Колко промила зад волана да пращат в затвора?
- 0,5 или 0,8 промила да е фаталната граница - как е при съседите
- Може ли дрегерът да те уличи и без да си пил
- Все още може и мъртвопиян да откаже тест и да избяга от наказателна отговорност
МВР заяви, че предлага промяна в Наказателния кодекс - да се носи наказателна отговорност при наличие на алкохол в кръвта над 0,5 промила. В момента наказателна отговорност се носи при алкохол в кръвта над 1,2 промила - лишаване от свобода от една до три години и глоба от 200 до 1000 лева. В практически всички случаи
се стига до условно наказание,
ако няма друго извършено престъпление с присъда преди това.
Не бива да забравяме, че ако някой е осъждан за управление с над 1,2 промила, той ще носи наказателна отговорност и ако управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта си над 0,5 на хиляда – затвор от една до пет години и глоба от 500 до 1500 лева.
Главният секретар на МВР каза, че според него допустимият праг за употреба на алкохол е 0,2 промила. Тоест от 0,2 до 0,5 промила да се носи административнонаказателна отговорност.
Той се похвали, че след въвеждането на мярката за конфискация на автомобили при алкохол над 1,2 промила в кръвта досъдебните производства от 438 през август са паднали на 138 през септември.
Конфискацията е правилна мярка, но при интерпретацията на тези данни не бива да се забравя, че
през август се пътува доста повече,
а и месец септември не свършва на 20 септември.
МВР посочи, че прагът за наказателната отговорност едва над 1,2 промила не съответства на световната практика. Но все пак да видим каква е тя въобще за носенето на отговорност при употреба на алкохол.
В повечето щати на САЩ не се носи никаква отговорност до 0,8 промила. Но за водачите на товарни автомобили, автобуси и таксита е 0,4 промила. За младежи под 21 г. алкохолът е забранен.
След това се започва с административна отговорност – задържане за един или няколко дни в арест на полицията. Но употребата на алкохол над допустимото има последици, подобни на наказателната отговорност - остава за цял живот в електронното досие на нарушителя и му пречи за много неща.
Затвор се постановява съобразно конкретна преценка при управление след употреба на алкохол или при повторно нарушение.
В Австрия границата е 0,5 промила, но за ненавършили 20 г. и за шофьори на товарни автомобили, автобуси и таксита е 0,1 промила.
В Нидерландия е 0,5 промила, но е 0,2 за шофьори със стаж до 5 г. и за лица под 24 г. възраст.
В Гърция е разрешено до 0,5 промила, но за начинаещи шофьори границата е 0,2 промила.
В Сърбия границата е 0,2 промила, а за управление на товарни автомобили, автобуси и таксита е 0 промила.
В Румъния е 0 промила, т.е.
нулева толерантност за всички.
В Турция е 0,5 промила и 0,2 промила за водачи на товарни автомобили, автобуси и таксита.
В различните държави наказателната отговорност за управление след употреба на алкохол се носи при различни условия – количество на алкохол в кръвта, начин на шофиране, клинични прояви и др.
Да, правилно е да не се кара след употреба на алкохол. Но нека не забравяме, че при различните хора има нормално наличие на алкохол в кръвта.
Поради противоречивите статии по въпроса какво е естественото съдържание на алкохол в кръвта, без да има употреба на алкохолни напитки, ще цитирам какво ми отговори ChatGPT+: При нормални обстоятелства естественият BAC на човек, който не е консумирал алкохолни напитки, е много близо до нула. Въпреки това е важно да се отбележи, че някои фактори могат да причинят малки, измерими нива на BAC дори без консумация на алкохол. Тези фактори могат да включват определени медицински състояния, излагане на определени химикали или продукти и дори консумацията на определени храни, които съдържат следи от алкохол.
Уредите също дават отклонения. Възможни са и злоупотреби с дрегерите с цел прибиране на подкупи при твърде малка разрешена наличност на алкохол в кръвта. Затова повечето законодателства по света допускат наличие на определено количество алкохол, без да се понася наказание. Алкохол в кръвта до 0,3 промила практически не оказва съществено влияние на управлението на автомобила. За управление на товарни автомобили, автобуси и таксита, както и за шофьори със стаж до 3 г., а също и за ненавършилите 23 г.
може да се въведе 0,2 промила,
което на практика ще представлява нулева толерантност.
В правото има един основен принцип – не бива от липса на каквато и да е отговорност да се отива направо към наказателна отговорност. В съответствие с преобладаващата световна практика е наказателна отговорност да не се въвежда под 0,8 промила. Отделен е въпросът, че административната отговорност трябва съществено да се завиши и промени. Или да бъде процент от стойността на колата, или -
задържане за 24 часа в поделенията на МВР
Последното не може да се въведе веднага, защото трябва да се построят арести, където да не се нарушава здравето на задържаните. А и в момента просто няма достатъчно арести. Но доколкото си познавам държавата, тези неща няма да станат в близките 10 г.
Неведнъж съм писал, че трябва да се носи наказателна отговорност от лица, които откажат да им бъде направен тест за алкохол или наркотици.
И след промените в НК наказателна отговорност не се носи при отказ да се направи тест, ако преди това липсва административно наказание, свързано с управление при употреба на алкохол или наркотици. А може да си карал и мъртвопиян с 4 промила алкохол, т.е. да управляваш машина за убиване. Не виждам никаква логика, освен може би страх у политиците, които са си оставили вратичка – един вид отказали са,
защото някой иска да ги натопи
например. Крайно време е да се сложи край на липсата на количествено изследване за употребата на наркотични вещества. Става въпрос за тези, които се изписват след рецепта и които имат ограничено действие – например успокоителни с действие до 10 или 30 ч. Но следи от тяхната употреба могат да се открият и до 1 месец след употребата им. В цивилизованите държави това е практика!