МОН: Спекулациите с българския език са вредни и опасни

30.08.2023 11:26
Училище Снимка: МОН

Спекулациите с българския език и неговото изучаване в училище са вредни и опасни. Това е позицията на Министерството на образованието и науката по повод редица коментари в публичното пространство. Има действащ стандарт за обучението на българския книжовен език, който се спазва стриктно и последователно.

В Министерството са сформирани пет работни групи по приоритетни области за развитие и промени в българското образование. В тях е включено максимално широко представителство - синдикални и работодателски организации, университетски преподаватели, външни експерти, служители на институцията и др. Общият брой на участниците в тях е над 200 души. Основната цел е в широк формат да се коментират всички предложения и да се обсъдят най-добрите решения още преди да се предложат за обществено обсъждане.

Едната от групите, в която участват 40 експерти, има за задача да предложи мерки за по-добра езикова интеграция, подкрепа на обучението и проверка на нивото на подготовка на учениците по български език. Единствената цел на тази работна група е да се набележат мерки за подобряване на езиковата подкрепа - чрез повече часове, чрез допълнителна квалификация на учителите, чрез по-иновативни методи на преподаване и др. Под никаква форма и никъде в поставените задачи не се предвижда промяна на разбирането за българския език или преподаването на българския книжовен език като чужд език в учебния план. Нещо повече, нито един участник в работните групи по никакъв начин не е упълномощаван да изразява позиция от името на институцията. Напротив - основната задача е да се обсъдят предложения и само при консенсус те да бъдат изведени с доклад. Към този момент от работната група не са направени никакви официални предложения.

МОН се отнася с разбиране към наближаващата предизборна кампания, но призовава политиците да не спекулират с подобни теми и да не заблуждават обществото, като създават страх и омраза, още повече с теми, които дори не се обсъждат на институционално ниво.

МОН още веднъж категорично подчертава, че разширяване на дефинирането на българския език като чужд в образователната система е немислимо. Под никаква форма и в никакъв момент обсъждане за преподаването на български език като чужд или преподаването му чрез друг език не е стояло на дневен ред.

Следва да се отбележи, че в действащия стандарт за обучението на българския книжовен език от близо едно десетилетие е дефиниран редът само “за обучение на български език като чужд за децата и учениците мигранти и на децата и учениците, търсещи или получили международна закрила”.

Други от Просветни

Цоков: Националният музей на образованието вече половин век е мост между миналото и бъдещето

Националният музей на образованието вече половин век е мост между миналото и бъдещето. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на тържеството за 50-годишния юбилей

Министър Цоков: Над 4000 ученици придобиват умения чрез проект на МОН

Над 4 000 ученици придобиват умения чрез практики в рамките на проект на МОН за модернизиране на професионалното обучение. Това съобщи министърът на образованието и науката проф

Българска ученичка е световeн шампион на олимпиада по английски език

Шестокласничката Мира Косева спечели титлата „Глобален победител" на международната олимпиада по английски език Kangaroo Global Linguistics 2024 г. Тя спечели първо място в ниво A1 и завоюва

Цоков: В над 370 училища се строят нови спортни площадки

В 205 училища ще бъдат създадени изцяло нови спортни площадки на открито, а в други 171 образователни институции тези пространства ще бъдат изцяло обновени. Инвестират са над 50 млн

520 студенти от българската общност в Украйна са приети тази година

Общо 520 студенти от българската общност в Украйна са приети като първокурсници във висши училища в България през тази академична година. Други 34 наши сънародници от Украйна са записани да учат

>