Андрей Цеков: През 2024 г. ще бъде осигурен фронт за работа по всички стратегически инфраструктурни проекти

26.10.2023 08:00 Христо Николов
Андрей Цеков, министър на регионалното развитие и благоустройството

Залагаме 100 млн. лв. за проектиране в бюджета на АПИ за догодина, за да имаме готови проекти за реализация след 4 г., казва министърът на регионалното развитие и благоустройството

Всеки отговорен възложител следва да предвиди средствата за индексация в собствения си бюджет, както е направило МРРБ

Критерият най-ниска цена ни дава реална конкуренция и стандартизиран продукт на най-изгодната цена за българския данъкоплатец

С текущ и последващ контрол ще гарантираме качествени ремонти и строителство на пътища

Лошото планиране е причината да има изключително забавяне в капиталовата програма

- Г-н Цеков, строителите изпращат сезон, който не може да се сравни с предходните – има ръст от 19% на строителната продукция за първото полугодие, но и цените се вдигнаха и на практика изяждат този ръст. Кое може да влее по-голяма динамика в строителния сектор, така че да превъзмогне този застой?

- Строителният сектор се движи от два фактора – частните и публичните инвестиции. Ръстът в настоящия сезон е резултат от комбинация на двата фактора. След един дълъг период, в който капиталовото строителството не вървеше поради причини, свързани както с възлагането, така и с липсата на проектна готовност, през настоящата година има известно раздвижване.

Очаквам през 2024 г. да бъде осигурен фронт за работа по всички важни стратегически инфраструктурни проекти както в пътното строителство, така и във ВиК строителството. По отношение на цените смятам, че твърдението за ръст на цените през 2023 г. не е вярно, тъй като индексът за цените на строителните материали не бележи ръст през 2023 г. Стремглавото им увеличаване приключва към края на 2022 г.

- Наскоро казахте, че фирмите, които са в състояние да изпълняват големи инфраструктурни проекти, не са чак толкова много, което създава усещане за “дежурни фирми”. Все пак обаче в последното десетилетие капацитетът им не нарасна ли достатъчно?

- Мащабите на капиталното строителство, което държавата трябва да изпълни, за да има нормална пътна мрежа, многократно надвишава капацитета на строителните компании. В момента строим пет магистрали едновременно - това са скоростният път Видин – Ботевград, магистрала “Струма”, магистрала “Хемус”, магистрала Русе – Бяла и магистрала “Европа”. Разбира се, те са с различна степен на проектна готовност и ако строителството по всичките върви едновременно, това ще означава дори и недостиг на ресурс за изпълнението им.

Същевременно имаме данни от Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), че 28% от републиканската пътна мрежа – първокласни, второкласни и третокласни пътища, е в лошо състояние. Това означава, че държавата следва да инвестира в основен ремонт на около 5600 километра републиканска пътна мрежа, което практически предполага инвестиция над 15 млрд. лв. При добро планиране и проектно обезпечаване на инвестиционния процес дори капацитетът на целия пътно-строителен сектор не би достигнал за едновременно изпълнение дори на най-приоритетните проекти.

- Възможно ли е, както настоява строителната камара, в бюджета да се обособи перо “индексация”? Какво изобщо причинява лошото усвояване на капиталовите разходи на всички равнища в  държавата – национално, общинско, ведомствено?

- В централния бюджет не може да се заложи перо за индексация. Отговорност на всяка бюджетна организация, на всеки първостепенен разпоредител с бюджетни средства е да предвиди в собствения си бюджет необходимите средства за индексация. Това е нормалният процес, тъй като съответният възложител най-добре познава проектите, които има, етапа им на изпълнение, към кой момент са изпълнени работите и какви са необходимите средства за индексация. Илюзия е да се смята, че е възможно на национално ниво да бъде извършена подобна сметка. Всеки отговорен възложител следва да предвиди средствата в собствения си бюджет, както е направило Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Капиталовите инвестиции на държавата имат своя цикъл на реализация, включително и на общинско ниво. Той минава през планиране, предпроектни проучвания, териториално-устройствени процедури, инвестиционно проектиране, разрешаване на строителството, респективно изпълнение и въвеждане в експлоатация. Основната причина за бавната реализация на капиталовата програма е недоброто планиране и управление на целия този цикъл. Ние сме изправени както на национално, така и на общинско ниво пред редица случаи, даже повечето са такива, при които се възлага строителство, преди да са приключили процесите на териториално-устройствено планиране, на отчуждителни процедури, на съгласувателни процедури, на одобряване на инвестиционните проекти, на разрешаване на строителство. Лошото планиране е причината да има изключително забавяне в капиталовата програма.

