Васил Симов: Олиото се задържа и дори поевтинява, горивата обаче ще поскъпват още

17.09.2023 20:59 Христо Николов
Васил Симов СНИМКА: Архив

Всеки има достъп през компютър или телефон директно до сесиите на борсата, казва шефът на Софийската стокова борса

Васил Симов е основател и дългогодишен ръководител на Софийската стокова борса. Бил е и изпълнителен директор и председател на борда на директорите на СиБанк, а между 2011 и 2022 г. - и изпълнителен директор на Българо-американската кредитна банка.

- Господин Симов, тази есен се случи нещо интересно – фермерите ожънаха пшеницата, прибраха слънчогледа, но не желаят да ги продават заради ниските им борсови цени. Прави ли са да постъпват така?

- Цената на слънчогледа в момента е доста по-ниска от миналогодишната. Сега е 450 евро на тон по борсите във Франция и Украйна. Миналата година по това време бе с почти 50% по-висока, защото Украйна, която е най-големият производител на слънчоглед в света, нямаше големи количества.

Фермерите са прави за себе си, че се стараят да задържат в складовете суровината, вместо да я продават. Има една долна граница, под която не могат да паднат, защото трябва да покрият поне разходите си.

Хубавото сега е, че цените на слънчогледа се задържат на едни и същи нива вече няколко месеца. Това доведе и до задържане и дори спад на цената на слънчогледовото олио. Ако сравним началото на септември тази година и миналата, ще видим, че олиото, което също е борсова стока, е поевтиняло с около 40% в световен мащаб. При слънчогледа също се очаква добра реколта и няма основания да се очаква поскъпване.

- В България също има поевтиняване на олиото в сравнение с миналата година, но не се ли дължи това на вноса на евтин украински слънчоглед? Който май ще секне, като няма зърнено споразумение.

- Ако говорим само за България, да – българските производители на слънчоглед бяха подложени на натиск заради внос, макар че никой не признава, че е имало такъв внос. По-скоро се говори за транзитно преминаване на количества през страната ни и през Румъния.

Но трябва да се има предвид нещо – от отгледаната и прибрана в България реколта от тази култура почти две трети са за износ. И когато по някакъв начин у нас се внесат количества от чужбина, предлагането става доста по-голямо от търсенето. Което сваля цената. Това е добре за потребителите, но лошо за производителите.

- Ами нека тогава изнесат произведения слънчоглед в страни, в които ще спечелят от това. Производителите на олио обаче твърдят, че земеделците държат количествата и не им ги продават на актуалната за момента цена.

- Те това и правят – изнасят. Но ние сме подложени на една свирепа конкуренция в Черноморския регион, защото всички държави около нас са също огромни производители на слънчоглед, който се стараят да изнесат с кораби през Черно море. Това правят и Румъния, и Украйна, и Русия, а все пак капацитетите на нашите пристанища са много по-малки от техните. Така че е доста сложно.

- Вие как оценявате зърненото споразумение, което май няма да се поднови въпреки срещата на Ердоган с Путин? Има ли то някакво значение за нашия пазар?

- То не се отрази особено. Когато преди няколко месеца Путин се оттегли от споразумението, котировките сякаш леко тръгнаха нагоре, но после отново се върнаха на предишните си позиции.

Защото фактът, че Путин денонсира сделката, не може да повлияе на световния тренд в ценообразуването на зърното.

Това споразумение има значение по-скоро за търговията в Черноморския басейн, защото Русия и Украйна изнасят суровините с кораби през Черно море и в това отношение са конкуренти, а техен конкурент е и Турция. Така че е добре да има някакво споразумение, за да може все пак произведената продукция да се изнесе от региона.

В последните търгове за внос на зърно, които правят Египет, Алжир и други държави в региона, се явяват украински и руски фирми.

Но на нашия пазар споразумението не се отразява особено, най-вече защото имаме добра реколта и достатъчни количества хранителни суровини. Ние нямаме проблем с изхранването, поне що се отнася до зърното.

