Университетът по хранителни технологии с отлични постижения в битката срещу плагиатството
На какъв етап е въвеждането на софтуера срещу плагиатство, предоставен от Министерството на образованието и науката безплатно на българските университети и научни организации, беше темата на дискусия в Университета по хранителни технологии. Той бе домакин на семинар, който министерството организира за популяризиране на системата за антиплагиатство. В него взеха участие висши училища от страната.
Зам.-министър проф. Генка Петрова отбеляза, че въпреки трудностите и необходимостта от събирането на огромен брой доказателства за плагиатство може да се попадне под ударите на нашето и на чуждото законодателство. Затова софтуерът разполага с база данни от над 35 млн. научни източници, с които всеки труд може да бъде проверен за съответствия.
За да се случи това, е необходимо да бъдат усвоени в максимална степен 237 010 акаунта, предоставени от платформата Strikeplagiarism.com на МОН за учебните заведения, посочи продуктовият мениджър Доника Гавова. До момента регистрираните акаунти са близо 33 000, или почти 14%. В много висши училища студентите дори не знаят за системата за установяване на съответствия, а целта е те да бъдат научени да създават оригинален текст по академични изисквания.
В УХТ още от 2017 г. са въведени „Правила за плагиатство, оригиналност и автентичност на дипломни и дисертационни работи“. От средата на 2022 г. е активиран административен профил в Strikeplagiarism.com, а от миналия октомври са приети новите правила срещу плагиатството. Към момента 83% от преподавателите са регистрирали акаунти, каза доц. Борислав Миленков, преподавател по компютърни системи и технологии в УХТ. До 6 октомври 2023 г. са проверени 452 документа – 34 докторски дисертации и всички 299 дипломни работи на студенти.
Зам.-министърът проф. Петрова изтъкна, че е важно да се изгради мислене и култура за оригиналност и борба с плагиатството, за да не се говори, че българите най-често преписват. След като висшите училища създадат правила, МОН ще инициира повече срещи със студентите и техните асоциации.