Камелия Нейкова: ЦИК вече втора година пише на институциите, че е нужен нов софтуер за гласуване
- Това е единственият път машинният вот в изборите да не е зависим от чужда фирма
- Изборите не са отговорност само и единствено на ЦИК, изпълнителната власт също има отговорности
- Промените, правени “на парче”, водят до проблемите, с които се сблъскваме постоянно
- Г-жо Нейкова, за пореден път софтуерът за машините се оказа неподходящ и трябва да се подобрява в последния момент. Постоянните законодателни промени ли са проблем, или не е закупен подходящ продукт?
- Надгражда се софтуер, придобит през 2021 г., когато в Изборния кодекс машинно гласуване в местни избори не е било предвидено. ЦИК обяви за изпълнител на дейността “Сиела Норма” АД, тъй като създателят на софтуера, “Смартматик Интернешънъл Холдинг”, предостави изключителните си права само на това дружество.
- ЦИК нееднократно поставя въпроса за български софтуер за машините, но все още опираме само до чужд частен изпълнител. Има ли как държавата сама да отговаря за цялостната поддръжка и контрол на машините?
- В докладите, които ЦИК е представяла на парламента от 2021 г. насам посочваме, че трябва да се обмисли изработването на нов софтуер за гласуване, възложен от българската държава. Само така машинното гласуване няма да бъде зависимо от автора на софтуера - в случая чуждестранна компания. Направили сме предложение и към Министерския съвет за обсъждане на вариант за изработването на български софтуер за гласуване - например чрез възлагане на БАН. Нямаме информация какво е становището по този въпрос.
- Парламентът създаде специална комисия, която да проучва машинния вот. До какво очаквате да доведе това, при условие че ЦИК вече излезе с доклади и препоръки?
- Не мога да кажа до какво ще доведе работата на тази комисия. Преди няколко дни ЦИК получи писмо от председателстващия комисията, с което ни се изискват материали, становища, договори и всички документи, свързани с машинното гласуване от 2021 г. до момента. Подготвяме ги, за да ги предоставим.
- Един от мотивите за създаването ѝ бяха сигнали за неработещи машини...
- На последните избори на 2 април тази година от около 9600 машини само 122 дадоха технически проблем, наложил преустановяване на машинното гласуване. Причините са различни - проблем с екран, принтер, неправилно инсталирана машина, неразчитане на смарткартите. Това е малък процент от общия брой машини, около 1,3%, но не може да се пренебрегва.
Не са малко случаите на грешки, свързани с преброяването на бюлетините от машината, които се допускат от секционните избирателни комисии. Дали допуска грешка софтуерът за гласуване - това трябва да кажат органите, които са длъжни да удостоверяват съответствието на софтуера с изискванията на Изборния кодекс и техническата спецификация - Министерството на електронното управление, Българският институт по метрология и Българският институт по стандартизация. Решението, което вземат, трябва да дава отговор за сигурността на машините.
- В рамките на 2 години няколко пъти имаше машинно гласуване, но правилата вече няколко пъти се променят. Така ли си представяхте машинния вот?
- През 2009 г. имаше експериментално машинно гласуване за първи път. Гласувах във Френската гимназия в София, където имаше 9 такива секции. От 2021 г. имаме машинно гласуване в изключително голям обем, не само експериментално. Това е предизвикателство, но ЦИК придоби доста опит с него.
Очертаха се и нерешени проблеми. Всички очаквания са само и единствено към ЦИК, но изборите не са само наша отговорност. Не искам да прозвучи като оправдание, но има и дейности, които са възложени на органите на изпълнителната власт.
ЦИК е натоварена с много технически дейности, което я лишава от възможността да изпълнява задълженията си като орган за управление на изборите, свързани с контрола и методическото ръководство на избирателните комисии. Физическото време, което е необходимо, за да свършим това, с което сме натоварени, не е достатъчно. Това трябва да стане ясно при следващи промени в изборното законодателство. Промените, правени “на парче”, водят до проблемите, с които се сблъскваме постоянно.
- Могат ли да ви разтоварят от допълнителните задачи?
- До 2016 г. организационно-техническата подготовка беше ангажимент на МС. След промяна в Изборния кодекс много от техническите дейности се възложиха на ЦИК - дори и дейности, които са отговорност на друг орган. Ще дам пример с осигуряването на държавен склад за съхранението на машините за гласуване - ангажимент на правителството е да намери държавен имот. По решение на кабинета ЦИК е сключила договор, съгласно който машините се съхраняват в частен склад до намирането на държавен имот. Той се охранява от жандармерията. Разходите за съхранение не са малки - всеки месец това струва на държавата около 50 хил. лв., в период без избори. В активен изборен период сумата нараства 3-4 пъти.
- Приема се за добра практиката изборните изменения да “прескочат” един вот, евроизборите са догодина, очаквате ли някой да подхване отново кодекса?
