Проф. Биолчев: Решението се посреща на нож, промяната се ненавижда

26.10.2023 17:47 Хортензия Маркова
СНИМКА: ВАСИЛ ПЕТКОВ
Свежен Младенов е в главната роля на чорбаджи Юрдан
Евелина Бибова се превъплъщава в образа на Елица
Людмила Сланева като майката на Елица

Сценарият на филма “Чума” е готов малко преди да ни връхлети COVID, но неговият автор проф. Боян Биолчев не смята, че има нужда от редакция - всичко е точно, каквото трябва да бъде. Така или иначе, той ще промени достатъчно по време на снимките, но само за да залепне всяка дума на мястото си. Академикът и дългогодишен ректор на Софийския университет тръгва от разказа на Йовков “През чумавото” и зарежда историята с онази част от нужното познание и образи, които трупа и носи у себе си през времето, като така създава този свой “Франкенщайн”, който дава на киното за живот на големия екран. Филмът “Чума” с режисьор Иван Владимиров и продуцент “Мирамар филм” тръгва по екраните в цялата страна на 19 януари. Междувременно разговаряме с проф. Биолчев за това как се прави портрет на истината чрез изкуството и какъв пример трябва да дават хората във властта.

- Проф. Биолчев, защо се налага художникът Владо Шишков да ви убеждава цяла година да напишете сценария на “Чума”? И как успя в крайна сметка?

- Това той трябва да сподели. Ние сме приятели от доста време и когато приятели ме убеждават за нещо, аз не слушам веднага. Чакам да повторят, тъй като първия път ми е лековато, а ако е нещо сериозно - трябва да го чуя пак. Той самият ми обясни идеята, а пък аз съм влюбен в творчеството на Йордан Йовков. Този сценарий обаче се оказа много трудна задача, защото героите в разказа са практически двама. Други нямат място, тъй като се разиграва схемата кой е готов да се прости с живота. И накрая се оказва, че само силната любов и посвещение може да направи това. “През чумавото” на Йовков е толкова наситен и ярък, под налягане - една микросистема, мога да кажа, докато за киното трябва да има герои. И аз трябваше да добавя още различни личности - хора чешити, такива с чувство за хумор; такива, които плачат излишно, и такива, които не чакат от съдбата нищо хубаво. Малко са оптимистите по това време. Такова е то поначало.

Много дълго го работих. Може би две години. По принцип каквото и да пиша, като видя, че някъде започва да ми се гъне изречението, а другото не идва веднага - зарязвам писането, обаждам се на приятели и започваме да си говорим глупости на чаша. Разреждам се от натрупаната умора.

- Какво се случва с първите варианти, писани още преди години?

- Те бяха съвършено други. Текстове, които не са мои. Имало е сценарий, който не е минал художествен съвет. И след това аз имах пълната свобода. Владо ми счупи телефона да ме пита кога ще стане. И когато му го дадох, ми се обади и такова обяснение в духовна любов не бях получавал никога. Така се уверих, че ако нещо е станало, значи нещо съм направил все пак.

- Как изградихте персонажите, които липсват в първоизточника? Имат ли реални прототипи?

- Нямат реални прототипи. Всичко е в паметта ми. Имам цяла банка в съзнанието си от образи и герои от всякакъв характер. Даже е имало случаи да видя човек в трамвая и да се окаже, че той влиза директно в банката. Чуя изречение, видя изражение и това остава. Тези неща са в мен. Те се сгъстяват в съзнанието ми и излизат в цялостна форма - един Франкенщайн, но в положителен смисъл.

Никога няма да сглобя изцяло отрицателен герой, защото такива хора няма. Винаги и най-лошият на моменти може да прояви добрина. Измислям, няма друг път.

- Защо трансформирахте името на хаджи Драган в чорбаджи Юрдан? Искахте ли да се разграничите от почерка на Йовков?

- От предишните опити за сценарий бяха такива имената с изключение на момичето. Иначе Юрдан - това си е Йовков. Правени са филми по него. Йовков е пренебрегнат по характерния български модел на отношение към изключителните, какъвто е той. Бил е невероятно скромен, даже срамежлив. Не са го разбирали. Явно е бил по-мек по характер.

