Въвеждане на необлагаем минимум може да отложи заместването на лева с евро
Два проблема с промените в данъчните закони налагат бърз коментар: а) въвеждането на 15% данък върху печалбата на глобалните компании и б) очакваната парламентарна активност на БСП, профсъюзи и недалновидни икономисти за демонтиране на системата за равни (плоски) подоходни данъци в България.
По повод първата идея Ричард Ран писа, че тя е толкова лоша, че не е за вярване, че някой правителствен водач, ще я подкрепи, да не говорим за правителствата на 130 страни. Несъстоятелността тук е в следните обстоятелства:
- През юли 2021 г. служебният тогава министър на финансите Василев прокара - без разчети и обсъждане - подкрепа на България за тази инициатива на Г-7;
- Сега промяната ще се обосновава с присъединяването на страната към ОИСР, макар такова изискване да не съществува;
- 15-процентният данък задържа пазарния дял на тези компании и ги защитава от конкуренция, защото всички нововъзникващи, включително регистрирани в България, ще навлизат на глобалния пазар при поне 50% по-лоши данъчни условия;
- Той вреди на конкурентността на Европа, но и на бюджетите на българските правителства – България, според едно изследване на групата на „Зелените“ в ЕП от 2020 г., е единствена страна в ЕС, където тези и всички международни компании плащат данък в пълния изискван по закон размер.
Вторият проблем е самото обсъждане на проектозакон данъците. Опозицията няма да пропусне да внесе свои изменения, които:
- Въвеждат необлагаем минимум (вероятно на равнището на МРЗ), което ще рече, че: а) системата за равен данък, работила ползотворно от 2007-2008 г. насам, се разгражда, и че: б) рискът от спад на бюджетните приходи е вероятно над 2 милиарда лева. С всички произтичащи от това последици, включително отлагане на заместването на лева с евро.
- Мнозинството може да засили или намали рисковете от дестабилизация на публичните финанси на България, според решенията, които отстоява и в областта на разходите, субсидиите (компенсациите), социалната политика, МРЗ и непреките данъци. При ДДС вдигането на прага за регистрация е полезно за икономиката решение. При акцизите и квази данъците (спазването на административни изисквания и работа на държавната и общинска администрация), МРЗ и субсидиите развитията най-вероятно ще са вредни.
От фейсбук