- Софийската стокова борса как реагира на тенденциите на пазара?

- Борсата е по-скоро един обслужващ персонал. Тяхно величество клиентите, представени от своите брокери, са онези, които определят тенденциите на пазара. А ние, служителите на борсата, като почнете от мен и свършите с последния служител, просто гледаме да усъвършенстваме нашите информационни системи.

Днес всеки има достъп през компютър и телефон директно до сесиите на борсата. Веднъж седмично актуализираме протоколите от търговете. А за базисните борсови цени, които са обобщаващ индекс за движението на цените на горивата, правим всичко възможно да служат пълноценно на анализатори и широката публика, за да видят всички накъде вървят. Слагаме работни графики за всеки ден, за всяка седмица, месец и по-дълъг период.

Задачата на всяка борса по света не е да купи или продаде нещо, а да създаде условия крайните клиенти чрез техните брокери да извършват сделки.

- Каква е ситуацията с промишлените стоки? Наближава отоплителният сезон, а знам, че на пода на Софийската стокова борса се търгува дървен материал, газьол, може би и други горива, които служат за отопление.

- Тази търговия се засили напоследък и това ще се усеща все повече. Те се купуват преди всичко по Закона за обществените поръчки от възложители, които са предимно общини, нуждаещи се от тези горива. Няма особено раздвижване на цените на твърдите горива.

По-интересното е обаче с течните автомобилни горива.

- Горивата по бензиностанциите тръгнаха нагоре напоследък, вече са с по 10 стотинки над цените, по които се продаваха в разгара на лятото. Защо се случва това?

- Смея да твърдя, че от края на февруари цените на петролните продукти твърдо вървят нагоре. Ние правим едно обобщение на 14 сорта петрол – цената на тази кошница бе около 75 долара на барел през април. Сега е 80, дори 85 долара. Така че има чувствително увеличение в рамките на тези месеци. Очаквам с напредването на есента и зимата трендът да продължи да е нагоре.

Лично аз не смятам, че може да обвиняваме български търговци или дистрибутори на автомобилни горива, че надуват цените, просто такава е тенденцията. Все пак през зимата има едно по-засилено търсене на горива за отопление, докато пикът в потреблението на автомобилните горива е по-скоро през лятото. Имали сме години, в които през есента и зимата има затишие в цените на автомобилните горива.

 

Други от Интервюта

Андреа Бочели: Трудно мога да опиша щастието да пея с децата си

Още помня емоцията от първия ми концерт в София през 2006 г. и българската публика - толкова жива и топла, казва световноизвестният певец Изкуството, насочено към доброто

Доц. Мариана Тодорова: Вече не сме пазар с евтин труд, с нормални доходи и тук може да се живее като в успелите страни

Това, което ни пречи, е липсата на солидарност и интегритет като общество Корупцията на ниските нива показва, че сме склонни към нихилизъм и заобикаляне на правилата Образователните системи в цял

Владимир Темелков: Иде краят на хартиените услуги в община Пловдив, минаваме онлайн

Скица за имот ще става за три дни, а не за 45 и ще струва 50 лева вместо 200, уверява заместник-кметът по дигитализацията Владимир Темелков е заместник-кмет по дигитализация, европейски политики

Кметът Петър Неделев: Стамболийски е община на младите и работещите, но с грижа към възрастните и инвестициите

Ремонтираме пътищата до Ново село, Куртово Конаре и Йоаким Груево Община Стамболийски е в сърцето на Горнотракийската низина, с обща територия от над 61,27 кв. км

Костадин Димитров: Археологически парк до открития наскоро тракийски храм ще е най-новата атракция в Пловдив

До края на годината започваме югоизточния обход от "Ягодовско" до "Асеновградско шосе", казва кметът  Практиката ми от времето, когато бях кмет на "Тракия", да се виждам с хората

>