Екостикерите пазят от измами, а някой все ги маха
За 3 лева икономия искат да скрият информация за техническата изправност пак да има превъртени километражи, мръсен въздух и да не се пътува спокойно в чужбина
Всички автомобили до 3,5 тона трябва да имат стикер с чип, достъпен за четене през камери от контролните органи на всички държави в ЕС. Чипът трябва да съдържа информация за важни параметри и нещо като
пътна книжка или втори регистрационен номер
Това предписва европейска директива още от 3 април 2016 г., допълнена през 2021 г. Тя въвежда строги правила за технически преглед на автомобилите. България въведе т.нар. екостикер, който замени правоъгълното картонче за технически преглед през лятото на 2021 г. , изпълнявайки предписанията и създавайки гаранции за безпроблемно пътуване на българи зад граница. Само година след това обаче започнаха опитите тази форма на контрол да бъде отменена, вместо да бъде надграждана.
Парадоксът е в това, че един от вносителите на поправка в Закона за движение по пътищата за отмяната на всички стикери е бившият министър на електронното правителство, а сега депутат от ПП-ДБ Божидар Божанов. Вместо да защити дигитализацията на ценна информация, той написа пост във фейсбук, за да съобщи, че по негово предложение не само отпада стикерът за “Гражданска отговорност”, но и се въвежда ограничение за въвеждане на такива с подзаконов акт, като така на практика се премахват всички лепенки от предното стъкло.
Цялата кампания против стикерите разчита основно на това хората да въздъхнат с облекчение, че няма да търкат стари картончета от стъклата, за да лепнат на тяхно място следващото. И най-вече да се надяват, че техническият преглед ще поевтинее.
Но тук за икономия от едва 3 лева ще се загуби ценна информация за безопасността на колата
А ползата от екостикерите е ясна. Едновременно с това характерът на информацията в тях подсказва кой иска да я няма или поне да не бъде дигитализирана на едно място, а да остане разпръсната по институции без връзка помежду им.
Чипът в стикера има данни за техническата изправност, за реалната екологична категория, за номера на разрешителното за пункта, извършил проверката, идентификационен номер, номер на рамата, регистрационен номер, показание на километража.
Тази информация може да бъде прочетена от камери, дори табелата на возилото да е зацапана или съвсем да липсва. Това означава, че една такава камера може да замени няколко в пъти по-скъпи, които се монтират на големите кръстовища например.
Ако системата на екостикера работи с пълен капацитет, това означава, на първо място, че вносители още отсега ще трябва да пресметнат, че търсенето им ще се свие, защото ще дойде време, когато
цапащите въздуха автомобили няма да бъдат допускани в централните зони на градовете
Търговците ще трябва да преразгледат ценовите си оферти за коли втора ръка и поради друга причина. Щом като чипът носи информация за реално изминатите километри от колата, надали бъдещи купувачи с охота ще плащат скъпо за автомобил, изминал в пъти повече километри, отколкото продавачите твърдят. Всеки знае, че проблемът с манипулираните километражи е масова практика, а стикерът предлага решение, което може да я прекрати.
Пак купувачите на стари коли могат да получат информация за истинската техническа изправност. А това е важно, защото повредена кола може да е причина за катастрофа с тежки последствия. Пак от информацията в чипа ще стане ясно редовно ли е минавала на технически преглед колата, която ще купува, и какво е показвал той, кой го е правил, изпълнени ли са предписанията, ако е открит проблем.
Наличието на стикер с информацията ще сложи край на прегледите фантоми, защото става пред камера, записите от нея се пазят 6 месеца, а данните заедно със сканирано изображение на рамата със съответните номера се прилагат към записа. Това прави
невъзможно минаването през технически преглед на возила, които преди дори физически не са стигали в пункт
Защото няма сервиз, който да рискува разрешителното си за работа, дори срещу някой и друг лев на черно.
От статистиката за технически прегледи става ясно и колко от тях в момента са уж истински. За година са извършени 2 967 599 прегледа. При тях са засечени 50 504 случая, които са определени като съмнителни, защото автоматичният четец не е разпознал данните. За тези съмнителни случаи служителите на “Автомобилна администрация” трябва да направят допълнителни проверки. Само че липсва информация дали това е направено и какво е последвало като санкция.
Движение на коли с фалшиви регистрационни номера и без технически преглед също няма да бъде възможно
при пълноценна работа на екостикера. Дигитализираната информация ще покаже дали на територията на една държава по едно и също време има две коли от един и същ модел и марка с еднакви номера. Така ще е ясно, че едната регистрация е менте. Спирането на тези и подобни измами може да предотврати тежки съдебни спорове и куп други последици.
Застрахователните компании, които поделят със собствениците рисковете от катастрофи, също искат обективна информация за техническото състояние и екологичната категория на автомобила, за който може да им се наложи да плащат щети. Отпадането на екостикера ще ги лиши от нея.
