Румяна Толова, „Съединени за Пловдив“: Културните събития трябва да се изместят към кварталите, не може всичко да е в центъра
В „Кауза България“ спечелихме битката и детски ясли в Съдийския квартал ще има, казва кандидатката за нов мандат като общински съветник
- Кандидат сте за втори мандат като общински съветник. Какво не успяхте да свършите в изминалите 4 години?
- Много неща от обещаното в предишната предизборна кампания успяхме да свършим. Това е наша гордост. Има обаче и недовършени проекти, което е изцяло по вина на общината, причината не е у изпълнителите, нито у нас като общински съветници. Направили сме всичко възможно парите да бъдат заложени в бюджета. Оттам нататък самата администрация отговаря за разходването на средствата и за отпускането на парите. Вероятно има много неща, които не успях да свърша. Сещам се за една много хубава идея – отпускането на средства по граждански договори на хора, които имат желание да поддържат зеленината пред блоковете си. Вероятно това би заинтригувало основно пенсионери, но може да има и други хора, които биха обновили междуболоковите пространства съвместно с предприятието „Паркове и градини“ - оттам ще им дават посадъчен материал и инвентар, с който да работят, и така живеещи в сградите ще допринесат за доброто състояние на зелените пространства. Ясно е, че в „Паркове и градини“ няма достатъчно персонал, за да може да стане всяка една градинка между блоковете приветливо място, но има много хора, които и сега ги поддържат без заплащане, защото самите те искат да им е хубаво и приветливо. Ето тази програма трябваше да се случи и затова я залагаме и сега в нашата предизборната кампания.
- Ако можехте да коригирате някои от решенията на предишния Общински съвет, кои биха били те?
- Няма решение, което ние, като група, и аз самата да съм взела, и да искам да бъде коригирано. Винаги съм гласувала по съвест и спрямо обещанието в клетвата в началото на мандата, че изцяло ще се водя от интересите на жителите на община Пловдив. Винаги е било така. Няма решение, което да искам да поправя. Но мисля, че общинските съветници не успяхме да бъдем достатъчно обединени в името на доброто на пловдивчани. Имаше групи, които гледаха само интереса на партийните си централи, и това, за съжаление, даде абсолютно отражение на състоянието на Пловдив в момента.
- Сагата с детските ясли в квартал „Съдийски“ продължава. Кога най-накрая ще има детско заведение за най-малките там?
- Детските ясли в кв. „Съдийски“ са плод на дългогодишни усилия както на родителите и живеещите в района, така и на зам.-кмета Георги Титюков и всички общински съветници от ПП „Кауза България“, които са част от коалиция „Съединени за Пловдив“. Борихме се много за това детско заведение. Битката започна в края на управлението на Иван Тотев и продължи почти през целия мандат на Здравко Димитров. Към момента тя е на 90-95 % завършена, но отново проблемът е финансов. Общината спря да плаща за обекта, защото е в много тежко финансово състояние, а изпълнителят авансира много голяма сума за направата на тези детски ясли, но повече не може да работи за своя сметка и преустанови дейността. Очаква се в началото на мандата на следващия кмет парите да бъдат отпуснати, тъй като те са заложени в бюджета, и яслите да бъдат довършени.
- Какъв е интересът на инвеститорите към Пловдив и ще бъдат ли разкрити нови производства?
- За съжаление Пловдив е град от табела до табела. Той няма много площи, на които инвеститорите да могат да построят свои заводи, цехове или фабрики. Единствено партньорството с индустриална зона „Тракия“ и общините „Марица“ и „Родопи“ е възможно по някакъв начин да обвърже Пловдив с някакъв тип производство, тъй като там може да бъдат построени базите, а специалистите и работниците да бъдат наети от града. Пловдив не може да предостави на инвеститорите място, на което те да развиват своя бизнес, освен ако не е в сферата на IT и другите високи технологии. Може би това може да се случи в панаира, ако Пловдив успее да си върне частта в него. Той е едно добро място, което може да бъде превърнато в такъв високотехнологичен център. Имаше такава идея, която не е лоша, но за това няма как да се говори, преди да е завършила сагата със собствеността на панаира.
- Вие често посещавате културни мероприятия. Смятате ли, че Пловдив все още може да носи титлата Европейска столица на културата?
