Димитър Дилчев: Градският транспорт в София е по-бърз, по-модерен и по-удобен

16.09.2023 17:01 Цветелина Стефанова
Димитър Дилчев

Модернизацията, оптимизираните маршрути и новата тарифна политика правят градския транспорт все по-предпочитан, казва изпълнителният директор на Центъра за градска мобилност

- Успя ли, г-н Дилчев, общественият транспорт да изравни надпреварата с автомобилите и да привлече повече пътници през последната година? Привлекателният градски транспорт е една от основните цели на София, а и на всеки голям град в ЕС?

 - През последните десетина години градският транспорт се промени осезаемо. Подмени се огромна част от подвижния състав, изграждането на метрото продължава. Ръстът на пътниците в годините преди пандемията беше устойчив. За съжаление, ковид кризата удари много тежко всички сектори на икономиката, а транспортът пострада особено силно - в първите месеци спадът на пътници бе над 70%. За радост, тенденцията отминава и през последната 1 г. броят пътуващи отпреди пандемията е почти възстановен.

Градският транспорт става все по-привлекателен благодарение на модернизацията, ускорението и оптимизацията на маршрутите, пускането на допълнителни довозващи линии, и не на последно място - новата тарифна политика, която е в сила от септември миналата година. Именно тези постоянни усилия постепенно превръщат градския транспорт в предпочитан начин за пътуване в столицата.

Извършихме над 300 конкретни оптимизации в разписанията, а реализираните по този начин икономии използвахме за пускането на 12 нови направления, осигуряващи връзка в целия град. Извършихме ускорение в движението на 70% от наземните линии, с което увеличихме експлоатационната им скорост с 25%. Оптимизирахме маршрути, разписания на градския транспорт, общината реализира серия от мерки за увеличаване на привлекателността му с цел да се намали броят на пътуванията с лични коли. А всички тези мерки, заедно с подмяната на амортизираните и остарели превозни средства, помага да пазим околната среда.

- Новата тикет система даде нови възможности. Освен 30+ и 60+ билети с възможност за прекачване имате и продукти за всяка група пътници.

- Новата билетна система даде възможност за развитие и на нови по-гъвкави тарифни политики и най-важното - по-удобни начини за покупка на превозни документи. За всички, които пътуват инцидентно, безконтактното разплащане се оказа предпочитаният начин за пътуване. И много бързо този удобен и модерен начин на таксуване набра популярност. А за всички, които пътуват редовно, новата тарифна политика даде и допълнителни възможности - като това активно ползващите градския транспорт софиянци да разсрочат плащането на годишната си карта на три вноски, младежите до 25 г. могат да ползват годишен продукт от 250 лв., а за ученици и студенти през изминалите месеци годишната карта се превърна в предпочитана. Специално внимание насочихме и към родителите, които отглеждат деца до 2-годишна възраст, те ползват карта за цялата градска мрежа само за 10 лв. на месец. Важно е да напомним на учениците и студентите, че сега е моментът да си заредят годишна карта за 180 лв.

-  Въведохте екипи от контрольори без униформи, има ли ефект? И гарантирана ли е вече сигурността на пътниците?           

- Преди повече от година експериментално започнаха работа контрольори без униформи. Оказа се, че този начин е по-удобен за работа и по-ефективен и постепенно екипите се увеличиха.

Тези мерки, всеобхватните проверки със съдействието на полицията, както и новата тарифна политика допълнително ограничиха гратиса в столицата. А видеонаблюдението гарантира сигурността на пътниците в градския транспорт, но и ни помага да правим проверки и да реагираме на всички техни сигнали, свързани с подобряване на услугата.

- Витоша е дар за София и близо с градски транспорт, стигат ли линиите?

- Все повече столичани използват градския транспорт, за да достигнат до планината. Линиите 63, 66, 123 - до лифта на Симеоново, и още линии до планината - 58, 59, 64,67, 68, 69, 70, 98,103... Има моменти в почивните дни, когато желаещите са повече, следим това и веднага включваме допълнителни автобуси, за да се пътува по-комфортно. Помислихме и за тези, които предпочитат да се разходят във Витоша не пеша, а с велосипед. Автобусите от линии 66 и 63 са с велобагажници, а на официалната страница на ЦГМ в раздел “Виртуални табла - транспорт” е обозначено в реално време кои са автобусите с велобагажници.

