Паисий и св. Иван Рилски ще бъдат и на евромонетите ни
Глоба за фалшиви новини, будещи страх от общата европейска валута
Вместо конкурс за това как да изглежда обратната страна на българските евромонети, те ще възпроизведат изображения от сегашните 1 и 2 лева. Това означава, че българското 1 евро ще е със св. Иван Рилски, а монетата от 2 евро - с Паисий.
Това предвижда актуализиран вариант на комуникационната кампания, публикуван в петък.
В нея вече се предвижда по-ранно стартиране на кампанията и глоби за всеки, който разпространява слухове и плаши хората с приемането на общата европейска валута.
Новата индикативна дата за въвеждане на общата европейска валута е 1 януари 2025 г. вместо 2024 г. Стартът на кампанията за нейното популяризиране
е изтеглен с три месеца преди нея
и вместо да започне на 1 януари 2024 г., т.е. 12 месеца преди датата, кампанията стартира още тази година.
Тя ще започне със създаването на интернет страница с основна информация за всичко, което интересува институции, граждани и бизнес. На нея ще има и опция за подаване на всякакви сигнали за злоупотреби и нелоялни практики, а също и канали за обратен контакт с всеки гражданин през имейл, чатбот и др.
За да няма злоупотреби с информацията за еврото, в Закона за защита на потребителите ще се предвидят глоби за всеки, който създава и разпространява невярна информация и така насажда страх от еврото. Размерът на санкциите още не е определен.
В кампанията ще бъдат ангажирани всички институции, граждани, бизнес, медии, включително и социалните. Основната информация, която ще тече по тези канали, е задължението за двойно посочване на цените - в левове и в евро, и колко време ще трае това.
Съвети към хората да не обменят пари в брой преди официалния ден на въвеждането на еврото, тъй като
това може да включва разходи и такси,
разясняване какво ще стане със съществуващите левови депозити, пари по сметки и кредити, особено със заемите с променливи лихвени проценти, също ще бъде давана както на всеки заинтересован лично, така и по всички информационни канали.
Втората фаза на кампанията е от датата на вземане на решение от Съвета на ЕС за въвеждане на еврото в България до един месец след фактическото приемане. Ако датата бъде спазена, тази втора фаза ще приключи през февруари 2025 г. Всички институции ще следят как протича въвеждането на еврото, като основен акцент ще бъде практическата информация - кой, как и къде обменя левове, разпознаване на евромонетите и банкнотите, къде да се подават сигнали при нередности.
Нови акценти в актуализираната стратегия е предвиждането на роуд шоу и хепънинги за 100 дни преди приемането на еврото, изложби, пресконференции.
Кампанията ще има и часовник,
който ще отмерва с подходящи събития 100 дни до въвеждане на еврото, 30 дни, 1 седмица и т.н.
Акцент в същинската кампания пък ще бъде информиране на гражданите за официалния фиксиран обменен курс, при който българският лев ще бъде превалутиран в евро, периода на двойно обозначаване на цените и за периода, в който левът и еврото ще бъдат едновременно законно платежно средство в страната.
Третата фаза на кампанията ще започне 1 месец след фактическото въвеждане на еврото в България и ще завърши 6 месеца след това. Ще се предоставя детайлна информация за формирането на цените и инфлацията, следенето срещу злоупотреби и измами, мерките за защита на потребителите и др. Между третия и шестия месец от въвеждането на еврото в България ще има голяма конференция с международно участие за обмяна на опит и добри практики.