Бояна Бозаджиева: Войната на плакатите от минали години се пренесе във фейсбук като война с мемета

27.10.2023 19:34
Бояна Бозаджиева е политически пиар експерт.
Бояна Бозаджиева е политически пиар експерт. СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

Повечето кандидати поставиха асфалта, а не гражданите в центъра на посланията си, казва пиар експертът

- Г-жо Бозаджиева, каква беше отминалата вече предизборна кампания през очите на един пиар експерт?

- В идеалния вариант една успешна кампания е тази, в която има разказ, който увлича и те кара да проследиш какво следва. Той трябва да отчита проблемите, да дава решенията, но и да посочи перспективата, която надскача ежедневните, битови, проблеми. В този смисъл като че ли навсякъде кампаниите се сведоха до дупки, тротоари и паркиране. Повечето кандидати поставиха асфалта, а не гражданите в центъра на посланията си. Липсваха ярките послания, които да се цитират, да се повтарят от публиката. Нямаше го и завършващия разказ - този, който ни кара да погледнем с емоция и усещане мястото, в което живеем.

Откъм технология наблюдавам, че немалко кандидати предпочетоха социалните мрежи пред работата на терен и кампания лице в лице. Това ги постави в една комфортна и отчасти стерилна зона. Войната на плакатите, която сме наблюдавали в минали години, се пренесе във фейсбук под формата на война с мемета. 

- Имаше ли фатални грешки, или пък попадения?

- Няма кампания без грешки, дали са решаващи - ще разберем, когато изборните резултати са ясни. Фатални обикновено са грешките, свързани с избора на кандидат за кмет, неговите качества, харизма, биография. Почти няма кампания, която може да компенсира един неудачен избор на личност. Това може да бъде отчетено, когато се сравнят получените гласове за листа и тези за кмет. Ако общинските съветници получат по-голямо доверие от съответния кандидат за кмет, то анализът е ясен. Разбира се, до последния момент на кампанията не трябва да изключваме и извънредни ситуации. Рядкост е, но такива могат да повлияят сериозно на вота. Попадения имаше най-вече в атаките спрямо кандидатите. В тази кампания не остана слабо място на претендентите, което да не бе ударено.

- Няколко политически и икономически теми изместиха фокуса от кампанията - стачката на миньорите, “Лукойл”, двете войни - в Украйна и в Близкия изток. До каква степен се отразиха те на самата кампания и как основните играчи влязоха в тях?

- И трите теми са важни, но като че ли останаха в рамките на говоренето на представителите на изпълнителната и законодателната власт. Кандидатите не ги включиха в комуникацията си, с изключение на тези, при които има регионално значение, какъвто е случаят с миньорите и Стара Загора.

Като цяло ежедневните проблеми и разминавания в (не)коалицията със сигурност се отразяват на избирателя. Логично е от тази сглобка да пострада както винаги този, който упражнява изпълнителната власт.

Други от Интервюта

Д-р Цветеслава Гълъбова: До 5 години няма да има психиатри, от 520 по списък много са в чужбина

От 30-те души, постоянно настанени при нас, поне 15 са жертва на имотни измами. Схема, в която участват нотариуси, полиция, общински служители, твърди директорът на психиатричната болница в Курило -

Рая Пеева и Красимира Демирова: Повече се обичаме, отколкото спорим

Дъщерята: Много ми е хубаво да съм с нея, но понякога ме ядосва Майката: Рая е характер – нямаш ли го, отиваш на кино - Г-жо Демирова, г-жо Пеева, с какво ви спечели предаването “Кажи честно” по Би

Илиан Илиев: Годината за нас беше турбулентна, но вкарахме 15 000 на стадиона, вместо да се бият с полицията отвън

Илиан Илиев е давал десетки интервюта за "24 часа", но за първи път го прави като треньор на националния отбор по футбол. Затова при уточняването на темите всички от спортния отдел се събраха на т

Малолетни сами се снимат голи в Онлифенс за пари

Георги Еленков е юрисконсулт на Национална мрежа за децата (най-голямото обединение на граждански организации и експерти в България, работещи за деца и семейства) и координатор на Мрежата за правна

Адриан Николов, ИПИ: В Северозапада плюс още 6 области училищата са с лоши резултати. Но гладът за работници расте

Трябва да говорим за числова грамотност - тя е важна колкото езиковата По-добро образование дава 30 млрд. лв. повече богатство у нас до 2045 г. За пръв път в историята заетите над 55 г

>