- Каквито и да са промените, трябва да има достатъчно време, за да бъдат обсъдени, да се чуят евентуалните проблеми при практическото им прилагане. Изменения, които се правят в последния момент, водят до ситуации, в които ЦИК е изправена пред въпроса дали да изпълни разпоредбата така, както е приета от законодателя, или да намери решение, което позволява изборният процес да се случи.
Обръщали сме внимание, че в кодекса има срокове, които не кореспондират помежду си. Надяваме се те да бъдат коригирани.
Има много примери, сред тях е срокът за удостоверяването съответствието на софтуера за гласуване и на типа устройство за машинно гласуване. Този процес трябва да се извърши в срок 20 работни дни, считано от датата на предоставянето на устройствата от ЦИК. Това е единственият срок в Изборния кодекс, който е в работни дни, всички останали са в календарни. Говорим за едномесечен срок. Не е възможно ЦИК да предостави устройствата за машинно гласуване преди приключване на сроковете за регистрация на партии, коалиции и кандидатски листи, преди проверката на кандидатите, преди готовността на софтуера за гласуване, който да бъде инсталиран в машините. Ако погледнем сроковете и датите, за да се приложи разпоредбата така, както е разписана, това трябва да се случи след изборния ден. Има и други подобни примери, за които неведнъж сме алармирали.
- С колко ролки хартия за машините ще разполага всяка комисия?
- Във всяка избирателна секция, в която ще има машинно гласуване, секционната комисия ще разполага с 3 ролки. Те ще бъдат предоставени заедно с останалите изборни книжа и материали. Има достатъчно ролки, които да обезпечат и двата тура на изборите.
- Колко машини ще трябват за местния вот?
- 9082.
- Членовете на секционните комисии няма да обобщават данните от хартиеното и машинното гласуване, а това ще става в изчислителните пунктове в ОИК. Ще намалеят ли човешките грешки?
- Не смятам, че и преди протоколите са били толкова трудни. Грешките, които се допускат са в сумирането. Ако СИК попълва данните по-бавно, първо в черновата, след това в електронния протокол на нашата страница - грешките ще се избегнат. Едва тогава да нанасят числата в оригиналния протокол. Не вярвам, че хората, които работят в комисиите, не могат да смятат. В по-голямата си част са хора, които от години участват като членове на секционните комисии и изнасят на гърба си целия изборен ден. Просто трябва да са по-внимателни при попълване на данните.
- По-лесни ли ще са тези избори, предвид факта, че правилата са същите като преди няколко месеца?
- Местните избори по принцип са тежки от организационна гледна точка, защото има няколко вида избори. Масово ще се гласува с две бюлетини - за кмет на община и общински съвет, в кметствата ще са три. В София, Варна и Пловдив - и за районни кметове. Близо 70 са секциите с 4 бюлетини, не са толкова много и са само в Столичната община. За последните две години всички, които са гласували с машина, познават процеса. Не казвам, че времето ще е еднакво с това, за което сме гласували за народни представители - тогава имаше само една бюлетина. Ще има известно забавяне, но няма да е голямо.
- При определянето на номерата за местни коалиции и инициативни комитети имаше разминавания, в Бургас дори отмениха първоначалното си решение, други ОИК обаче не се съобразиха с това... Защо се получи този казус?
- Някои комисии избързаха и не изчакаха решението на ЦИК относно номерата в бюлетината. После една част от комисиите се поправиха. До известна степен тези, които не коригираха решенията си, са прави, защото участниците в изборите вече са започнали предизборната си кампания с определен номер и може би е по-добре да останат с него, отколкото да правят промяна и да объркат избирателите. Не мисля, че това ще окаже влияние върху изборния процес.
- Каква е вашата лична прогноза за активността?
- Очаквам да е поне като на местните избори през 2019 г. - около 50%. Местната власт е изключително важна за всички избиратели. Всеки се интересува кой е кмет, кои са общинските съветници в неговия град и пред кого може да постави местните си проблеми, за да бъдат решени. Моят призив към избирателите е: Гласувайте. Преди това вземете информирано решение кого да подкрепите, така че да сте сигурни, че после може да търсите отговорност от тези, за които сте дали своя глас.
CV:
- Завършила е право в Русенския университет
- Работила е като юрисконсулт в НОИ
- Била е регионален директор на Агенцията за държавни вземания и ръководител на отдел в НАП - София
- Зам.-министър на отбраната през 2008 - 2009 г.
- Член на ЦИК през 2009 - 2011 г., както и от 2014 до 2019 г.
- Участва като експерт в работата на Временната комисия за изработване на Изборен кодекс в Народното събрание през 2010, 2013 и 2014 г.
- Законодателен референт в НС
- Председател на ЦИК от 7 май 2021 г.