Икономист: Без драма за зърното от Украйна; Браншът: Имаме нужда от помощ
2,5 млрд. печалба на практика е пръснато между 70 хил. производители, не знам кой е малък и голям, заяви Радостина Жекова
Въпросът е да не се драматизира ситуацията, а да се работи с числа, настоя той във връзка със заплахите за протести от зърнопроизводителите. Така икономистът Лъчезар Богданов коментира пред Нова тв заплахите за протести от зърнопроизводителите у нас ден след като НС реши забраната за внос на зърно от Украйна да отпадне. Той определи като "доста вероятно" помощите, които секторът получава да отиват само в малък кръг от хора, а останалите да страда. И изтъкна, че е трудно да се проследи собствеността на всички компании.
"Ако говорим за пшеницата, България е огромен нетен износител. Там внос от Украйна няма. Може да има теоретично. При слънчогледа ситуацията е друга" и препоръча да се проследят данните за внос на слънчоглед и износ на слънчогледово олио. "На практика това са два свързани съда - когато има добри условия и повече внос, има повече износ на олио. Това не е вътрешен затворен фиксиран пазар. България преди е внасяла и от Румъния заради тези мощности", смята Богданов. Миналата година на световните борси е имало рязък скок на цената на пшеницата и слънчогледа, а някои хора си били помислили, че цената ще е "новото нормално".
Радостина Жекова представи позицията на бранша, който се кани да протестира. 2,5 млрд. печалба на практика е пръсната между 70 хил. производители, не знам кой е малък и голям. По данни на финансовото министерство 2 млрд. са субсидиите. Това означава, че ние тия печалби сме ги калкулирали само от субсидии. Използва се за база година, която бе добра за сектор земеделие", изтъкна тя цифрите за ситуацията в сектора.
Производството тази година е безумно скъпо заради цена на торове, горива. Според нея секторът има нужда от помощ. Вносът на пшеница пък не бил активен, защото нямало достатъчно ценова разлика. Вчера ЕК приела решение, с което поставя всичко производители в несъстоятелност - финансирането на 1,2 млрд. евро за транспортни разходи за стока, за да влезе. Нали разбирате колко неконкуретноспособни ще бъдем ние, попита тя.