Зукърбърг избягва солени глоби с платен фейсбук и инстаграм
Потребителите, които предпочитат да не дават пари, ще трябва да се съгласят личните им данни да се ползват за таргетирани реклами
Фейсбук, инстаграм, тикток - всеки ден милиони хора по цял свят използват социалните мрежи, за да следят съдържанието на любимите си страници, за да си чатят с близки, да прегледат новините или просто да убиват време. Възможно е обаче скоро потребителите да плащат, за да правят всичко това. Освен, разбира се, ако не предоставят на компаниите личните си данни за таргетирани реклами.
Такъв е планът на техногиганта “Мета” - компанията на милиардера Марк Зукърбърг, част от която са фейсбук и инстаграм. Идеята е да таксуват потребителите си от Европейския съюз за месечен абонамент на стойност 14 долара, ако те не разрешат личната им информация да се ползва за персоналните реклами, които генерират голяма част от общия приход.
“Мета” се готви да таксува потребителите си и за ползване на приложенията ѝ на десктоп, твърдят двама души, пряко запознати с плановете на американската компания, пише “Уолстрийт Джърнъл”. И поясняват, че нововъведенията вероятно ще влязат в сила през следващите седмици. Тези действия компанията предприема след дискусии с регулаторните органи на ЕС, които искат да ограничат начина, по който техногигантите печелят от данните, предоставяни безплатно от потребителите.
Фейсбук и инстаграм обаче не са единствените социални мрежи, които след години на безплатно предоставяне на услуги решават, че някои от тях ще се таксуват. Причината е именно натискът от институциите за защита на личните данни върху рекламния бизнес модел. Преди седмица китайското приложение за видео тикток също обяви, че оттам са започнали тестов абонамент без реклами, но пилотният проект е само на един пазар.
Социални мрежи, които имат незадължителни абонаменти, са и снапчат и Х (бившата туитър), като тези, които плащат, имат на разположение ексклузивни функции - верифицирани акаунти, опции за персонализиран вид на инферфейса на приложението, както и по-малко реклами. Преди месец собственикът на Х - милиардерът Илон Мъск, обяви, че обмисля
да въведе “малко
месечно плащане”
за всички потребители на платформата. По думите му това е вид “борба с огромните армии от ботове”, които могат свободно да качват постове.
“Мета” пък има време до края на ноември да измисли как да се справи с решението на съда в Люксембург, според което фейсбук “не може да оправдае използването на лични данни за таргетиране на потребители с реклами”, освен ако не получи съгласието им. В решението на съда се посочва още, че компаниите трябва да проучат опцията за абонаменти. След дискусии между “Мета” и регулаторите в Брюксел, както и Ирландския орган по защита на личните данни компанията предлага абонаментите да бъдат без реклами за хората, които са склонни да си плащат, или безплатни приложения за тези, които са готови да предоставят личните си данни и да бъдат таргетирани с реклами въз основа на тях.
Планът буди недоволство у някои, според които това е търговия с основни права. “Основните права не могат да се продават”, посочва австрийският активист за защита на личните данни Макс Шремс. “Ще плащаме ли за правото на глас, или за правото на свобода на словото по-нататък?”, пита той, като допълва, че “това би означавало, че
само богатите ще могат да
се ползват от тези права,
и то в момент, когато много хора се борят да свържат двата края”. Според Шремс това е голяма промяна в областта на личните данни. И се закани, че
“ще се борим с това
нагоре-надолу по съдилищата”
Препятствията за големите компании обаче не свършват дотук. Освен решението на съда в Люксембург ЕС е в процес на приемане на редица правила, които ограничават това как големите технокомпании използват данните на потребителите си.
Влизащият в сила през март догодина закон за цифровите пазари ще наложи на големите компании да споделят данни с конкурентите си, като целта е насърчаване на лоялна конкуренция. Законът за управление на данните също ще допринесе за това, въпреки че той е насочен към технологичната сфера като цяло.
Всички перипетии за големите фирми и личните данни могат да доведат до намаляване на техните печалби. За второто тримесечие на тази година например “Мета” има приходи от 32 млрд. долара, като цели 31,5 млрд. от тях са само от реклами. Старият континент е донесъл на компанията 7,2 млрд. долара, като е вторият най-голям пазар за приложенията на Зукърбърг след САЩ и Канада.
Ситуацията за “Мета” не е особено добра и поради факта, че тя вече отнася солени глоби, свързани с използването на личните данни. През май тази година “Фейсбук”
отнесе рекордна глоба
от 1,2 млрд. евро
за нарушаване на законите за защита на личните данни, които налагат да има налице определени предпазни мерки при прехвърлянето им от Европа към САЩ.
Преди месец тикток също беше санкциониран и плати 345 млн. евро за начина, по който обработва лични данни на деца и тийнейджъри.
“Мета” вярва в стойността на безплатните услуги, които са подкрепени от персонализирани реклами, посочва компанията, допълвайки обаче, че продължава да проучва възможностите си, за да гарантира, че спазва “развиващите се регулаторни изисквания”.
“Засега нямаме какво повече да споделим”, посочват оттам в заключение.