Той ще облекчи и работата на следователите за откриване на избягали от произшествие шофьори, а наличните камери не разчитат номера на колата, защото случайно или нарочно е замърсен или просто защото е тъмно.
А за всеки, който иска да пътува в чужбина, без да се притеснява, че местни или централни власти ще му спрат автомобила, стикерът гарантира това. Ако го няма, в държавите, които са въвели директивата, ще му лепнат такъв на предното стъкло още на границата.
Срещу въпросните ползи противниците на екостикерите вадят популизъм
Той бе формулиран още от бившия транспортен министър Николай Събев, който пръв поиска отпадането им. Cпopeд нeгo пocтaвянeтo нa oтличитeлeн cтикер нa пpeднoтo cтъклo нa кoлaтa ocкъпявa и yтeжнявa пpoцeдypитe пpи пpeминaвaнeтo пpeз гoдишeн тexничecки пpeглeд. Проверка на “24 часа” показа, че въпросното оскъпяване е едва 3 лева.
Вторият аргумент - да се внуши на притежателите на стари коли, че едва ли не веднага всички общини ще ги спрат. Първо - това няма да е така, и второ - цапащите коли не трябва да са навсякъде, защото всички дишаме един и същ въздух.
Разбира се, споменава се и любимата дъвка - създавали условия за корупция. Което звучи нелепо, при положение че стикерът съдържа дигитализирана информация, специални софтуери мерят количеството изгорели газове, а не хора, податливи на някой лев на ръка.
Тежката артилерия на аргументите “против” е плашилото - с чиповете ще ни следят, а в тях има информация не само за колата, а и за собственика, така някой може да злоупотреби с нея. Което не отговаря на истината.
В чиповете няма никаква информация за собственика
- нито ЕГН, нито номер на улица, нито години, нито каквото да било друго, категорични са експерти. В него има само ценна информация, която гарантира техническа изправност и доказва, че прегледът е реален, а не по документи.
Експерти посочват още ползи от стикерите, ако системата, вместо да се отмени, се надгради. Например митниците могат да получат информация за коли с рискови стоки още при влизането им на наша територия, контролни органи могат да получат точна информация колко километра е изминала учебна кола с бъдещ водач в нея.
Дали парламентът в крайна сметка ще реши тази информация да не съществува в дигитализиран вид и да не бъде полезна, вече зависи от депутатите.
Ангел Попов: С тях се слага край на колите фантоми
Ако полицията имаше данни за автобуса, убил двамата полицаи, щяха да го спрат още на границата, защото е с фалшиви номера, посочи бившият зам. транспортен министър
- Парламентът ще обсъжда поредното предложение за отмяна на т.нар. екостикери, г-н Попов. Кой толкова иска да ги няма?
- Много правилно казахте т.нар. екостикери, защото те не са само такива и дори не са главно такива. Вярно е, определят екологичната категория на автомобила във връзка с бъдещите нискоемисионни зони в градовете. Но основното им предназначение е друго. В пункт за технически преглед вече не може да влезе автомобил фантом. Такъв, който не е същият по талон, марка, модел и шаси, а е близък до цвета, може да не е близък и до модела. Такива автомобили преди стикера, успешно “минали” преглед, бяха минимум по 100 000 всяка година. Например - вътре вместо форд има фолксваген и никой не проверява шасито и километража. Този чип с тази информация всъщност дразни един човек, който казва, че от него могат да се извлекат данни. На наш въпрос какви, дава смехотворния отговор - например номера на шасито. Ами тази информация е изписана за всеки автомобил на предното му стъкло.
- Той е въведен по силата на евродиректива, а не по нечий каприз, нали?
- Точно така. В директивата, която е за техническите прегледи, изрично е записано, че на видно място на автомобила трябва да има някакъв дигитализиран документ или стикер, чрез който всеки контролен орган може да проверява изправността на движещия се автомобил, без да го спира. А у нас в момента в транспортна комисия с тези и други въпроси за пътната безопасност се занимават някакви хора, които определят да има или няма стикер, колко конски сили да управляват младите водачи, в какви часове на денонощието. На въпрос чели ли са наредба 32 и защо, вместо да надграждат тази система, която е за контрол над техническата безопасност, искат да я отменят, отговор няма.
- Посочете други полезни ефекти, заради които е добре да ги има?
- Знаете ли колко много водачи умишлено си зацапват регистрационния номер на колата и тогава нито го хващат камерите на КАТ, нито го виждат патрулките. Ще се учудите, но е масово. И си правят пътни нарушения всякакви. Не ги хващат и камерите на нашия “тол” в кавички. В кавички, защото той не работи по никакви правила. А вграденият чип в стикера може да бъде разчетен от обикновени камери, дори да мине покрай тях със 120 км. И дори номерът му да е невидим с просто око от мръсотията или по друг начин.
- Въведен ли е в други държави и работи ли там?
- Аз например в момента съм в Турция. Изпращам ви снимка на стикера, който още на влизане ми лепнаха на предното стъкло. През него ще ми вземат таксата за изминато разстояние, ще проверяват автомобилът къде се намира, през него вече са установили дали колата е технически изправна, дали е с истински номера.
