Димитър Дилчев: Градският транспорт в София е по-бърз, по-модерен и по-удобен

16.09.2023 17:01 Цветелина Стефанова
Димитър Дилчев

Модернизацията, оптимизираните маршрути и новата тарифна политика правят градския транспорт все по-предпочитан, казва изпълнителният директор на Центъра за градска мобилност

- Успя ли, г-н Дилчев, общественият транспорт да изравни надпреварата с автомобилите и да привлече повече пътници през последната година? Привлекателният градски транспорт е една от основните цели на София, а и на всеки голям град в ЕС?

 - През последните десетина години градският транспорт се промени осезаемо. Подмени се огромна част от подвижния състав, изграждането на метрото продължава. Ръстът на пътниците в годините преди пандемията беше устойчив. За съжаление, ковид кризата удари много тежко всички сектори на икономиката, а транспортът пострада особено силно - в първите месеци спадът на пътници бе над 70%. За радост, тенденцията отминава и през последната 1 г. броят пътуващи отпреди пандемията е почти възстановен.

Градският транспорт става все по-привлекателен благодарение на модернизацията, ускорението и оптимизацията на маршрутите, пускането на допълнителни довозващи линии, и не на последно място - новата тарифна политика, която е в сила от септември миналата година. Именно тези постоянни усилия постепенно превръщат градския транспорт в предпочитан начин за пътуване в столицата.

Извършихме над 300 конкретни оптимизации в разписанията, а реализираните по този начин икономии използвахме за пускането на 12 нови направления, осигуряващи връзка в целия град. Извършихме ускорение в движението на 70% от наземните линии, с което увеличихме експлоатационната им скорост с 25%. Оптимизирахме маршрути, разписания на градския транспорт, общината реализира серия от мерки за увеличаване на привлекателността му с цел да се намали броят на пътуванията с лични коли. А всички тези мерки, заедно с подмяната на амортизираните и остарели превозни средства, помага да пазим околната среда.

- Новата тикет система даде нови възможности. Освен 30+ и 60+ билети с възможност за прекачване имате и продукти за всяка група пътници.

- Новата билетна система даде възможност за развитие и на нови по-гъвкави тарифни политики и най-важното - по-удобни начини за покупка на превозни документи. За всички, които пътуват инцидентно, безконтактното разплащане се оказа предпочитаният начин за пътуване. И много бързо този удобен и модерен начин на таксуване набра популярност. А за всички, които пътуват редовно, новата тарифна политика даде и допълнителни възможности - като това активно ползващите градския транспорт софиянци да разсрочат плащането на годишната си карта на три вноски, младежите до 25 г. могат да ползват годишен продукт от 250 лв., а за ученици и студенти през изминалите месеци годишната карта се превърна в предпочитана. Специално внимание насочихме и към родителите, които отглеждат деца до 2-годишна възраст, те ползват карта за цялата градска мрежа само за 10 лв. на месец. Важно е да напомним на учениците и студентите, че сега е моментът да си заредят годишна карта за 180 лв.

-  Въведохте екипи от контрольори без униформи, има ли ефект? И гарантирана ли е вече сигурността на пътниците?           

- Преди повече от година експериментално започнаха работа контрольори без униформи. Оказа се, че този начин е по-удобен за работа и по-ефективен и постепенно екипите се увеличиха.

Тези мерки, всеобхватните проверки със съдействието на полицията, както и новата тарифна политика допълнително ограничиха гратиса в столицата. А видеонаблюдението гарантира сигурността на пътниците в градския транспорт, но и ни помага да правим проверки и да реагираме на всички техни сигнали, свързани с подобряване на услугата.

- Витоша е дар за София и близо с градски транспорт, стигат ли линиите?

- Все повече столичани използват градския транспорт, за да достигнат до планината. Линиите 63, 66, 123 - до лифта на Симеоново, и още линии до планината - 58, 59, 64,67, 68, 69, 70, 98,103... Има моменти в почивните дни, когато желаещите са повече, следим това и веднага включваме допълнителни автобуси, за да се пътува по-комфортно. Помислихме и за тези, които предпочитат да се разходят във Витоша не пеша, а с велосипед. Автобусите от линии 66 и 63 са с велобагажници, а на официалната страница на ЦГМ в раздел “Виртуални табла - транспорт” е обозначено в реално време кои са автобусите с велобагажници.