Категорично не мога да кажа, че съм излязъл от неговата концепция за случката, нито съм въвел някакво ново виждане за киното, че евентуално да стане по-гледаемо. Единствената ми вътрешна задача е била да не се отделям от нищо, което е било. За мен в белетристиката всяко отклонение от правдоподобността торпилира усилието на писателя.

- Как чумата се отразява върху битието на българите по онова време според вас?

- Трудно е да се каже. Много народ по чумавото е напуснал родните си места, тогава е и една от големите миграции в Украйна. Какво да кажа аз, като има “Чума” на Камю - той го е направил. Тук трябваше да се подчертае българската реакция в нетипична, на моменти страховита ситуация. Някой коментира, че няма образа на чумата, но това не е научнофантастичен филм, чумата няма образ. Тя има чудовищно присъствие в душата на човек под формата на неориентиран страх. Едни са болни, падат и умират, други са до тях, а не се разболяват. Това веднага раздвижва вярата в Бога, който знаем, че вижда добре и добрите, но и лошите. Хората стават и суеверни.

- Приехте ли като някакъв знак обстоятелството, че вие сте готов със сценария в навечерието на пандемията от COVID?

- Всички повтаряха, че наистина е съвпаднало и трябва да го направим по-бързо. Но аз съм доволен, че не го пуснахме точно в този момент, защото хората бяха други. Хората бяха затворници в къщите си, още не бяха оформили страха си към пандемията, веднага се появиха смелчаци и започна сблъсъкът на един тип суеверие с нещо друго - нежни опити да се държиш като умен човек.

- Какви сходства и какви различия установихте в поведението на хората от времето на чумата и сега под заплахата от COVID?

- Винаги е много различно и същевременно в сърцевината си е това, което е било. Страх за живота, склонност към непредвидими реакции, понякога глупави, понякога отчаяни, понякога героични.

- Смятахте ли, че заради COVID се налагат някакви поправки в сценария? Или всичко си беше на мястото?

- Аз винаги правя поправки по принцип. Имам седем филма и още за първите ми сценарии присъствах по време на реализацията им. Не толерирам писателска мания във всеки, включително и в мен. По време на снимките се наблюдават много неща. Едно е произнесената от актьора реч, друго е написаната - изгладена, фризирана в условията на белетристиката. И съм присъствал на снимки. Като видя, че диалогът не се лепи в устата на актьора, на място променям авторския текст. Иначе няма да стане. Филмът губи зрителя. Поне аз така го чувствам.

- Това не изисква ли да сте всеки ден на снимачната площадка?

- Аз съм бил. На първия ми филм “Дяволското оръжие” бях през цялото време и даже се научих да яздя кон в почивките. Сприятелявам се с хората, особено в случаи, когато екипът е от единомишленици. За един филм, ако не подбереш хора, за които да си кажеш: “Тези вечерта ще седнат на масата и ще има смях и дрънкане на чаши”, нещата придобиват псевдоуспешен дъх. Уверен съм, че това е така и при много талантливи режисьори. Хора сме.

- Вие имахте ли думата и при избора на актьорите за “Чума”?

- Питаха ме. И друго съм се научил - да не се бъркаш много в режисьорските решения. Това не е, защото съм женен за режисьорка (Мариана Евстатиева-Биолчева - бел.ред.). Обикновено преценявам и предлагам нещо на място. И не се сърдя, ако режисьорът не го приеме.

- Оказва ли се, че най-актуалните теми в изкуството са вечните такива?

- Най-силно в белетристиката личи, ако се отклониш дори съвсем малко от приемливото като истина, губиш читателите от високия потенциал, а ако е филм - да бъде гледан в различна степен от всички зрителски пластове. Но що е истина?! Това е единственото ми съображение, когато пиша. Художествената измислица може да постигне най-ясно усещане за правдоподобност в прозата. Ако се опиташ да копираш пряко взетото от живота, се получава репортаж. Художествена фикция всъщност е шансът да направиш портрет на доловимата истина. Според таланта, разбира се.

- Няколко дни преди изборите какво бихте посъветвали политическите лидери, на които хората ще гласуват доверие?

- Лидерите не мога да посъветвам, защото не ги виждам, с много малки изключения. По принцип съм дълбоко убеден, като професор на Алма матер, че е правилно те да ме питат. В началото след 1989 година съм давал съвети и се оказа, че те знаят цялата истина, а пък аз знам само повърхността, която виждам, тъй като съществува дублиращ пласт, а той почти винаги е невидим. Давам не съвети, а предупреждения за нещо, което знам, че води до грешка. И ако ценя човека, винаги ще му го кажа.