- От информацията в чипа ли идва наименованието “Втори регистрационен номер” и “Пътна книжка на колата”?
- Да. Той съдържа дигитализирана пълна информация за автомобила - кога е произведен, какви технически прегледи е минал, колко километра реално е изминал, номер на шаси и т.н. Тази информация могат да я разчетат достъпни като цена камери, дори и при висока скорост, дори и при умишлено или случайно зацапан номер. Тази информация позволява на територията на държавата да няма две коли с еднакви номера. Това е пътна книжка, всяка кола трябва да я има. Знаете ли, че ако полицията можеше да провери стикера на автобуса, който уби двамата полицаи, още когато той тръгва, щяха да разберат, че е с фалшиви номера. И щяха да го спрат много по-рано. А този, който уби двете момичета на “Черни връх”, ако имаше екостикер на стъклото и институциите си вършеха работата, веднага щеше да се разбере, че колата е без технически прегледи, с фалшиви номера, пренабито е всичко и няма право да бъде на пътя.
- А защо тогава беше наречен екостикер?
- Защото той слага началото на информация, която трябва да влезе в пътната книжка за автомобила. Всички пунктове за технически преглед отдавна трябваше да бъдат вързани в единна система, която да показва стойностите онлайн във всички пунктове - на газанализаторите и спирачните стендове, които да отидат в Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” и автоматично да се определя екологичната група. Решение за определяне на зони в градовете, в които да не влизат коли , които цапат въздуха, трябва да вземат общинските власти, на базата на тази реална информация.
- Имаше опасения за цените на годишния технически преглед…
- Противниците на стикера казват, че той повишил цената с 20 лв. Пълна лъжа. Повиши я с три лева. В момента на която и да е бензиностанция кафето струва 4 лева. Срещу 3 лева отгоре да могат да се спират технически неизправни автомобили, някои от които дори без да имат регистрационен номер, много ли ви се струва? Знаете ли, че в България се движат хиляди автомобили с неистински номера? Знаете ли, че са опасни за движението? Не мога да разбера тези хора, които искат отмяна на стикера - предполагам, че има интерес: или корпоративен, или политически. Вместо да надграждат тази система.
- Как може да бъде надградена?
- С най-различни приложения - например през него може да се проверява колко километра е изминал учебният автомобил, всякакъв друг автомобил. Как е поддържан той през годините.Техническият преглед е важен и е една от причините за тежките ПТП-та. Чипът е нещо като втори регистрационен номер на колата. Той е единственият начин, при който дигитално се записва изминатият път, километражи манипулации са невъзможни. В Европа при установена манипулация има тежки наказания, при повторна има и затвор. Това е готова работеща система за дигитален контрол, която обаче е заплаха за толаджиите.
- Защо пък за тях?
- Защото системата не работи. Защото нито един от 100-те вкопани кантара за толсистемата не работи, проверете си го. Системата, за която се похарчиха немалко пари, не работи. Но се чуват гласове тя да замени стикера.
Диана Русинова: Тази система работи, трябва да се надгражда, вместо да се руши
Екостикерите за колите не са желани най-вероятно от хора, които имат интерес да се изгражда нова такава система и пак да се платят едни пари, или хора, които са идентифицирали, че други системи не работят толкова добре.
Само по себе си наличието на стикер не може да намали риска от произшествия и инциденти. Но такъв стикер е част от цяла система, която се опитва да подобри техническите прегледи, като удостовери по-коректно, че колата е изправна.
Масова практика е да се превъртат километражи при вноса на коли втора ръка. Една от идеите за въвеждането на стикера е пресичането на тези измами.
Всъщност става дума за дигитализирана информация, която съдържа пълната история на автомобила. На практика е втори регистрационен номер с информация за номер на шаси, история на техническите прегледи и реален километраж. Не съм чула официално да се събира подобна информация през други канали, например от толсистемата, а и според мен това е невъзможно. Толсистемата не чете достатъчно адекватно регистрационните табели, докато това при стикера е напълно възможно. За да бъде прочетен един регистрационен номер, той трябва, на първо място, да е видим и да бъде засечен с камера. Тези камери струват много пари. Давам пример - камера, четяща стикера, струва 200-400 лв., а такава, която чете регистрационните табели, в пъти повече - поне 30 000-40 000 евро.
Пълни спекулации са твърденията, че в стикера се съдържа информация за собственика, която го излага на опасност. Чипът съдържа техническа информация, и то само за превозното средство - година на производство, километри, кога е минало на технически преглед, къде е направено.
Кампанията срещу стикерите ми изглежда като чисто български патент. Ако нещо работи, хайде да го очерним. Дори Европа ни е признала, че тази система работи много добре и е за пример. И трябва да се надгражда, а не да се руши. Ако приемем, че толсистемата се притеснява, че ще стане безсмислена, това не означава, че трябва да разрушим една работеща система само защото някой иска да изкара едни пари.