За да строим днес и да ни е обезпечена капиталовата програма, е необходимо преди 7 г. да сме започнали процеса. Практиката от последните години показва, че обикновено започваме наопаки – възлагаме строителството и след това започваме да проектираме и да правим подробни устройствени планове и отчуждение.

- Какви средства се залагат за проектиране за следващата година?

- Една от основните реформи, върху която работим, е планирането и проектното обезпечаване на инвестиционните програми. Затова в бюджета за догодина на АПИ са заложени над 100 млн. лв. за проектиране на стратегически важни пътни проекти, свързани с модернизация на първокласната пътна мрежа, които ще обезпечат една инвестиционна програма след 3 - 4 г. Сега започваме с идейни проекти за модернизация и разширение на всички първокласни пътища, чиито идейни проекти, подробни устройствени планове и геоложки проучвания следва да бъдат възложени през 2024-а и изпълнени в сроковете, заложени в съответните договори в рамките на година, предполагам.

След което следва да започнат процедурите по оценка на въздействие върху околната среда, да се премине в следващите фази на инвестиционното проектиране и след 4 г. да имаме проектно обезпечена инвестиционна програма за модернизация на първокласната пътна мрежа.

- Наскоро обходихте с транспортния министър готовата почти на 2/3 магистрала “Европа”. Какво е обаче състоянието на оставащата най-важна част от нея – тази откъм столицата? Кога може да почне нейното строителство и в какъв обозрим срок да се довърши?

- Строителството на участъка между София и Сливница стартира в началото на тази година. В момента се работи по 13 км от общо 16-километровия участък. Предстои издаването на разрешение за строеж на последния участък от 3 км. Това е един от обектите, на които се работи най-бързо и срокът за завършване на участъка е напълно реалистичен - краят на 2024 г.

- Защо т.г. се направи основен ремонт само на 67 км пътища в държавата?

- Причината е липсата на проекти и на проведени обществени поръчки и възложени договори. Това е ярка илюстрация на подхода, възприет в последните години – да не се проектира навреме и да не се възлага навреме. Това е нещо, което се опитваме да променим. В момента приключваме обществени поръчки, които са стартирали още през пролетта и лятото на 2022 г., които през юни 2023 г. заварихме на фаза подадени оферти и задържани в продължение на повече от година. Една част са вече възложени. Останалите предстои да бъдат приключени този месец. По този начин догодина програмата за основни ремонти е изцяло обезпечена с възлагания.

Паралелно с това са изготвени технически и инвестиционни проекти за още голям брой пътни участъци, които ще бъдат възлагани през 2024-а, и смятам, че ще се сложи край на лошото планиране и на проектната необезпеченост, която води до невъзможност да се правят основни ремонти на пътната мрежа.

- Докъде стигнаха процедурите по избор на фирми за текущ ремонт и поддръжка на пътищата за следващите 3 г. Фактът, че спирането на процедурите, обявени от предшественика ви, се обжалва в съда, не пречи ли новите търгове да се проведат и с избраните фирми да се сключат договори? 

- Да, пречи. Фазата, в която се намират въпросните процедури, са правни спорове. Надявам се те да приключат тази година и в началото на следващата да имаме възлагания по договорите. Зимното и аварийно поддържане е обезпечено напълно и няма повод за притеснения. Що се касае до текущите ремонти, ще трябва да бъдат възложени по новите  договори. Липсата на текущо поддържане е факт в продължение на повече от година и половина. Надявам се за новия строителен сезон да има пълен фронт за текуща поддръжка на пътища.

