Мария – най-добрата математичка в Европа, си направи сама сферичен шах от обикновена топка
Мечтае да се занимава с изкуствен интелект, запалила се по роботите от дете заради “Междузвездни войни”
За какви дъски е възможно еднорогът да обиколи цялото шахматно поле? На този въпрос отговаря с проекта си за международния научен форум Step into the future ученичката от СМГ Мария Дренчева.
Цялото име на проекта ѝ е “Може ли еднорогът да лети, или математиката в триъгълния шах”. С него Мария е избрана да представи страната ни на форума през 2021 г. и печели награда за най-добър проект в област теория на игрите измежду всички участващи проекти по математика и информатика.
Избира триъгълния вместо стандартния шах, тъй като той е изследван дълго от математиците още от появата му. Затова решава да избере ново предизвикателство. Това е
вариация на шаха върху шестоъгълна дъска
с триъгълни полета. Движението на фигурите е подобно на това в стандартния шах, но има и някои различия. Едно от тях е фигурата еднорог, която прави две стъпки като топ и една стъпка в ортогонална (под прав ъгъл) посока, като може и да прескача фигури също като коня в нормалния шах.
Вдъхновява се след, като преди години получава такъв шах от родителите си като подарък за Коледа. Започва да играе с малкото си братче и така постепенно се запалва. А макар че триъгълният шах не е много популярен, има дори и турнири.
Година по-късно Мария отново участва на форума. Проектът ѝ отново е посветен на шаха, но този път на сферичния. На оригиналните дъски фигурите се задържат с магнити. Понеже са почти невъзможни за намиране обаче, Мария разработва идеята си с подръчни материали - разграфява полетата върху топка, за да може да си представя движенията на фигурите.
Мария е най-добрата математичка в Европа за 2023 г., след като печели Европейската олимпиада за момичета в Словения с максимален брой точки.
“Задачите бяха наистина много предизвикателни и интересни. Тази година участваха 55 държави от целия свят с над 200 участнички, с наистина най-добрите четири от всяка държава. Затова конкуренцията е много голяма”, разказа тя пред “24 часа”. Макар че състезанието е европейско, в него вземат участие страни от цял свят, включително и САЩ, Китай и Индия.
То се провежда в Порторож, където младите математички решават задачи в два дни - по три задачи на ден за четири часа и половина, като се изисква подробно описание. След това решенията се превеждат на английски и международно жури ги оценява.
През изминалата учебна година Дренчева е била в състава на националния отбор по математика за три международни състезания. Връща се с медали от всички тях.
“Всяко участие с националния отбор е голяма отговорност. На национални състезания човек се явява, за да докаже себе си и училището си, но когато е с националния отбор на международно състезание, вече го има това чувство, че човек представя страната си и трябва да се представи по възможно най-добрия начин”, разказва тя.
Първото е Romanian masters of Mathematics в Букурещ в края на февруари. За там се определят шестимата най-добри математици у нас. Мария е една от тях и оправдава очакванията, като печели бронз. Не всяка държава обаче има право да се яви, тъй като е с покани, а такива получават само най-добрите 20 в Международната олимпиада по математика, сред които е и България. Заради голямата конкуренция задачите също са били със завишена трудност.
След европейското в Словения Мария е избрана и за Балканската олимпиада по математика в Анталия, Турция, в началото на май, където пак печели бронз.
Наесен тя ще бъде в 12-и клас. Иска да учи математика, информатика и изкуствен интелект в Париж в лицея “Луи льо Гран”, а след това в “Екол нормал супериор” или в “Екол политехник”,
през които е минал и прочутият български физик проф. Минко Балкански
Ако бъде приета, там ще учи на френски език наравно с останалите студенти, понеже няма квоти за чужденци. Езика знае от малка, тъй като майка ѝ ѝ е говорила и на него. Освен това знае и английски, и немски. Категорична е обаче, че където и да учи, иска да се върне да работи в България.
Заради интереса си към изкуствения интелект мечтае един ден да работи в INSAIT - новия институт за компютърни науки, технологии и изкуствен интелект към Софийския университет “Св. Климент Охридски”. Вече е приета и в първата им ученическа програма, която трае осем седмици.
“Това е една тема, която много нашумя напоследък. Това е наистина бъдещето. След като нашумя темата се повдигнаха и важните въпроси за евентуалните опасности или вреди. Гледам на това реалистично, но и бодро, защото за мен точно това е най-голямото предизвикателство - по такъв начин да използваме изкуствения интелект, така да го направим, че ние да го контролираме, че да го използваме за добри цели и да улеснява живота на хората”, коментира Мария.
По технологиите я запалили роботите в “Междузвездни войни”. Мечтаела, когато порасне, да стане математик, инженер, астронавт, все професии, свързани с науката. Баща ѝ - депутатът Николай Дренчев, е инженер, а баба ѝ е учителка по математика. С нея малката Мария споделя първите си трепети, решавали са заедно домашни за училище и са се готвили за олимпиади.
С математиката пък се сблъсква още в първи клас, когато за първи път отива на състезание. Тъй като обаче няма много състезания за първолаци, тя започва да се явява с по-големите деца. А трудностите я вдъхновяват, подбутват я и семейството, и учителите ѝ.
Освен матурите пред нея предстоят и нови състезания през следващата учебна година. Подготовката за тях е един непрекъснат процес дори и в свободното ѝ време, тъй като математиката ѝ е страст, признава тя. Въпреки това е имала и забежки - в седми клас активно се занимава с физика, явявала се е и на състезания, както и по информатика. Въпреки натоварения си график време ѝ остава и има и други хобита - обича да се разхожда из София, да излиза с приятели, да слуша музика и да чете книги. Любимци са ѝ Бон Джоуви и книгите на Джон Гришам, Александър Дюма и Агата Кристи.
“Мечтая това, с което се занимавам, да е добро за хората, по някакъв начин да помага и да прави живота по-лесен”, казва тя. Затова и отскоро вече се включва да помага в подготовката за състезания и на по-малки ученици.