- Изкушавали ли са ви за политически постове?

- Пет пъти са ме канили. Два пъти за президент и три пъти за министър. По различен начин. Не съм отказвал веднага. Трябва да съм луд да изпусна досега с този котел от необуздани страсти, от амбиции, които зачеркват човешкия поглед, или пък от тази замисленост, която предвещава възможност за нещо хубаво. Трябва да видиш това, но винаги отговорът ми е бил: “Благодаря, но не!” За какво ми е?! Аз съм бил ректор осем години на СУ, но ректорът не е чиновник. Той е пръв сред равни. Всеки, който се прави на началник в университета - губи. Навън е различно. А в политиката се търси само истината на мига.

- Какъв пример трябва да дават хората във властта?

- Какъв пример ли? Лош пример не трябва да дават. А това се прави непрекъснато. Бърза благодарност се постига трудно, а от безспорно добрите дела се усеща, след като си отидеш. Много често си казал нещо, което перспективата изисква, но засяга конкретни интереси и ти ставаш несимпатичен. Ако не го изпълниш, губиш бъдещето, ако го изпълниш, губиш част от финия контакт в интелектуалната среда. Имах такива ситуации. Имаше случаи, в които доста ми се сърдеха, но пък след години започнаха да ми се обаждат и да ми благодарят. Това ми е най-голямата награда.

Правилното решение винаги е посрещано на нож, промяната стереотипният човек я ненавижда. Така сме устроени, спазвайки правилата на заученото. В съвремието целият шанс е в това да умееш да гледаш напред, нагоре и да не се държиш за миналото като маймуна за банан.

- Какъв е най-големият страх на българина?

- С времето спрях да категоризирам хората по държави и ги разделих на активни и точни хора, на късогледи, а на опашката изначално проклети. Моята баба казваше: “Няма лоши народи, има лоши хора”. Във всички народности го има, но параметрите са различни. Огромно значение има възрастта на обществената култура, устойчивостта на културния пласт и своеобразието на националното поведение.

- Как се почувствахте, когато завършихте сценария и сложихте последната точка на “Чума”?

- Сложих запетая, защото не бях сигурен, че това е краят. Аз не пиша. Понякога може с години да нося цели абзаци в себе си. И във всеки един момент нещо може да ми даде знак, че му е време да се появи. Фактически диктувам на себе си. И съм безпощаден към текстовете. Понякога съм направо касапин, в младостта имах склонност към самооблъщение, но с годините успях да го трансформирам в инстинкт на съмнение, с недоверието към бързописа.

- В заключение получил ли се е филмът така, както си го представяхте?

- На три прожекции присъствах и не напусна никой. И беше тихо в залата.

Други от Интервюта

Д-р Цветеслава Гълъбова: До 5 години няма да има психиатри, от 520 по списък много са в чужбина

От 30-те души, постоянно настанени при нас, поне 15 са жертва на имотни измами. Схема, в която участват нотариуси, полиция, общински служители, твърди директорът на психиатричната болница в Курило -

Рая Пеева и Красимира Демирова: Повече се обичаме, отколкото спорим

Дъщерята: Много ми е хубаво да съм с нея, но понякога ме ядосва Майката: Рая е характер – нямаш ли го, отиваш на кино - Г-жо Демирова, г-жо Пеева, с какво ви спечели предаването “Кажи честно” по Би

Илиан Илиев: Годината за нас беше турбулентна, но вкарахме 15 000 на стадиона, вместо да се бият с полицията отвън

Илиан Илиев е давал десетки интервюта за "24 часа", но за първи път го прави като треньор на националния отбор по футбол. Затова при уточняването на темите всички от спортния отдел се събраха на т

Малолетни сами се снимат голи в Онлифенс за пари

Георги Еленков е юрисконсулт на Национална мрежа за децата (най-голямото обединение на граждански организации и експерти в България, работещи за деца и семейства) и координатор на Мрежата за правна

Адриан Николов, ИПИ: В Северозапада плюс още 6 области училищата са с лоши резултати. Но гладът за работници расте

Трябва да говорим за числова грамотност - тя е важна колкото езиковата По-добро образование дава 30 млрд. лв. повече богатство у нас до 2045 г. За пръв път в историята заетите над 55 г

>