Защо телевизиите държаха 2/3 от България на тъмно?
- Телевизиите показват толкова данни, за колкото са платили на агенциите
- Проучванията са много скъпи, резултатите ни бяха точни, казват социолозите
В неделя след края на изборния ден - 20 часа, зрителите на националните телевизии видяха резултати от екзитполовете, а по-късно и от паралелните преброявания на социологически агенции само за няколко големи града - София, Пловдив, Варна, Бургас, Благоевград, Русе, Кърджали, Велик Търново, Стара Загора. В останалите големи градове не знаеха кой побеждава и кой губи.
Защо стана така? Телевизиите показват социологически данни и резултати в нощта на изборите само от градовете, за които са платили на агенциите.
Всяка от телевизиите сключва договор с агенциите, с които работи, за определен брой градове. “Договорът е за толкова, за колкото си купиш. Не можем да покажем резултати от 50 места, защото ще е в пъти по-скъпо”, каза генералният директор на БНТ Емил Кошлуков пред “24 часа”.
“Избираме най-големите градове, както и онези, които са според възможностите на самите агенции”, обясни главният продуцент на обществената телевизия Даниел Чипев. По думите му социологическите агенции нямат възможност да измерват навсякъде, тъй като за тях това е огромна и много скъпа инвестиция в анкетьори. Затова БНТ е била готова да даде информация и от Общинските избирателни комисии (ОИК), но техните данни са се забавили твърде много, за да бъдат излъчени в ефира.
За да има колкото се може повече резултати, обществената телевизия пуска и екзитполове, и паралелно преброяване, като целта е ако не навсякъде, страната да бъде обхваната поне географски по региони.
По същия начин работят и в Би Ти Ви, и в Нова тв.
“Би Ти Ви отрази изборния ден на 29 октомври в населени места с оспорвана надпревара – според данните на социологическите агенции, както и според зрителски, репортерски и кореспондентски сигнали на екипите на телевизията в цялата страна”, обясниха от медията.
“При местни избори винаги сме уточнявали градовете със социолозите, с които работим, преди началото на предизборната кампания”, казаха от Нова тв.
Впрочем много от социологическите агенции работят с по няколко медии едновременно, затова предварително и самите телевизии се разбират помежду си какви резултати и от кои градове са им нужни. Вероятно затова никога досега на местни избори, които впрочем са най-скъпите за изследване от социолозите, нито една медия не е давала резултати за всичките 28 области в нощта на изборите.
“Знаете ли колко струва да се направи едно проучване? Ние направихме за 9-те града, в които провеждахме екзитполове, девет отделни извадки. Това са страшно скъпи сондажи! Поне два пъти по-скъпи от националните." Това заяви за “24 часа" Първан Симеонов от "Галъп интернешънъл Болкан". “Медиите, които сключват договори със социологически агенции като нас, правят и невъзможното да дадат точна информация на зрителите си за хода на изборите по места. Трябва да се знае, че работата ни е и трудоемка, и изключително отговорна, защото една секция да сгрешим и всичко отива на вятъра. А на този вот всички резултати бяха точни,", категоричен бе той.
Всъщност официалните резултати на тези избори се забавиха и заради отказа от машинното гласуване и вотът с 3-4 хартиени бюлетини, казаха от районни избирателни комисии.