Със задна дата: Отстъпки от толтаксите, до 50% за преминати над 6 хил. км
Ще важи за всички превозни средства над 3,5 тона
Наредбата е пусната за обществено обсъждане, независимо кога влиза в сила, ще важи от 1 юли 2023 г.
След почти 3 години преговори с превозвачите държавата най-после склони да им дава отстъпки от толтаксата за изминато разстояние. Така, колкото повече ползват републиканската пътна мрежа, толкова по-евтино ще им излиза.
Всички превозни средства над 3,5 тона ще получат обратно 30% от платените такси, след като докажат, че са изминали между 4 хиляди и 5999 километра. Отстъпката не е на годишна или на месечна база, т.е. собственикът на возилото ще получи обратно парите, веднага след като докаже пред пътната агенция, че е изминал това разстояние. Това е записано в проект за промяна на тарифата за таксите, които се събират за преминаване през пътищата. Тя е пусната за обществено обсъждане, но независимо кога влезе в сила, в нея е записано, че
отстъпката се ползва от 1 юли 2023 г.,
т.е. със задна дата. Това е датата, от която толтаксите поскъпнаха с около 25%, след като веднъж вече цената им бе увеличена също с толкова през миналото лято.
Още по-сериозна отстъпка - 50%, ще получават собствениците на камиони и автобуси, които минават над 6 хиляди километра по пътищата на България. Тези отстъпки важат за всички тирове и друга тежка техника, които минават през българските пътища, независимо дали са с българска регистрация, или с чужда.
Досега единствената отстъпка, която даваше пътната агенция за платени толтакси, се отнасяше само за електрическите возила и тези на метан. Те плащат с 50% по-малко пътна такса. В проекта за новите отстъпки изрично е написано, че не може да се ползват и двата вида отстъпки.
“Логично е, който изминава повече километри, да ползва отстъпки от толтаксите. Така е в повечето страни в Европа, в Италия, Испания, Англия”, казва собственик на голяма транспортна компания.
“Тези километри, след които се получават 30 и 50% отстъпки от тол- таксата, е възможно да бъдат навъртени предимно от камиони и автобуси, които се движат в България, показват сметките на превозвачите. Транзитно преминаващите тирове
трудно ще могат да ги постигнат,
може би след трето преминаване през България ще могат да се възползват от бонуса”, коментира Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.