Спрете се! 19 деца убити на пътя за 8 месеца, а ранените са със 165 повече от 2022 г.
- Едно е карало мотор, 3 са пресичали, а останалите са били пътници
- Най-много са пострадалите на възраст между 15 г. и 17 г. – 269 от общо 743
19-ото дете, жертва на катастрофа от началото на годината, е убитият в събота от пияния Петър Тодоров 15-годишен ученик Филип. Данните на МВР, с които “24 часа” разполага, обхващат периода до края на юли.
Ученикът бе пометен, докато пресичаше на пешеходната пътека на кръстовището на ул. “Гурко” и ул. “Цар Иван Шишман” в събота около 21,17 часа. Тодоров карал с поне 80 км/ч и возел приятелката си и нейното дете. Жената знаела, че мъжът сяда зад волана пиян, но не го спряла, защото не ѝ изглеждал неадекватен.
При удара Тодоров дори не натиснал спирачка. Влачил тялото на Филип 100 метра, а колата спряла след около още 100. Пробата с дрегер на мъжа отчела 2,08 промила алкохол в кръвта, а кръвната била дори по-висока - 2,10. Той е задържан за до 72 часа и е обвинен в пътно убийство при евентуален умисъл.
37-годишният Петър Тодоров още на 19 г. имал изцепка зад волана. През 2005 г. той бил заловен да шофира с 1,4 промила. Било образувано досъдебно производство и делото отишло в съда. Според тогава действащият тект от НК обаче Тодоров бил освободен от наказателна отговорност, делото било прекратено, а той бил наказан с 10 лв глоба.
Пешеходната пътека, където стана инцидентът в събота, вече е осветена, а по проект предстои да бъде и повдигната, съобщиха пред “24 часа” от Столичната община в понеделник.
Със смъртта на ученика загиналите през тази година деца вече са с 4 повече от тези през същия период на миналата. Ранените непълнолетни също се увеличават, при това драстично - те са 743, което е със 165 повече от същия период на 2022 г.
Черната статистика показва и друга тенденция. Ученикът, загубил живота си в събота, е третото дете пешеходец, загинало при катастрофа през 2023 г. 14 са били возени в коли от своите родители или близки, а едно е карало мотор.
От статистиката се разбира още, че столчетата за деца помагат - има само една жертва под 6 години. Във възрастовата група до 9 г. има още едно починало дете. 5 са загиналите между 10 и 14 г., а 8 са между 15 и 17 г. Това е и възрастовата група с най-много ранени - 177. Те са с 56 повече от 2022 г., когато загиналите са били наполовина по-малко.
При ранените деца също повечето са били пътници - 443, или 60% от всички пострадали. 385 са пътували в коли. 77 от тях са до 6-годишни, 65 – между 6 и 9 г., 95 – между 10 и 14 г., и 148 – между 15 и 17 г. 23 в деца пък са били ранени, докато са се возели в товарни автомобили или влекачи. Три са на възраст между 6 и 9 г., 5 между 10 и 14 г. и 15 - между 15 и 17 г.
В автобус са пострадали 7 деца. 5 от тях са между 10- и 14-годишни, а останалите 2 - между 15 и 17 г. Още 5 са били ранени, докато са се возили на мотоциклет. Всички са между 15 и 17 години.
4 деца, карали колело, също са били ранени. Модерните тротинетки са били ползвани от 4-ма, като едно е между 6 и 9 г., друго между 10 и 14 г., а останалите две - между 15 и 17 години. Три пък са ранените в каруца, а още едно - в трактор.
Само едно дете е загинало, докато е било зад волана, но 98 са ранени, докато са шофирали. Тук има намаление - за същия период на 2022 г. са били с 2 повече. 45 от децата са пострадали, докато са карали велосипед. 5 от тях са на възраст под 6 г., 11 - от 6 до 9 г., 20 от 10 г. до 14 г. и 9 на възраст от 15 до г.17 г.
Загиналото дете е на 16 г. и е карало мотор. Ранени, докато са управлявали подобни машини, са 13. Две от тях са на възраст 10 г. – 14 г., а останалите 11 - от 15 до 17 г. Три от тях са карали мотоциклет над 125 см3, за който се изисква специална шофьорска книжка. Другите са били зад волана на машини, за които свидетелство се получава заедно с това за кола.
8 са децата, ранени, докато са карали автомобили. Едно е малолетно, другите са между 14 и 17 г. 7 непълнолетни са пострадали зад волана на друг вид превозно средство, а 6 са били с електрически тротинетки.
Данните показват категорично, че най-много са ранените, без значение дали са били водачи, пътници, или пешеходци, на възраст между 15 г. и 17 г. – 269, или 36% от общо 743.
Със смъртта на Филип най-много са загиналите деца в София-град - 5. Във Враца са 4. 74 са непълнолетните, ранени в София, след нея следват областите Пловдив с 69 и Варна и Стара Загора с по 50.
Филип е единственото дете от общо 4 жертви на пияни шофьори от началото на годината. При подобни катастрофи - общо 50, са ранени 58 души. И при трите показателя има увеличение спрямо миналата година, когато инцидентите са били 46, жертвите на половина, а ранените 55.
Важно е да се отбележи, че става дума за принципа на т. нар. основно първо нарушение, тъй като катастрофите често са причинени от няколко фактора. В статистиката например не попадат други 3 жертви на пиян шофьор. Причината е, че той е без книжка, което се смята и за основното му, първо нарушение. Това е катастрофата от 21 юли на пътя Плевен - Ловеч. Тогава 30-годишният Георги седнал зад волана на мерцедес, навлязъл в лентата за насрещно движение и блъснал с предната лява част движещ се от Плевен към Ловеч мотоциклет.
След удара автомобилът напуснал пътното платно и се блъснал в крайпътно дърво. На място загинал 44-годишният мотоциклетист. 28-годишен пътник в автомобила също починал. Ден след катастрофата бе открито и тялото на жена, возила се на мотоциклета. То бе изхвърчало на 30 метра от мястото на инцидента и попаднало в храсти. 30-годишният шофьор е със завършен 7-и клас. Той никога не е имал шофьорска книжка. Освен това мъжът е с множество криминални прояви и присъди за различни престъпления.
Един човек пък е починал след катастрофа, за която като основно първо нарушение е изведен дрогиран водач. Такива са общо 13 инцидента, при които са пострадали 15 души. Миналата година катастрофите са били 7, а ранените - 8, но загиналите са били двама.
И въпреки че след смъртта на Филип темата за пияните водачи за пореден път възмути обществото и разпали социалните мрежи, само ден по-късно статистиката набъбна с нови инциденти.
В Кубрат мъж с 1,18 промила алкохол и без книжка се заби в патрулка. А в Пловдив - на пътя за Хасково пиян опита да избяга от полицията. Той карал беемвето си на 3 промила алкохол в кръвта. Отказал да даде кръвна проба, затова резултатите от дрегера ще се приемат за верни.
А в понеделник следобяд тир, натоварен с дървен материал, се подпали на входа на Добрич. Тестът с дрегер на шофьора, който е украински гражданин, е показал 2,74 промила алкохол.