На изток, чрез крайбрежния пристанищен транспорт, новия западен проход и водния път по река Яндзъ, влаковете свързват страни от Източна Азия като Южна Корея и Япония, както и тези от Югоизточна Азия като Сингапур и Тайланд. Тези влакове са по-бързи в сравнение с морския транспорт и по-удобни. Освен това стигат директно да 11 задгранични терминала, включително Хамбург, Дуисбург и Франкфурт, покриващи повече от 20 държави и повече от 50 града.
В 12 часа на обяд на 18 септември Карлос, който живее в Мадрид поръчва фитнес оборудване, произведено в Китай. На следващия ден той получава стоките. „Скоростта е страхотна!“, казва той. Оборудването е доставено от задграничния склад на трансгранична компания за електронна търговия в Испания. Преди това то е транспортирано с товарен влак от град Иу, който се намира на повече от 13 000 километра от испанската столица.
На улица „Дзингуан“ в Джънджоу, провинция Хънан, е малко след свечеряване. В тукашния супермаркет за вносни стоки от Европа влизат и излизат безкраен низ от хора. „Приятно съм изненадана – казва г-жа Ли, която току-що е платила сметката. – Преди трябваше да намеря агент за покупката, а сега мога да си взема вносни стоки директно“. Към момента супермаркети от тази верига, в които се продават стоки, транспортирани по влакове от Европа, има на много места в Хънан. В тях се продават повече от 2000 вида стоки като храна, вино, козметика, зърно и масло.
Стартирането на товарния влак от Китай до Европа донесе истинско усещане за печалба на хората от страните по маршрута му и също така отвори удобен начин за местните предприятия да се конкурират на задграничния пазар. Сега продуктите, транспортирани с влаковете, стават все по-разнообразни. Стоките, изпращани до Европа, включват повече от 50 000 вида артикули за ежедневна употреба, дрехи, обувки и шапки, фотоволтаични модули, автомобили, домакински уреди и други. Гуо Дзиен, директор на товарния отдел на China Railway Shanghai Bureau Group Co., Ltd., казва, че дребните стоки от Иу се продават по целия свят, благодарение на възможностите, които е създал железопътният транспорт. Оттук се изнасят такива традиционни местни продукти като чай „Хуаншан“ и хардуер „Юнкан“, а се внасят дървен материал, храни, медицинско оборудване, автомобили, механично оборудване, вино и други.