Оцет и вино от киви? Възможно е, правят го у нас
11 български фирми от различни краища на страната бяха припознати от двама министри - на иновациите и растежа Милена Стойчева и на икономиката - Богдан Богданов, като смели, иновативни и с потенциал да са лицето на България.
Собствениците им са предприемачи, мотивирани да развиват устойчив бизнес с добавена стойност.
А те са компаниите, които “24 часа” отличи в 9-ия си пореден национален конкурс “Големите малки”.
16-те фирми грабнаха авторитетното жури с иновативни системи за пожароизвестяване, играчки, които могат да се ползват под наем, безводна козметика, пробиотици от магарешко мляко, производство на различни продукти от киви и др.
Наградите си - чек за реклама на стойност 10 000 лв. в платформите на “Медийна група България”, получиха на церемония в “София Тех парк” във вторник.
За първи път тази година “24 часа” връчи и 5 поощрителни приза - възможност за реклама на стойност 5000 лв.
Представяме ви в поредица отличените.
Наградата за ИНОВАТИВНА ФИРМА отиде при "Киви" ООД. Ето защо:
За преработката на мъхестия плод семейството на Албена Попова се доверява на други ферми - конкуренцията липсва, а помощта е взаимна
Когато кивито се появява у нас за първи път през 1978 г. в Петрич, едва ли някой си е представял, че мъхестият плод има и друго приложение, освен че е вкусен и полезен за ядене.
Години по-късно обаче това открива семейството на Албена Попова, което днес стопанисва 5 декара с киви.
Решили да го преработват, една част да продават, а другата да превръщат в различни продукти. В момента могат да се похвалят не само с добро качество на иновативните им изобретения, но и с чудесен вкус.
Първият продукт бил сладко от киви. Кулинарните експерименти обаче ставали все по-смели. Вдъхновени от аромата на екзотичния плод, правят оцет, шоколад, плодов чай, компот и козметика. Всичките им продукти са без консерванти и оцветители.
Най-интересното е, че от своите кивита
Албена е създала дизайнерски бижута
Тя обяснява, че най-хубавото от семейното киви приключение е, че не се опитват да работят сами. “Осъзнахме, че нямаме ресурс, опит и хора, за да изградим своя производствена база, а се доверихме на други малки ферми за преработка. По този начин ние не сме в конкуренция с останалите малки ферми, а си помагаме”, разказва Албена.
Вярва, че ако всеки е добре, хората биха били по-щастливи. Албена Попова не приема екзотичния плод за даденост, въпреки че, както споделя, той ги е открил.
Градска легенда разказва, че през 1976 г. са засадени първите насаждения от киви в Гърция и
Тодор Живков от съседска гордост
е решил да пренесе от плода и у нас
Първоначално със семейния бизнес се занимавали бащата и майката на Албена, но след смъртта им бизнесът се прехвърля върху нея и сестра ѝ.
Не знаели дали да продължат, но самоинициативата на хората за чиста и хубава храна ги довела до едно добро решение, а именно да запазят насажденията, но като се опитат да качат следващо ниво, превръщайки го в продукт.
Идеите и мечтите на Албена съвсем не се простират дотук. Силно вярва, че до 5 години ще имат своята Terra kiwi къща, където ще посрещат щурите хора, които искат чиста храна.
“Ще бъде пространство за дегустации, събития, изложби. Ще бъде в село, за да помогнем наистина в запазването на малките общности извън градовете. Ще отворим част от фермата за посещения. Ще провеждаме срещи с деца, студенти и всеки, който иска да върви по нашият път”, разказва с емоция Попова.
Убедена е, че в новия съвременен свят
не стига фермерът да произвежда
храна, трябва да затваря кръга
и да я движи с изкуството ръка за ръка.
Именно затова в момента се радва на малък магазин в столицата, а продуктите могат да се открият и в онлайн сайта им - КИВИ. БГ.
Албена събира и български художници, които правят експерименти с кивито, като купи, керамики, картини, фигури. А защо ли? Само храна и пари не са достатъчни, за да си щастлив. Изкуството и културата са чист въздух, добавя тя.
Отправя и апел към всички фермери, като ги съветва да не се потапят в селската действителност, а да се опитват да бъдат иновативни, като съхраняват наследството си, превръщайки го в малко лимитирано производство с марката на семейството.