- Как критерият най-ниска цена помага за текущото поддържане на пътищата?

- Винаги съм казвал, че текущото поддържане е относително проста дейност, която не налага сериозни технически интервенции в пътната конструкция. Тя е свързана обикновено с отстраняване на локални повреди, т. е. кърпене на дупки или с подмяна на най-горните слоеве асфалт. Поради тази причина и понеже въпросните дейности са много подробно разписани в техническите спецификации, е абсолютно необосновано да се прилага друг критерий освен най-ниската цена. И доколкото дейността е стандартизирана и типизирана, винаги най-правилният подход е да се прилага критерий най-ниска цена. Това ще даде възможност, първо, за реална конкуренция, ще ограничи възможността за субективизъм при оценката на офертите, ще отстрани изцяло практиката на масови отстранявания на всички участници и в крайна сметка ще получим стандартизиран продукт на най-изгодната цена за българския данъкоплатец.

- А как се подсигурява качество при критерий най-ниска цена?

- Чрез контрол. Мисля, че ние дадохме добър пример как държавата може да контролира качеството. През септември бяха извършени проверки на качеството на изпълнението на 18 пътни участъка в гаранция. В преобладаващата част – над 50%, бяха установени сериозни проблеми с качеството на изпълнението. Не става въпрос само за текущи ремонти, а и за основни. Поканихме изпълнителите да отстранят недостатъците. Няма възражения, дори в някои от участъците вече са започнали ремонтни дейности. Когато има контрол, качеството е гарантирано. Въпросът е контролът да не бъде само последващ, по време на срока за гаранционна поддръжка, а и текущ при приемането на обекта. Възнамеряваме точно този подход да приложим към всеки пътен обект – преди приемането му да има проверка по методиката на Института за пътища и мостове.

На 11 октомври екипите на регионалния министър Андрей Цеков и на транспортния Георги Гвоздейков обходиха готовата част на магистрала “Европа”, която вече е пусната.

CV

l Роден е на 13 април 1973 г. в София
l Завършил е Първа английска езикова гимназия в столицата и право в СУ
l Има следдипломна квалификация по строително право и по бизнес право в Юридическия факултет на Амстердамския университет
l Бил е член на управата на Камарата на строителите в България
l Преподавал е строително и договорно право в Университета по архитектура, строителство и геодезия

Други от Интервюта

Рая Пеева и Красимира Демирова: Повече се обичаме, отколкото спорим

Дъщерята: Много ми е хубаво да съм с нея, но понякога ме ядосва Майката: Рая е характер – нямаш ли го, отиваш на кино - Г-жо Демирова, г-жо Пеева, с какво ви спечели предаването “Кажи честно” по Би

Илиан Илиев: Годината за нас беше турбулентна, но вкарахме 15 000 на стадиона, вместо да се бият с полицията отвън

Илиан Илиев е давал десетки интервюта за "24 часа", но за първи път го прави като треньор на националния отбор по футбол. Затова при уточняването на темите всички от спортния отдел се събраха на т

Малолетни сами се снимат голи в Онлифенс за пари

Георги Еленков е юрисконсулт на Национална мрежа за децата (най-голямото обединение на граждански организации и експерти в България, работещи за деца и семейства) и координатор на Мрежата за правна

Адриан Николов, ИПИ: В Северозапада плюс още 6 области училищата са с лоши резултати. Но гладът за работници расте

Трябва да говорим за числова грамотност - тя е важна колкото езиковата По-добро образование дава 30 млрд. лв. повече богатство у нас до 2045 г. За пръв път в историята заетите над 55 г

Йонко Мермерски: Описват Доналд Тръмп като неадекватен, а той си е съвсем на място

С ракетите от Украйна срещу Русия Байдън или прави капан на Тръмп, или му дава коз за преговори Когато бизнесът работи на принципа на меритокрацията, а не на квотите

>