Защо телевизиите държаха 2/3 от България на тъмно?

31.10.2023 18:07
Студиото на Би Ти Ви

В неделя след края на изборния ден - 20 часа, зрителите на националните телевизии видяха резултати от екзитполовете, а по-късно и от паралелните преброявания на социологически агенции само за няколко големи града - София, Пловдив, Варна, Бургас, Благоевград, Русе, Кърджали, Велик Търново, Стара Загора. В останалите големи градове не знаеха кой побеждава и кой губи.

Защо стана така? Телевизиите показват социологически данни и резултати в нощта на изборите само от градовете, за които са платили на агенциите.

Всяка от телевизиите сключва договор с агенциите, с които работи, за определен брой градове. “Договорът е за толкова, за колкото си купиш. Не можем да покажем резултати от 50 места, защото ще е в пъти по-скъпо”, каза генералният директор на БНТ Емил Кошлуков пред “24 часа”.

“Избираме най-големите градове, както и онези, които са според възможностите на самите агенции”, обясни главният продуцент на обществената телевизия Даниел Чипев. По думите му социологическите агенции нямат възможност да измерват навсякъде, тъй като за тях това е огромна и много скъпа инвестиция в анкетьори. Затова БНТ е била готова да даде информация и от Общинските избирателни комисии (ОИК), но техните данни са се забавили твърде много, за да бъдат излъчени в ефира.

За да има колкото се може повече резултати, обществената телевизия пуска и екзитполове, и паралелно преброяване, като целта е ако не навсякъде, страната да бъде обхваната поне географски по региони.

По същия начин работят и в Би Ти Ви, и в Нова тв.

“Би Ти Ви отрази изборния ден на 29 октомври в населени места с оспорвана надпревара – според данните на социологическите агенции, както и според зрителски, репортерски и кореспондентски сигнали на екипите на телевизията в цялата страна”, обясниха от медията.

“При местни избори винаги сме уточнявали градовете със социолозите, с които работим, преди началото на предизборната кампания”, казаха от Нова тв.

Впрочем много от социологическите агенции работят с по няколко медии едновременно, затова предварително и самите телевизии се разбират помежду си какви резултати и от кои градове са им нужни. Вероятно затова никога досега на местни избори, които впрочем са най-скъпите за изследване от социолозите, нито една медия не е давала резултати за всичките 28 области в нощта на изборите.

“Знаете ли колко струва да се направи едно проучване? Ние направихме за 9-те града, в които провеждахме екзитполове, девет отделни извадки. Това са страшно скъпи сондажи! Поне два пъти по-скъпи от националните." Това заяви за “24 часа" Първан Симеонов от "Галъп интернешънъл Болкан". “Медиите, които сключват договори със социологически агенции като нас, правят и невъзможното да дадат точна информация на зрителите си за хода на изборите по места. Трябва да се знае, че работата ни е и трудоемка, и изключително отговорна, защото една секция да сгрешим и всичко отива на вятъра. А на този вот всички резултати бяха точни,", категоричен бе той.

Всъщност официалните резултати на тези избори се забавиха и заради отказа от машинното гласуване и вотът с 3-4 хартиени бюлетини, казаха от районни избирателни комисии.

Други от Анализи

Търси се българският Орбан

2024-а - 35 години след свалянето на Живков, кръгът се затваря. Време е за нов политически елит Ще останат 2 основни партии и 3 - 4 по-малки, защото всички се познаваме и трудно постигаме консенсус

"Африка веднага!": Щитът за Европа

ЕС 2040: миграционен кошмар или икономически рай? Решаваме сега ... Тези дни Европа е като врящ казан и основният въпрос е как да се спре притокът на мигранти

Най-много българи живеят в Германия, но оттам идват 20 000 гласа, а от Турция - 45 000

От 1,6 млн. наши зад граница на изборите през юни вот дадоха едва 9% - 140 хил. души Най-активно гласуват в Люксембург, Ирландия и Швейцария Задават се поредните парламентарни избори на 27 октомври

Стефка или Ярослава? За световен рекорд в атлетиката се спазват над 30 правила

Едно от най-важните в скока на височина е измерването втори път с верифициран инструмент Над 30 са правилата за ратифициране на рекорд в леката атлетика според правилника на световната федерация

​Как работи "машината за лъжи на Путин"

Целта е германците да бъдат сплашени за бъдещето, поръчителят е Кремъл, а изпълнител - руската "Агенция за социален дизайн" (SDA). Няколко германски медии разкриват как работи "машината за лъжи на

>