Децата на звездите в семейния рекламен бизнес
- Актрисата Мона Гочев най-щедро споделя съдържание онлайн със сина си Никола и дъщеря си Леа на всякакви артикули за деца и семейства
- Дъщерята на Сашо Кадиев играе в рекламни видеа в инстаграм като истинска актриса, а тази на Орлин Павлов му партнира и в големи тв комерсиални изяви
- Момчетата на Радина Кърджилова и Деян Донков са верни партньори на майка си в инфлуенсърската работа
На 11 август губернаторът на Илинойс Дж. Б. Прицкер подписа уникален по рода си закон. Щатът влезе в историята като първия, приел законодателство, което дава право децата на инфлуенсъри да получават процент от приходите на техните родители от онлайн съдържание, в което са включени.
Това предоставя правна защита на малолетни и непълнолетни, които са включени в монетизирано онлайн съдържание като видеоклипове в YouTube или спонсорирани публикации в Instagram. Все още в останалите 49 щата, както и в света няма подобна практика - децата да имат право на дял от парите, за които са помогнали да бъдат спечелени.
По същество законопроект 1782 на Сената изменя Закона за детския труд на щата. Ще се прилага за деца, включени в 30% от съдържанието на техните родители за период от 30 дни. Средствата трябва да бъдат заделени в доверителен фонд, достъпен за тях, когато навършат 18 години или са еманципирани. Ако приходите им не бъдат запазени за тях, законът им дава възможност да съдят родителите си. Разпоредбата влиза в сила през юли 2024 г.
Очаква се топката да се завърти и всички щати да последват примера, който впоследствие да се наложи в световен мащаб.
Действително в Америка това е сериозен и проблематичен въпрос, тъй като инфлуенсърите там сериозно залагат на наследниците си в своето позициониране и онлайн бизнес, като определено много от тях прекаляват, като експлоатират невръстните си наследници.
У нас популярните лица, които се ползват и с влияние в мрежата, далеч по-обрано и съвестно включват децата си в своето платено съдържание, като основно промотират детски продукти и семейни активности. Доста наши звезди предпочитат по никакъв начин да не включват наследниците си в своите рекламни изяви, но ако законът на Илинойс ни застигне, редица инфлуенсъри ще трябва да пресмятат колко дължат на своите малки съдружници.
Надникнахме в инстаграм, за да видим кой какво е споделил през последните месеци - взимайки предвид само константни постове и без сторита.
На някои от децата определено им се удава да партнират на родителите си в тяхната “онлайн работа” и си личи, че на самите тях им харесва. Така например 8-годишната Катерина Кадиева, като истинска актриса, наследила таланта на баба си Катерина Евро и баща си Александър Кадиев, умело влиза в роли и разиграва различни сцени с татко си в инстаграм.
Второкласничката показва завиден талант пред камерата и заедно с бившия водещ на “Преди обед” изиграват любопитни скечове - промотирайки детска дебитна карта, пособия за училище на определен бранд, както и семейна травъл агенция, докато са на почивка на Малдивите.
Вярно подкрепление на баща си е и 4-годишната Елизабет, дъщерята на певеца и актьор Орлин Павлов. Момиченцето участва в негови спонсорирани публикации в инстаграм и дори в телевизионни реклами - на марка прах за пране и на голяма европейска верига супермаркети, в която е и с татко си, и с майка си Диана Великова.
Актьорите Радина Кърджилова и Деян Донков също са избрали да не крият синовете си - Христо и Йоан, които се радват на популярност в мрежата покрай своите звездни родители. Христо, който тази година е първокласник, се усмихва в инстаграм пост на майка си, а в поддържаща роля е и малкият Йоан, за реклама на бутик за книжни аксесоари ръчна изработка. В други публикации 2-годишният Йоан има централна роля, като си партнира във видео с Радина относно слънцезащитни кремове за малки и големи на световноизвестна марка, а в по-стари кадри момченцето присъства и в снимки с препоръки за бебешки продукти на българска натурална козметична линия. По-големият му брат пък е в летен пост за крем при кожни раздразнения.