Над 1 млн. пътувания платени са платени с банкови с банкови карти и са спестени над 1000 км хартия

Тикет системата рязко смени начина на пътуване в градските линии и позволи на пътниците сами да определят времето, в което да си купят своя превозен документ, като се възползват от новата платформа на ЦГМ за онлайн зареждане. Дружеството успя да наложи и нови продукти като ученическата, студентската и младежките карти, които позволяват на най-младите да пътуват свободно и изгодно.

Само преди няколко месеца пътуването с банкови карти и изчезването на хартиените билетчета изглеждаше в социалните медии като мисия с провал. Днес Центърът за градска мобилност вече отчита над 1 млн. уникални пътувания с банкови карти и над 1000 км спестена хартия.

В момента на всички каси, както и през онлайн портала могат да се заредят годишни ученически и студентски карти на цена от 180 лева или месечни, ако това е предпочитаният от тях вариант. Учащите, както и студентите, които в началото на годината бяха заредили карти от 200 лева за една година, автоматично получават един месец безплатен като бонус. Той се добавя служебно и не се изисква от пътниците да посещават каса.

Билетите 30 плюс и 60 плюс, които позволяват на пътника да пътува и да сменя в рамките на определеното време различни транспортни средства, накараха много от гражданите, които рядко пътуват с обществения транспорт, да открият, че той пести много време и нерви в градския трафик и да го избират по-често.

Валидира ли се днес?

Вече има и първи печеливши от играта “Валидирай и спечели”, която ЦГМ стартира на 1 август 2023 г., а системата автоматично определи печелившите в началото на септември. Играта дава възможност на редовно използващите градски транспорт да печелят награди - безплатно пътуване в рамките на един месец, но и помага на дружеството да подобри работата си. Тегленето на печелившите се провежда в началото на всеки следващ месец. В играта участват всички, които имат персонализирана Sofia Sity Card, и са направили поне 40 валидации с нея в рамките на календарния месец

За целите на изтеглянето на печелившите участници в играта се обработват анонимно само номерата на персонализирани Sofia City Cards на гражданите, без идентифицираща лична информация. Печелившите номера на картите се публикуват във фейсбук страницата, както и на официалния сайт на ЦГМ.

Участвайте и спечелете месец безплатно пътуване – лесно е!

Повече информация ще намерите тук:

https://www.sofiatraffic.bg/bg/common/1419/

Други от Интервюта

Д-р Цветеслава Гълъбова: До 5 години няма да има психиатри, от 520 по списък много са в чужбина

От 30-те души, постоянно настанени при нас, поне 15 са жертва на имотни измами. Схема, в която участват нотариуси, полиция, общински служители, твърди директорът на психиатричната болница в Курило -

Рая Пеева и Красимира Демирова: Повече се обичаме, отколкото спорим

Дъщерята: Много ми е хубаво да съм с нея, но понякога ме ядосва Майката: Рая е характер – нямаш ли го, отиваш на кино - Г-жо Демирова, г-жо Пеева, с какво ви спечели предаването “Кажи честно” по Би

Илиан Илиев: Годината за нас беше турбулентна, но вкарахме 15 000 на стадиона, вместо да се бият с полицията отвън

Илиан Илиев е давал десетки интервюта за "24 часа", но за първи път го прави като треньор на националния отбор по футбол. Затова при уточняването на темите всички от спортния отдел се събраха на т

Малолетни сами се снимат голи в Онлифенс за пари

Георги Еленков е юрисконсулт на Национална мрежа за децата (най-голямото обединение на граждански организации и експерти в България, работещи за деца и семейства) и координатор на Мрежата за правна

Адриан Николов, ИПИ: В Северозапада плюс още 6 области училищата са с лоши резултати. Но гладът за работници расте

Трябва да говорим за числова грамотност - тя е важна колкото езиковата По-добро образование дава 30 млрд. лв. повече богатство у нас до 2045 г. За пръв път в историята заетите над 55 г

>