Проф. Сергей Игнатов: Дългото стоене на детето пред телефона е като да му дадеш алкохол
"Дългото стоене на детето пред електронно устройство е почти равносилно на това да му дадеш алкохол. До 8-и клас трябва да бъде намерена златната среда с употребата на тези устройства. Проблемът да се научат да говорят е в резултат от това, че детето е вързано пред телефона, за да може майката да приготви нещо за вечеря примерно." Това каза проф. Сергей Игнатов, бивш министър на образованието, а сега преподавател в Нов български университет, по Би Ти Ви.
Неговото обяснение за липсата на аналогово общуване е, че родителите също са израсли по този начин - с телефон в ръка, затова не се замислят как това въздейства и пречи на развитието на детето.
Въпреки това проф. Игнатов е на мнение, че усещането за влошени резултати на учениците у нас е свързано с нашата възраст. "Смятаме, че на тази възраст сме знаели повече неща, но днес те знаят други неща", каза той.
По думите му нямаме еднакви училища и никога не сме имали, като това е структурен въпрос и е актуален и системен за България. "Когато отидох в гимназията, се оказа, че има масово неграмотни, а бяха деца от елита, от елитни училища", разказа проф. Игнатов. Той даде пример от работата си, обяснявайки, че нещата не са толкова лоши, а нашите деца не са по-неграмотни от другите. Установил го е, тъй като пет години ходи по света и е видял свои чуждестранни колеги, чиито деца дори не искат да завършат.
При нас е по-различно, защото "искаме нащите деца да са образовани, амбициозна нация сме".
Проф. Игнатов обясни сложно написаните учебници с "мания за високия академичен стил. Колкото по-голям е провинциализмът, толкова повече е стремежът към него".
Наскоро той получил предложение да напише приказки. Мислел, че ще е лесно, тъй като дълги години се занимава с египтология. "Оказа се, че е много трудно да разкажеш приказка за 6-годишни деца", каза професорът. "Най-сложното нещо е с прости думи да обясниш. Изисква се голяма подготовка и напрежение."
Има постоянно желание да се обновяват програмите, естествено е, тъй като науката и иновациите се развиват със скоростта на светлината, каза професорът. Но обемът, който може да бъде възприет от децата на определена възраст, е ограничен.