Живодар Терзиев: Няма причина за оптимизъм, че горивата ще са по-евтини през зимата
Работи ли рафинерията в Бургас, в България ще има достатъчно количества, смята председателят на Българската петролна и газова асоциация
- Отшумява ли лятното поскъпване на горивата, г-н Терзиев?
- Обективно погледнато, летният сезон премина при цени, по-ниски от тези през първите дни на есента. Най-правилната оценка за пазара и цените през това лято е, че бяха нестабилни. Но стръмното им повишение през септември очерта нерадостно бъдеще и стресира потребителите за предстоящия зимен сезон.
-А какво предизвика поскъпването - по-голямото потребление или имаше и други фактори?
-Повишението на продажбите през бензиностанции не означава задължително увеличение на общото потребление на горива. Вероятно има промяна на навиците на клиентите, които затвориха своите ведомствени пунктове за зареждане и се насочиха към бензиностанциите. По-големите продажби дойдоха и от увеличените трансгранични зареждания и клиенти от граничните райони. Не е за подценяване и фактът, че в България вече има индустриалци, които управляват умно и предвидливо своите доставки. Те инвестират в суровини, материали, енергия, когато техните цени са на подходящи нива, а ги потребяват в следващи периоди. Това също води да увеличение на потреблението на горива при ниските ценови нива, но ще се компенсира до края на годината.
Иска ми се да вярвам, но не мога да подкрепя тази вяра с аргументи, че това увеличено потребление е заради ръста на икономиката. Това би означавало, че ще се запази и даже мултиплицира в следващите години.
- Ще продължи ли поскъпването на горивата и до какви нива?
- По всичко изглежда, че тенденцията е към увеличение. Колко дълго и до какви нива, можем само да предполагаме. Днес вече сме свидетели на
45-дневен постоянен ръст на цените по борсите,
негативни геополитически новини, настъпващ отоплителен сезон. Всичко това е придружено с липса на предлагане на нефтопродукти за нашия регион.
Въпреки всичко това в България няма проблем с намирането на горива. Нещо повече, те са на най-ниските цени преди данъци в региона. Основен “виновник” за това е рафинерията в Бургас, която работи. Можем мотивирано да предположим, че ако рафинерията продължи да е обезпечена със суровина, България ще е защитена от дефицит.
Но погледнато в перспектива до края на годината, през фактите от пазарите днес нямаме причина за оптимизъм за по-евтина по отношение на горивата зима.
- Дава ли отражение на пазара поемането на пристанище “Росенец” от държавата?
- Рано е да се дава еднозначна оценка, но със сигурност от промяната на оператора няма да се умножат доставчиците на нефт, няма да се увеличи количеството, няма да се създаде повече конкуренция в сектора.
Вероятно приходите за държавата ще са повече, но с това и ангажиментите и проблемите. В България ползвател на нефт е само “Лукойл Нефтохим Бургас”. Всички останали участници на пазара внасят готови продукти.
По-съдържателно и далновидно би било да се работи за осигуряване на по-лесни, по-евтини и по-бързи възможности за внос през други портове, в т.ч. изграждане на такива, удълбочаване на наличните. Трябва подкрепа при изграждане на резервоари към складовете по пристанищата, обезпечаване с жп инфраструктура и допълнителни вагони, локомотиви.
- А какъв ще е ефектът от предсрочно прекратяване на дерогацията за руския петрол? Има различни анализи, някои сочат, че горивата ще поскъпнат с не повече от няколко стотинки. Вие какво мислите?
- България разполага с армия от специалисти по темата. Анализите на тези експерти са толкова противоречиви, че няма как да приемем същите за обективни, да не кажа, че по-скоро са политически мотивирани.
Изключването на България от забраната за ползване на руски нефт бе правилно през 2022 г. Дали това стратегически правилно решение бе използвано и управлявано максимално добре до днес, не бих дал оценка.
При прекратяване или предсрочно преминаване на работа с неруски нефт цените ще се повишат. Остава въпросът доколко е приемлив нефт, получен през руски пристанища, с произход Каспийския регион, което ще даде стабилност на доставките.
Най-доброто за България и потребителите в тази ситуация е поетапно увеличение на процента неруски нефт в рамките на периода на дерогацията. Само така ще се предотврати еднократно и стръмно поскъпване.
- Има ли готовност всъщност бургаската рафинерия да работи изцяло с неруски петрол?
- Всяка рафинерия ще работи дори с нефтени отпадъци - масла, катрани и смоли, но с променена ефективност, качество на продуктите, разходи и прочее.
Всяка промяна на суровината води до промяна в продукцията.
Най-лесно е да се премине към подходяща каспийска суровина,
която би била близка по показатели и получена на същото място. Настройка в инсталациите, адаптационен период за постигане на стандартна ефективност ще са необходими, но по тази причина получихме 24 месеца отсрочка.
- Има ли възможности за внос и на какви цени?
- Предлагането на готови продукти извън такива от Руската федерация в региона на Черно море е слабо, да не кажем нулево. Ако рафинерията работи с натоварване над средното, недостиг в България няма да има. Рафинерията в Бургас трябва да работи, има ли риск да спре, не само България, регионът около нас ще изпита сериозен недостиг.
Дерогацията създаде редица проблеми и дисбаланси на участниците в пазара извън лидера и рафинерията. Вносителите и складодържателите, притиснати от ниските цени на вътрешния пазар, проектирани през дерогацията, преустановиха търговските си договори за доставки от други източници, намалиха до минимум обемите на обработка през складовете, което определя недобро бъдеще. А това догодина ще е проблем за потребителите и държавата.