Двете момчета заедно рекламират в профила на майка си миналата година и магазин за обувки, а както в нейния, така и в този на баща си Деян Донков семейно промотират матраци, възглавници и завивки на известен магазин.
Спонсорираното съдържание в профила на актьора обаче е далеч по-семпло и кадрите със синовете му в по-голям процент не гонят търговски цели.
Синът на Александра Богданска и Даниел Петканов, които са едни от най-търсените и високоплатени родни инфлуенсъри, Габриел Петканов - също е верен помощник на родителите си в мрежата. Той дори има личен инстаграм акаунт с над 97 хил. последователи. В профила на майка си Габриел рекламира магазин за иновативни детски играчки, позира заедно с нея на снимки за промотиране на луксозен хотелски комплекс и се усмихва пред обектива в пост за компания за детски дрехи.
В профила на баща си Даниел Петканов пък момчето кара най-продавания велосипед с ремъчно задвижване в света - изненада за него от компанията, която внася в България, конкретната английска марка велосипеди, фокусирани само върху децата.
Наследниците на Евгения и Ваня Джаферович също имат изяви в техните инфлуенсърски ангажименти.
Леа и Бо често озаряват постовете на родителите си. При известната гримьорка момчето има участие в промотиране на игра на световен бранд близалки, а със сестра си се включват и във видео за най-висок клас персонализирана козметика.
В профила на баща им Ваня Джаферович Бо и Леа като пълни отличници участват в спонсорирано видео за кампания за рециклиране на една от най-големите вериги магазини за хранителни стоки в Европа. Най-малкият Джаферович работи за татко си и с публикация в платено партньорство с известна верига ресторанти за бързо хранене, промотирайки тяхното детско меню. Цялото семейство Джаферович заедно също така рекламира планински хотел и други семейни активности и фемили френдли продукти.
Актрисата Мона Гочев, съпруга на оператора Радослав Гочев, може би най-щедро споделя съдържание с участието на 4-годишния си син Никола и дъщеря си Леа, която се роди този януари. Благодарение и на двамата тя рекламира в своите канали всякакви детски стоки и продукти на различни марки - витамини, пробиотици, играчки, козметика, храни, фотоалбуми и какво ли още не, трудно е дори да се проследят.
На нейния фон трудно други известни майки могат да изпъкнат с публикации с децата си.
Далеч по-премерено и скромно например публикува и Мис България 2013 Нанси Карабойчева, участничка в девети сезон на “Фермата”, която има двама синове - 3-годишния Матей и 2-годишния Йоан. В своя инстаграм профил тя споделя семейни снимки със съпруга си волейболиста Добромир Димитров и момчетата, които основно не гонят комерсиални цели. Но понякога на някои кадри от техни почивки тя отбелязва определени хотелски комплекси. Заедно със синовете си миската рекламира в постове с отбелязано платено партньорство бранд за памперси и промотира сайт за изработка на снимки онлайн.
Популярна минизвезда в социалните мрежи е и Амая Шопова - дъщеричката на Теа Минкова и Наум Шопов. Двамата неведнъж са говорили за отговорността към съдържанието, което публикуват, и особено за това с участие на тяхната наследница, както и за намерението им след време да ограничат нейната роля в техните социални изяви.
Засега обаче това не е така, макар и рекламните публикации да са малко. В профила на актьора и водещ Наум Шопов момиченцето последно участва заедно и с майка си във видеопост за приложения за обработка на снимки благодарение на конкретен модел мобилно устройство на голям технологичен бранд. В инстаграм акаунта на Теа тригодишната госпожица може да се види в публикация за марка дървени образователни играчки, пъзели, проходилки и т.н., както и да готви в кухнята заедно с майка си във видео, което промотира супермаркет с бърза доставка до врата.
Ако трябва да се направи някакъв извод, изхождайки от посоченото в закона в Илинойс за заплащане на децата при участие в 30% от съдържанието на техните родители за период от 30 дни, може да се каже, че повечето наши звезди няма да имат големи задължения към наследниците си. Поне засега…
Но всъщност притесненията с използване на децата за комерсиални цели не трябва да са толкова финансови, колкото морални.