- Смятам, че да. В този мандат имаше два ресора, които се развиваха изключително добре. На първо място, разбира се, е „Спорт, младежки дейности и социална политика“, тъй като там оценяваме помощта, свързана с хора, които са в нужда и в неравностойно положение. Това е най-успешната сфера в последните 4 години, на второ място е културата. Ако има средства, се организират достатъчно културни събития. Пловдив продължава линията от годината, в която беше Европейска столица на културата, да развива различни по тип прояви. Надявам се през следващия мандат културните мероприятия да се изместят към кварталите, за да не е концентрирано всичко в центъра. Това сме го заложили в нашата предизборна кампания. Бих казала, че в момента има известни наченки – по няколко събития в отделните квартали. Ние искаме те да бъдат увеличени, както и да се развие задължително читалищната дейност, самодейните творчески състави, детските трупи, за да има културен живот във всяка зона на града. Пловдив може и трябва да развива своето културно и историческо наследство, своята политика в областта на туризма, насърчавайки все повече рекламирането на града във всички други европейски градове и медии, но най-вече да започне да разходва правилно бюджета за популяризиране така, че той да бъде разходван ефективно, а не както до момента. Аз не виждам реклама в медии, които биха могли да бъдат полезни за популяризиране културното наследство на Пловдив.
- Какво мислите за присъединяването на с. Белащица към община Пловдив и след това и на общините „Родопи“ и „Марица“?
- Така или иначе с. Белащица е част от община Пловдив по отношение на медицинските, образователните и транспортните услуги. Това село не може да съществува без Пловдив, както и цялата община „Родопи“. Нашата позиция винаги е била, че тези общини, както и с. Белащица, трябва да се присъединят към Пловдив. Физически и администрациите им са в Пловдив.
- Каква според вас е изпълнимата визия за градския транспорт?
- Градският транспорт на Пловдив е един от най-големите проблеми, който и през този мандат не просто не беше решен, но се задълбочи още повече, тъй като всекидневно имаме оплаквания за автобуси, които подминават спирките и не спазват разписанията. В пиковите часове автобусите минават на 30 мин., вместо на 15 мин., както е по схема. Такива сигнали имаме от гражданите. Градският транспорт трябва да бъде основният приоритет на следващия кмет и Общински съвет, защото от него зависи чистота на въздуха и броя на автомобилите по улиците, а те са основната причина за огромните задръствания. На първо място трябва да се съберат всички превозвачи, тъй като градският транспорт е частен, и да се измисли механизъм, по който общината да осъществява контрола върху техните превози. В момента знаем, че се налагат глоби, но въпреки всичко това не е решило проблема. Много е важно е и оптимизирането на схемата на градския транспорт. В момента има маршрути, по които минават няколко линии, но има и такива, по които е само една. Това допълнително затруднява придвижването на хората. Трябва да бъде преразгледана настоящата схема на градския транспорт като движение и маршрути. Друго важно нещо, което трябва да се направи, е да се увеличат автобусите в пиковите часове – между 7 и 9 сутринта часа, когато хората отиват на работа или на училище, и между 16,30 и 19 часа, когато се прибират. Тогава автобусите трябва да са на 7-8 минути, а в останалите часове да са на не повече от 15 минути. Изключително важно е да има автобуси в късните часове до 23 часа поне по 1 линия на определен маршрут, тъй като голяма част от кварталите остават откъснати от центъра и хората няма как да се приберат. До голяма степен при един оптимизиран градски транспорт ще се подобри чистотата на въздуха, защото много малко хора ще предпочитат да използват личните си автомобили. Трябва да бъдат изградени буферни паркинги в близост до входовете на града, за да могат хората, които идват от околните населени места, да оставят автомобилите си там през целия ден и да използват градския транспорт за работата, която имат да вършат в центъра на града.
- Пловдив е един от градовете с най-мръсен въздух в България, предвиждат ли се бъдещи проекти в тази насока?
- Намаляването на задръстванията ще повлияят и на чистота на въздуха. Европейските програми, които отпускат средства за подобряване качеството на въздуха, трябва да бъдат използвани на максимум. В момента вече има една програма, която тече със смяната на отоплението на твърдо гориво с климатици. Тя трябва да бъде реализирана до край и хората да се възползват от алтернативен начин на отопление. Тук трябва да се включи и държавата. Помощите, които отпуска за отопление за градовете с мръсен въздух, да бъдат само за отопление на ток, а не както е сега - и за дърва.