Нови 42 трамвая, 30 тролея и 49 електробуса за 4 г. - комфорт до всяка точка в София

16.09.2023 21:30 Цветелина Стефанова
Столичани вече пътуват удобно и екологично с новите трамваи.

Имат климатици, нисък под, камери, удобства за майки с колички и хора с увреждания

42 нови трамвая, 30 тролея и 49 електробуса пристигнаха в София през последните 4 г., така стотици хиляди всеки ден вече пътуват комфортно.

“Развитието на София като съвременна европейска столица е немислимо без добре развит и интегриран обществен транспорт, който да удовлетворява нуждите на хората от мобилност по начин, най-малко вреден за околната среда. Ключов момент за постигане на европейските екологични стандарти е развитието на електрическия транспорт”, казва шефът на общинското дружество “Столичен електротранспорт” ЕАД Евгений Ганчев.

13 нови нископодови трамвая бяха доставени през 2019-2020 г. по втората фаза на “Проект за интегриран столичен градски транспорт” (по ОП “Региони в растеж 2014-2020 г.”). Те са климатизирани, с платформа за детски колички и за хора с увреждания, разполагат със стоп бутон за слизане и звукова сигнализация за незрящи. В тях има и видеонаблюдение. С доставката им всички трамваи по линия №5 вече са обновени.

За същия период дойдоха и 15 електробуса с 6 зарядни станции, закупени от общинското дружество със заем от ЕБВР. Те са част от първия етап от проекта за изграждане на 6 нови електролинии за заместването на автобусните. “Те използват най-изгодната към момента ултракондензаторна технология и притежават ЕС типово одобрение”, обясни Ганчев. Проектът включва общо 30 електробуси и 12 зарядни станции, като инвестицията е за над 14,7 млн. евро.

През 2020-2023 г. се реализира и проектът “Изпълнение на дейности за подобряване на качеството на атмосферния въздух в Столичната община чрез закупуване и доставка на електрически превозни средства за шосеен транспорт - електрически автобуси и тролейбуси” по ОП “Околна среда 2014-2020 г.”. По него бяха доставени 30 нови нископодови съчленени тролейбуса, които обслужват линиите 1, 9, 6 и 7. Те отговарят на всички европейски стандарти, климатизирани са, достъпни за трудноподвижни хора, майки с детски колички и незрящи хора. Разполагат със съвременна система за автономно придвижване с акумулаторни батерии (минимум 5 км пробег без контактна мрежа). “С доставката на новите тролейбуси се извърши окончателно обновление на тролейбусния парк , като замениха старите “Икарус”, обясни Ганчев.

По проекта са доставени и 34 нови нископодови бързозарядни електробуса с 13 станции и оборудване. Реконструираха се и 3 токоизправителни станции (ТИС) и изграждиха нови комплексни трансформаторни постове за новите превозни средства. През 2022 г. завърши ремонтът на ТИС “Юнак”, а в началото на тази - и на ТИС “Веслец” и ТИС “Слатина”.

Ключов проект е и “Изпълнение на дейности за подобряване на качеството на атмосферния въздух в Столичната община чрез закупуване и доставка на електрически превозни средства за релсов транспорт - трамвайни мотриси” по ОП “Околна среда 2014-2020 г.”. Възлиза на 97 млн. лв. и включва доставка на 29 нови нископодови трамвая. 25 от тях вече се движат. Дълги са 30 м, с климатик, платформа за качване, специални места за майки с колички и трудноподвижни хора и видеонаблюдение. Ще се движат по линии 4, 5 и 18.

С реализацията на проектите значително се повишават ефективността, качеството и сигурността на пътуванията, в същото време се намаляват нивата на вредни емисии в центъра на София, обясни Ганчев.

През 2016 г. със средства на общината бе обновено трамвайното трасе по ул. “Козлодуй”, а година по-късно се ремонтираха релсовият път и контактно-кабелната мрежа на бул. “Дондуков”. Със строителството на втория лъч на метрото бе построено и ново трамвайно трасе по ул. “Бели Дунав” и бул. “Рожен” до “София-север” още през 2009 г. Пусна се и първият етап на трамвайната линия от “Искърско шосе” през “Дружба 1” и “Дружба 2” до “Цариградско шосе”.

Ремонтът на релсовия път и на контактната мрежа по ул. “Граф Игнатиев” стана факт още през 2018 г. също по ОП “Региони в растеж”, а през септември 2019 г. бе завършен и този по ул. “Каменоделска”.

Реконструкцията на релсовия път и на контактно-кабелната мрежа от Съдебната палата по бул. “Македония” и бул. “Цар Борис III” до трамвайно ухо “Княжево” стартира през 2021 г. Инвестицията от 40,4 млн. лв. е по “Региони в растеж” и трябва да приключи до края на годината.

По-добрата свързаност между спирките и различните части от жк “Младост 2” вече улеснява жителите му, след като през 2018 г. със средства на общината бе изградено ново тролейбусно трасе - продължение на тролей №5. През май 2019 г. завърши изграждането на новото тролейбусно трасе по ул. “Бяла черква”.

Други от От страната и света

"Райънеър" намалява полетите от и до Острова заради увеличението на данъка върху билетите

Нискотарифната ирландска авиокомпания "Райънеър" (Ryanair) планира да намали с 10% полетите до и от Великобритания през следващата година, предаде ДПА

Съкилийник на обвинения за убийството в "Младост": Михал е отмъстителен и завистлив

Обвиненият за убийството на 77-годишната жена в столичния квартал "Младост", е издавал информация за съкилийниците си на администрацията на затвора. Това твърди мъж

Българка се събра със семейството си след наводненията в Испания

Светлана Ангова от 24 години живее в Испания. Бурята, която обхвана страната и погуби стотици животи, я хваща на път между България и Валенсия. Стигането до града се оказва трудно

Европейските борси приключиха седмицата с ръст на индексите

Европейските фондови борси закриха днешната си търговска сесия с ръст на индексите, започвайки позитивно месеца, като инвеститорите осмисляха обявените по-рано през деня данни за трудовия пазар в САЩ

Васил Терзиев: Вярвам, че всеки един от нас с действията си може да бъде будител и да променя за добро

"Днес е един от най-светлите български празници. Честит ден на будителите! Дълбок поклон към всички български учители, отдали се на мисията да будят умовете и душите на нашите деца

>