Над 1 млн. пътувания платени са платени с банкови с банкови карти и са спестени над 1000 км хартия

Тикет системата рязко смени начина на пътуване в градските линии и позволи на пътниците сами да определят времето, в което да си купят своя превозен документ, като се възползват от новата платформа на ЦГМ за онлайн зареждане. Дружеството успя да наложи и нови продукти като ученическата, студентската и младежките карти, които позволяват на най-младите да пътуват свободно и изгодно.

Само преди няколко месеца пътуването с банкови карти и изчезването на хартиените билетчета изглеждаше в социалните медии като мисия с провал. Днес Центърът за градска мобилност вече отчита над 1 млн. уникални пътувания с банкови карти и над 1000 км спестена хартия.

В момента на всички каси, както и през онлайн портала могат да се заредят годишни ученически и студентски карти на цена от 180 лева или месечни, ако това е предпочитаният от тях вариант. Учащите, както и студентите, които в началото на годината бяха заредили карти от 200 лева за една година, автоматично получават един месец безплатен като бонус. Той се добавя служебно и не се изисква от пътниците да посещават каса.

Билетите 30 плюс и 60 плюс, които позволяват на пътника да пътува и да сменя в рамките на определеното време различни транспортни средства, накараха много от гражданите, които рядко пътуват с обществения транспорт, да открият, че той пести много време и нерви в градския трафик и да го избират по-често.

Валидира ли се днес?

Вече има и първи печеливши от играта “Валидирай и спечели”, която ЦГМ стартира на 1 август 2023 г., а системата автоматично определи печелившите в началото на септември. Играта дава възможност на редовно използващите градски транспорт да печелят награди - безплатно пътуване в рамките на един месец, но и помага на дружеството да подобри работата си. Тегленето на печелившите се провежда в началото на всеки следващ месец. В играта участват всички, които имат персонализирана Sofia Sity Card, и са направили поне 40 валидации с нея в рамките на календарния месец

За целите на изтеглянето на печелившите участници в играта се обработват анонимно само номерата на персонализирани Sofia City Cards на гражданите, без идентифицираща лична информация. Печелившите номера на картите се публикуват във фейсбук страницата, както и на официалния сайт на ЦГМ.

Участвайте и спечелете месец безплатно пътуване – лесно е!

Повече информация ще намерите тук:

https://www.sofiatraffic.bg/bg/common/1419/

Други от Интервюта

Красимира Стоянова: Поръчката за превоз на пътници с влак ще е разделена на три – София-Бургас, София-Варна и по останалата мрежа

Дошло е време за промяна в железопътния транспорт - не казваме, че някоя линия е предназначена за определен превозвач, а създаваме условия за отваряне на пазара

Моята любов! Когато я видях да лежи, сякаш спеше - изморена от бягане, а не мъртва. Нямаше по-добра майка от нея

Да обясня на дъщеря ни Хриси, че я няма, беше най-трудното нещо в живота ми. Бебето ни спи с нейна блуза, за да усеща миризмата, разказва Мартин Венев - съпругът на Биляна

Прокурор Лилия Кариева: Уви, жертвите на домашно насилие бързо оттеглят жалбите, особено след арест на насилника

Призовавам ги да не го правят, колкото и да им е трудно, казва прокурорката от Софийската районна прокуратура Сменят си показанията дори и в съдебната зала Стокхолмският синдром се проявява почти

Георги Стойчев: Рейтингът е всичко, което искате да знаете за висшето образование, но ви е страх на попитате

Учител или програмист може да станете през 20 различни направления в университетите, казва ръководителят на екипа, изготвил Рейтинговата система на висшите училища в България Още акценти от

Иво Желев, социолог: Оптимист съм - избирателите искат кабинет и няма да са яростна опозиция

Заради купения вот спряхме да мерим мотивите за гласуване каза в изборното ни студио психологът Иван Игов В тв студиото на “24 часа” социологът и психологът говорят за настроенията на българите на

>